Gå til innhold

Salg av fly til FSX og P3D v3/4


cropduster81

Anbefalte innlegg

Jeg har i stor grad gått over fra P3D til XP11, i hovedsak da jeg synes XP11 er mye bedre på en del områder som jeg bruker mye. Vil fortsette å bruke P3D til en del ting fremover, men for tiden blir det lite brukt.

Sitter igjen med en haug kostbare AddOns for FSX og P3D, derfor lurer jeg på om det er mulig å selge noe av dette til en kraftig rabatert pris. For eksempel: PMDG 777 i 32bit, og PMDG 737 og Majestic Q400 i 64bit versjon? Har en rekke gode AddOns som er i lite bruk og gjerne vil selges, også scenery fra aerosoft. Scenery fra orbx tenker jeg å beholde inntil videre.

Er det noen som har erfaringer med slikt salg, kunne tenke seg å kjøpe noe eller vet om det er praktisk/ hensiktsmessig å selge slikt? Antar at lisens må overføres til ny person?

Setter pris på feedbacks :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei, de aller fleste vil ikke godta at du selger lisensen videre. Spesielt PMDG er litt harde på akkurat dette. Hva det betyr i praksis vet jeg ikke, men de vil ikke godta at man overfører en lisens til en annen person. Proceed with caution :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting mange ikke tar til betraktning når man kjøper eller "overtar" lisensen er oppdateringer av produktet da mange oppdateringer fåes kun igjennom utgivers software eller du må være registret på deres hjemmesider som igjen er knyttet opp til opprinnelig kjøper.

Endret av Daniel Svendsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Torbjørn! Høres ut som det er vanskelig å selge addons videre. Veldig synd at produsentene ikke legger opp til at dette skal være mulig. Spesielt i disse tider hvor markedet flommes over av gode produkter og ulike simmer. 

synd at folk skal måtte brenne inne med veldig kostbare programmer. Back in the days var det jo ikke noe problem å selge videre en cd-rom/ dvd, og før den tid var jo stort sett alt nedlastbart freeware. 

Jeg er sikkert ikke den eneste her på forumet som har en stor hangar med ubenyttede addons til tusenvis av kroner som andre helt sikkert kunne hatt mye glede av. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Daniel Svendsrud skrev:

En annen ting mange ikke tar til betraktning når man kjøper eller "overtar" lisensen er oppdateringer av produktet da mange oppdateringer fåes kun igjennom utgivers software eller du må være registret på deres hjemmesider som igjen er knyttet opp til opprinnelig kjøper.

Det er vel derfor folk er skeptiske til å kjøpe brukte addons. Produsentene burde lagt opp til at det var mulig å videreselge addons, spesielt de som koster mellom 1000-1500 kroner og har en høy gjenbruksverdi. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

@cropduster81 Ja, helt enig! Det er nok prisen vi betaler lisens-regimet anno 2018. Men det har sine oppsider også; kontinuerlige oppdateringer osv. 

En ting du må være klar over når du "flytter" til X-plane at markedet er i overflod av elendige produkter som er langt under kvaliteten fra det vi kjenner til fra P3D/FSX. 
Jeg ser daglig produkter som hylles i ulike fora, men som helt ærlig er overpriset og av en laber kvalitet. Det har endret seg drastisk de siste to årene, men fortsatt er det mye rart der ute.

Ting jeg angrer på:

  • Xenviro (blir bra i 2022 hører jeg rykter om :) )
  • SMP
  • FF767
  • XPrealistic
  • Diverse fra Aerosoft, men ENGM og ENBR er okay. 
  • Aerobask glidere
  • Alt fra Carenado. Jeg var dum nok til å tro at det ville bedre seg i X-plane
  • and the list goes on...

Spør gjerne her inne før du kjøper. Jeg har svidd av noen tusenlapper på tull, og deler gjerne min ærlige mening om samtlige produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Torbjørn M skrev:

@cropduster81 Ja, helt enig! Det er nok prisen vi betaler lisens-regimet anno 2018. Men det har sine oppsider også; kontinuerlige oppdateringer osv. 

