Gå til innhold

Ny områder med ortofoto med X-eruope


Anbefalte innlegg

Er nybegynner i flysimulator, men synes det nå blir moro med ortofoto og kan kjenne meg igjen :D
Startet prosjekt med generering av ortofoto for europa. Bruker Orto4Xp med zoomlevel 16. I tillegg bruker jeg X-eruope for hus og skog.

Noen bilder fra Danmark, Litauen og Norge.

Sør for Moss

TwinComanche_1.thumb.png.59a92e54de8d4dc17e5a56a45f0014ba.png

Bergen

BeTwinComanche_4.thumb.png.0571fa020fb969211fb0d9d677b355ea.pngTwinComanche_5.thumb.png.5acd03e42263b6a93325a0ed489394f1.png

Kaunas, Litauen

TwinComanche_7.thumb.png.02194a92566e6ec2d39d90e19b1cc04c.pngTwinComanche_8.thumb.png.6d74fbf452b1051ca129c0443f7186cd.png

Danmark

TwinComanche_11.thumb.png.b722b3d97b12223dbec2b9bab069084b.pngTwinComanche_14.thumb.png.2f193b664324cad05cfcffb34cd933bb.pngTwinComanche_19.thumb.png.2a70f5e88711d26bd3a26876ea895c1b.png


 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, blir veldig bra med Ortho4xplane etter deg jeg har sett av bilder/video.

Er vel veldig avhengig av bra datagrunnlag, men ser ut som om autogen matcher photo ganske bra. Litt dårlig i Norge? Antar at det er OSM som er datagrunnlaget, men hvor hentes foto fra?

Kunne vært interessant å sett resultatet med data og foto fra Kartverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det blir mye bedre med ortofoto uten at ytelsen går ned. Prøvde meg fram med zoomLevel17, men synes filene ble for store da jeg kun har SSD:)

De fleste fotokartene henter jeg fra ArcGis, og noen fra Bing
 X-Plane 11 HD Mesh Scenery v4 - Alpilotx bruker jeg kun for "build overlays" og blir ikke brukt i simulatoren. Egentlig trenger man ikke "overlays" hvis man bruker X-europe + skog

Link til beskrivelse og nedlasting av Ortho4XP:  https://www.avsim.com/forums/topic/519995-a-basic-step-by-step-guide-to-ortho4xp-for-windows/

image.thumb.png.0bd1f0d34724d21d61cad47fbbdd2aec.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Awesome-sauce! 

Arc har jeg ikke prøvd enda, så må gjøre et forsøk. Daikan på X-plane.org forumet har nevnt en egen kilde med kartverket, men Rogaland tom Nord-møre, samt Østlandet der jeg flyr mest var jeg ikke fornøyd med. Du nevner at du bruker Bing noen steder; vet det er mye å spørre om, men kan du si noe smart om hvor Arc fungerer best vs. Bing? Indre Rogaland har for mange variasjoner i farger med Bing etter min erfaring, kanskje Arc er bedre?

Finn ut selv sier du? Test og prøv hva som fungerer best? Nei, hvorfor skal jeg det når jeg har deg :P

På forhånd tusen takk for hjelpen PRoxon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn M skrev:

Awesome-sauce! 

Arc har jeg ikke prøvd enda, så må gjøre et forsøk. Daikan på X-plane.org forumet har nevnt en egen kilde med kartverket, men Rogaland tom Nord-møre, samt Østlandet der jeg flyr mest var jeg ikke fornøyd med. Du nevner at du bruker Bing noen steder; vet det er mye å spørre om, men kan du si noe smart om hvor Arc fungerer best vs. Bing? Indre Rogaland har for mange variasjoner i farger med Bing etter min erfaring, kanskje Arc er bedre?

Finn ut selv sier du? Test og prøv hva som fungerer best? Nei, hvorfor skal jeg det når jeg har deg :P

På forhånd tusen takk for hjelpen PRoxon. 

Her er det ingen vitenskap Torbjørn, bare en som lærer seg å fly med sikt og godt kartverk. Etter litt fram og tilbake så synes jeg det fungerte bra med mitt oppsett.  Må bare teste og prøve å laste ned bilder fra de forskjellige. Hvis man trenger superdetaljert så har vi også N5 serien (økonomisk kartverk), men vet ikke om det er blitt frigitt. Skal være foto i farger fra slutten av 90 årene. Vi hadde da både miljødepartementet (statens kartverk) og landbruksdepartementet (skogkart) som kartla parallelt N5, også i de samme områdene!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Alright, da testet jeg ARC for Hordaland. Litt bedre enn de andre kildene jeg har prøvd så langt, men fortsatt en del rariteter rundt Flesland, noen sky-merker her og der og varierende kvalitet. Prøvde med zoomlevel 17.  

Jaja, vi får se om det ikke kommer et script som innlemmer riktig kildevalg for Norge basert på den kilden som passer best til riktig tile. I mellomtiden får jeg prøvd litt forskjellig og se hva jeg kommer frem til. Jeg er litt vel pirkete av meg, så dette vil nok ta noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...