Gå til innhold

Who let the dog out .


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Leonardo Software,  "Fly the maddog,  64bits" !  Denne modellen har lenge vært legendarisk,  og har nå fått  heloverhaling og oppgradering til 64bits P3D4.2  Av alle passasjerfly jeg har reist med,  ruver MD80 som det mest komfortable.  Et vanlig syn i mange år,  og fra en tid man også fikk benytte klappsete i cockpit.  Har faktisk flere turer og mange timer på klappsete,  så det er naturlig at man får et spesielt forhold til denne råtassen.  Skal ikke skryte på meg full kompetanse i cockpit,  men er likevel i stand til å håndfly modellen på kortere turer,  som denne fra Bodø til Værnes.   Lydkvaliteten kan diskuteres,  men resten er udiskutabelt en modell for både kresne pilotemner og entusiaster av den mer gærne sorten B|

 

dog1.jpg

dog2.jpg

dog3.jpg

dog4.jpg

dog5.jpg

dog6.jpg

dog7.jpg

dog8.jpg

dog9.jpg

dog10.jpg

dog11.jpg

dog12.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt den og har fløyet den. Opplevelsen er jeg svært fornøyd med, men noen ting er ikke som det burde være. For det første matcher den ikke andre fly i simmen ved bruk av forhåndslagrede innstillinger i PTA. Utseende på flyet skinner noe aldeles forferdelig om man ikke skrur av "Aircraft lighting & saturation"og "Aircraft VC lighting & saturation". For det andre sliter PCen min (970 grafikkort) noe voldsomt om man har høyeste grafikksetting i maddogen. Kjent fenomen og allerede omtalt i AVSIM. Derfor er min vurdering foreløpig litt avmålt totalt sett.....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja flotte maskiner,  og med motorene helt bak var det veldig stille og behagelig i kabinen.  Og de pilotene jeg fikk anledning å snakke med,  syntes MD80 var pilotenes førstevalg på den tiden.   Litt sånn som Starfighter`n :D 

 

Sitat

For det andre sliter PCen min (970 grafikkort) noe voldsomt om man har høyeste grafikksetting i maddogen. Kjent fenomen og allerede omtalt i AVSIM

Hmmm?  Jeg har jo en noe tilårskommen PC,  og hos meg flyter modellen veldig bra,  og mange borte hos AVSIM  skryter veldig av fps.  Ellers har jeg ikke merket de grafikk-problemene du nevner,  men jeg har jo såvidt begynt å bruke flyet.

Endret av Ernst K.Furuhatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Flotte sjåtts og god PIREP!

Savner MD-80 og DC-9, spesielt som passasjer da jeg ikke kan fordra å sitte i en 3-seter. MD-90 var jo dessuten muse stille hvis du fikke sitte langt fram. Fikk min siste tur i Boeing 717 fra Blue1 fra Stockholm for et par år siden.

Denne står høyt på lista, men jeg har ikke yoke eller TQ p.t. så det får vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Denne står høyt på lista, men jeg har ikke yoke eller TQ p.t. så det får vente...

Jeg har heller ikke yoke,  men en god throttle og pedaler,  så det er noen avvik på realismen når æ mønstrer på som buss-sjåfør.  Hedde ei stund yoke i tillegg,  men det ble så mye plunder å skifte mellom denne og stikka,  at yoken ble gitt bort. 

Ellers er jeg mer og mer fornøyd med grafikken på denne "gale hunden",  og spesielt bra tar den seg ut i skumringen  B|   Slenger med noen flere sjåtts fra helgas flyvninger.

 

2018-2-23_15-11-20-0.jpg

2018-2-23_15-14-7-8.jpg

2018-2-23_15-27-20-850.jpg

2018-2-23_15-28-11-317.jpg

2018-2-23_15-29-35-573.jpg

2018-2-23_15-32-43-110.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hefty maskin maddoggen. Ingen tvil om det! Ser også riktig så bra ut i alle lysforhold synes jeg. :)

Det som er det artigste synes jeg, er vel at MD-80 90serien har høyere cruisespeed enn de "vanlige" 737 og A320 konkurrentene. Det er jo litt tøfft, og det er vel flyets "blyantform" som har æren av det! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Det som er det artigste synes jeg, er vel at MD-80 90serien har høyere cruisespeed enn de "vanlige" 737 og A320 konkurrentene. Det er jo litt tøfft, og det er vel flyets "blyantform" som har æren av det!

He he ja,  æ har sagt det før,  MD-80 serien er passasjerflyenes svar på¨Starfighter`n :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 24.2.2018 den 21.03, Aslak Iversen skrev:

Det er faktisk feil. Den cruiser med lavere Mach enn 737 NG. .75/76 er normale hastigheter mot ca .78 for NG. Jeg husker ikke max Mach på MD med den matcher ikke .82 som NG har.

Hmm. Det var dårlige greier! Synes bare å huske at MDen ble sagt var raskest på 80-90 tallet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Synes bare å huske at MDen ble sagt var raskest på 80-90 tallet.

Ja, det sto oppgitt tekniske data på flyene til Braathens i "På norske vinger",og cruise speed for 737 var 0.74 mach,mens det  i SAS sitt "Scanorama" sto at MD'en hadde max cruise speed på 0.80.Er muligens her misforståelsen har oppstått.

Her er en pilot som har flydd begge,og sammenligner:https://jethead.wordpress.com/2011/12/17/pilot-report-boeing-737-vs-mcdonnell-douglas-md-80/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he morsom lesing,  men litt ubalansert sammenligning.  MD 80  er jo en utdatert konstruksjon i forhold til dagens B 737 -800,  så det er ikke rart at fra en pilots synspunkt,  så er 737 selve drømmemaskinen.   Samma det,  min interesse er mye basert på nostalgiske minner og personlige opplevelser.  Hadde jeg blitt sendt ut i krig i dag,  ville jeg nok ha foretrukket en F-16 framfor en Starfighter,  men kunne jeg ha valgt en av disse som privat leketøy,  hadde det blitt Starfighter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig 737'en er marginalt  raskere men det utgjør nok forsvinnende lite i reisetid. La oss si du skal på biltur og du kjører 78 istedet for 74 på det raskeste. I gjennomsnitt blir det meget lite, med mindre du skal veldig langt og selv da er det nok ikke mye å spare. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...