En ting du må være klar over når du "flytter" til X-plane at markedet er i overflod av elendige produkter som er langt under kvaliteten fra det vi kjenner til fra P3D/FSX. 
Jeg ser daglig produkter som hylles i ulike fora, men som helt ærlig er overpriset og av en laber kvalitet. Det har endret seg drastisk de siste to årene, men fortsatt er det mye rart der ute.

Ting jeg angrer på:

  • Xenviro (blir bra i 2022 hører jeg rykter om :) )
  • SMP
  • FF767
  • XPrealistic
  • Diverse fra Aerosoft, men ENGM og ENBR er okay. 
  • Aerobask glidere
  • Alt fra Carenado. Jeg var dum nok til å tro at det ville bedre seg i X-plane
  • and the list goes on...

Spør gjerne her inne før du kjøper. Jeg har svidd av noen tusenlapper på tull, og deler gjerne min ærlige mening om samtlige produkter. 

Følger deg helt på den Torbjørn! Har begynt å få ganske god oversikt på hva som funker i xp11, det er mye dårlige produkter der ute. Her er noen av vurderingene mine:

Generelt:

- XP11 er overlegen P3D når det gjelder helikopter. Dreamfoil sin Bell407 er fantastisk bra og egentlig veldig bra prisa, de har akkurat sluppet en stor oppdatering som gjør den enda bedre. Veldig kult å lande på helidecks på skyskrapere, oljeplattformer og fregatter.

- Nattlys i XP11 synes jeg ser utrolig mye bedre og mer realistisk ut med noen enkle tweeks. Det oppleves og mer levende med biler etc som beveger seg på veiene under. Har ikke sett noe som er like bra i P3D.

- Rullebaner med helning samt rullebanebalysningen har blitt veldig bra i xp11. For P3D er man nesten avhengig av gode payware AddOns for dette.

- X-enviro har jeg ikke tenkt å kjøpe, enda. Foreløpig har jeg lastet ned en gratis addon som er veldig bra for shaders etc. Default skyer i XP11 er under stadig utvikling og har blitt veldig mye bedre i siste versjoner.

 

Fly:

- Vsky labs sin DC-3/ C-47 har blitt fascinerende bra. Den koster bare 20-30 dollar og oppdateres hele tiden. Flight Dynamics føles veldig realistisk, og skal angivelig være omfattende testet og justert med kvalifiserte piloter.

- Justflight sin PA-28 Arrow3 er et kjempebra produkt, fortsatt mener jeg at flight Dynamics må optimaliseres, men de har akkurat sluppet en stor oppdatering hvor blant annet dette er adressert.

- Aerobask sin eclipse 550 synes jeg er et veldig bra produkt.

- Simcoders C172 expansion.

- Carenado B200. Fin grafikk, men flight Dynamics kjennes ikke så realistisk. Langt unna PMDG, A2A etc.

 

Scenery:

- Utroglig bra med mulighet for ortho4xp.

- Fortsatt mye dårlige payware AddOns, men det kommer seg. Flyplasser ikke like bra som i p3d, men nå som orbx har begynt å gi ut for xp11 vil det gi et veldig løft. Chigago Meigs scenery for xp11 er utrolig bra.

 

Xp11 puster p3d tungt i nakken i mine øyne :). 

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Torbjørn M skrev:

@cropduster81 Ja, helt enig! Det er nok prisen vi betaler lisens-regimet anno 2018. Men det har sine oppsider også; kontinuerlige oppdateringer osv. 

En ting du må være klar over når du "flytter" til X-plane at markedet er i overflod av elendige produkter som er langt under kvaliteten fra det vi kjenner til fra P3D/FSX. 
Jeg ser daglig produkter som hylles i ulike fora, men som helt ærlig er overpriset og av en laber kvalitet. Det har endret seg drastisk de siste to årene, men fortsatt er det mye rart der ute.

Ting jeg angrer på:

  • Xenviro (blir bra i 2022 hører jeg rykter om :) )
  • SMP
  • FF767
  • XPrealistic
  • Diverse fra Aerosoft, men ENGM og ENBR er okay. 
  • Aerobask glidere
  • Alt fra Carenado. Jeg var dum nok til å tro at det ville bedre seg i X-plane
  • and the list goes on...

Spør gjerne her inne før du kjøper. Jeg har svidd av noen tusenlapper på tull, og deler gjerne min ærlige mening om samtlige produkter. 

Ja, jeg skal være helt enig i dette du skriver her. Finnes veldig mye bra addons til X-plane, men hjelpe meg det er mye søppel også. Gikk også på smellen å kjøpe Carenado fly til X-plane i håp om at dem var fantastisk mye bedre her. Desverre så ble jeg nok en gang skuffet, men nå har jeg lært. Carenado kan 3D modellering, for den er helt upåklagelig. Men resten er stusselige greier. Dyrt er det også med tanke på hva dem leverer. Jeg har en Cessna 172 fra Airfoillabs som er i særklasse og på høyde med hva A2A leverer. Tilnærmet iallfall. Samt noen helikoptre fra Dreamfoil som er helt i særklasse og en fryd å fly. Man trenger en del addons i X-plane som i P3D. Og det er relativt dyrt. Men når det er sagt så er X-plane 11 absolutt en platform jeg anbefaler folk å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/20/2018 den 21.59, Torbjørn M skrev:

Ja, helt enig! Det er nok prisen vi betaler lisens-regimet anno 2018. Men det har sine oppsider også; kontinuerlige oppdateringer osv. 

En ting du må være klar over når du "flytter" til X-plane at markedet er i overflod av elendige produkter som er langt under kvaliteten fra det vi kjenner til fra P3D/FSX. 
Jeg ser daglig produkter som hylles i ulike fora, men som helt ærlig er overpriset og av en laber kvalitet. Det har endret seg drastisk de siste to årene, men fortsatt er det mye rart der ute.

Ting jeg angrer på:

  • Xenviro (blir bra i 2022 hører jeg rykter om :) )
  • SMP
  • FF767
  • XPrealistic
  • Diverse fra Aerosoft, men ENGM og ENBR er okay. 
  • Aerobask glidere
  • Alt fra Carenado. Jeg var dum nok til å tro at det ville bedre seg i X-plane
  • and the list goes on...

Spør gjerne her inne før du kjøper. Jeg har svidd av noen tusenlapper på tull, og deler gjerne min ærlige mening om samtlige produkter. 

Hvordan i alle dager kan du angre på FlightFactor sin 767?! Hva er det du ikke liker med den?

Endret av Per-kristian Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 21.59, Torbjørn M skrev:

@cropduster81 Ja, helt enig! Det er nok prisen vi betaler lisens-regimet anno 2018. Men det har sine oppsider også; kontinuerlige oppdateringer osv. 

En ting du må være klar over når du "flytter" til X-plane at markedet er i overflod av elendige produkter som er langt under kvaliteten fra det vi kjenner til fra P3D/FSX. 
Jeg ser daglig produkter som hylles i ulike fora, men som helt ærlig er overpriset og av en laber kvalitet. Det har endret seg drastisk de siste to årene, men fortsatt er det mye rart der ute.

Ting jeg angrer på:

  • Xenviro (blir bra i 2022 hører jeg rykter om :) )
  • SMP
  • FF767
  • XPrealistic
  • Diverse fra Aerosoft, men ENGM og ENBR er okay. 
  • Aerobask glidere
  • Alt fra Carenado. Jeg var dum nok til å tro at det ville bedre seg i X-plane
  • and the list goes on...

Spør gjerne her inne før du kjøper. Jeg har svidd av noen tusenlapper på tull, og deler gjerne min ærlige mening om samtlige produkter. 

Mye av det du nevner her er grunnen til at jeg enda ikke har klart å slenge meg helt og holdent med på X-Plane-skuta. Det er så mye ræl og tull av addons, spesielt freeware. Jeg har fortsatt litt inntrykket av at X-Plane communityet ikke tar ting veldig seriøst og at det er simulatoren hvor man lager flygende flasker på Mars. Selv om det absolutt er mye bra med XP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, det er en del ræl ja, men det må man da også kunne se forbi. Akkurat nå flyr jeg f.eks en meget bra S92, med fullt fungerende autopilot og FMC, som gjør at man faktisk kan fly realistisk ut til platformene. Flight Factor sin 767 er rå, du har IXEG 737, FF757/767. Ja det er mye rart, men så var det sannelig det til både FSX og P3D også. (Ariane f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Til @Fredrik Edvardsen sitt spørsmål, ja, det er riktig, men det er derfor vi har et slik flott forum her inne som kan gi en pekepinn på hva som er bra og dårlig Markedet til X-plane er gammelt, men først de siste par årene er modenheten og kvaliteten begynt å vise seg fra et akseptabelt nivå. Dette er i direkte sammenheng med at markedet for X-plane har vært lite. Lite omsetning, gir høyere priser og oftere lavere kvalitet. Misforstå meg rett, X-plane har mye bra i tredjepartsmarkedet, men det er fortsatt mye rart. X-plane brukere har også historisk sett hatt få valg hva gjelder høy-kvalitets add-ons. Når en utvikler publiserer noe som er av en "grei" kvalitet, har miljøet rundt X-plane gått litt mann-av-huset for å snakke om hvor fantastisk produktet er, uten at det nødvendigvis er det. Ja, bra for X-plane, men sammenlignet med de andre plattformene (pris, kvalitet, dybde); fortsatt under par. 

Til @Per-kristian Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Til @Fredrik Edvardsen sitt spørsmål, ja, det er riktig, men det er derfor vi har et slik flott forum her inne som kan gi en pekepinn på hva som er bra og dårlig :D

Tredjeparts-markedet til X-plane er gammelt, men først de siste par årene er modenheten og kvaliteten begynt å vise seg fra et akseptabelt nivå. Dette er i direkte sammenheng med at markedet for X-plane har vært lite. De smarte kaller det et nisje-i-nisje-marked. Lite omsetning, høye priser og oftere lav kvalitet. Misforstå meg rett, X-plane har mye bra i tredjeparts-markedet, men det er fortsatt mye rart. X-plane brukere har også historisk sett hatt få valg hva gjelder høy-kvalitets add-ons. Når en utvikler publiserer noe som er av en "grei" kvalitet, har miljøet rundt X-plane gått litt mann-av-huset for å snakke om hvor fantastisk produktet er, uten at det nødvendigvis er det. Ja, bra for X-plane, men sammenlignet med de andre plattformene (pris, kvalitet, dybde); fortsatt under par. Dette går derimot i riktig retning da markedet for X-plane vokser og flere seriøse aktører konkurrerer om våre oppsparte kroner. 

Til @Per-kristian Jensen: Det er nok en kombinasjon av flere ting, men det bør nevnes at jeg hverken patent på "vettet" eller er fasit ^_^ 

System-messig er flyet faktisk veldig bra, men det er sammensetningen av lyd-systemet, vanskelig konfigurasjonsmeny som henger ofte, elendige textures og mye bugs knyttet til autopilot. Et eksempel er at jeg kjøpte Europa-liveries på X-plane.org. Fryktelig provoserende å betale for liveries når kvaliteten er lav og textures er direkte feil. SAS-logo var speilvendt som et eksempel. Den var også relativt dyr når jeg kjøpte den og sammenligningen ble da IXEG som var i samme pris-klasse. Så for meg ble det litt for mange negative overraskelser på formen "om de bare hadde gjort en liten effort i å løse dette før de ble publisert". Det er min personlige mening. En Windows-stemme som sier at kabinen er kald når jeg akkurat har fått nesehjulet av bakken er også litt "hva er dette for noe tull...". Kan de ikke fokusere på å lage en førsteklasses simulering, uten alt mikk-makk av lyder osv. 

EDIT: Linje-skift ble til publish... Var ikke helt ferdig med posten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...