Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. februar 2018 Premium Medlem Del Skrevet 22. februar 2018 Leonardo Software, "Fly the maddog, 64bits" ! Denne modellen har lenge vært legendarisk, og har nå fått heloverhaling og oppgradering til 64bits P3D4.2 Av alle passasjerfly jeg har reist med, ruver MD80 som det mest komfortable. Et vanlig syn i mange år, og fra en tid man også fikk benytte klappsete i cockpit. Har faktisk flere turer og mange timer på klappsete, så det er naturlig at man får et spesielt forhold til denne råtassen. Skal ikke skryte på meg full kompetanse i cockpit, men er likevel i stand til å håndfly modellen på kortere turer, som denne fra Bodø til Værnes. Lydkvaliteten kan diskuteres, men resten er udiskutabelt en modell for både kresne pilotemner og entusiaster av den mer gærne sorten 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Jeg fløy mye de rakettene i FS5. Må vel krype til korset og anskaffe denne, rene jageren, likte godt å håndfly de. Var vel og en historie om at nyere MD'er var så baktunge at de steilet på bakken, og at man fikk vinduer på dassen der bak. Opplevde det siste, mektig imponert ble jeg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Bergfald Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Har kjøpt den og har fløyet den. Opplevelsen er jeg svært fornøyd med, men noen ting er ikke som det burde være. For det første matcher den ikke andre fly i simmen ved bruk av forhåndslagrede innstillinger i PTA. Utseende på flyet skinner noe aldeles forferdelig om man ikke skrur av "Aircraft lighting & saturation"og "Aircraft VC lighting & saturation". For det andre sliter PCen min (970 grafikkort) noe voldsomt om man har høyeste grafikksetting i maddogen. Kjent fenomen og allerede omtalt i AVSIM. Derfor er min vurdering foreløpig litt avmålt totalt sett..... mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Ja flotte maskiner, og med motorene helt bak var det veldig stille og behagelig i kabinen. Og de pilotene jeg fikk anledning å snakke med, syntes MD80 var pilotenes førstevalg på den tiden. Litt sånn som Starfighter`n Sitat For det andre sliter PCen min (970 grafikkort) noe voldsomt om man har høyeste grafikksetting i maddogen. Kjent fenomen og allerede omtalt i AVSIM Hmmm? Jeg har jo en noe tilårskommen PC, og hos meg flyter modellen veldig bra, og mange borte hos AVSIM skryter veldig av fps. Ellers har jeg ikke merket de grafikk-problemene du nevner, men jeg har jo såvidt begynt å bruke flyet. Endret 22. februar 2018 av Ernst K.Furuhatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Jeg hadde dårlig FPS (25-30) da jeg første gangen lastet inn flyet. Gikk inn i P3D og endret grafikkinnstillingen fra Ultra til High. Det doblet FPS øyeblikkelig. Jeg opplever helt klart bedre flyt med unlimited FPS setting enn låst til 30 eller 40. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 23. februar 2018 Premium Medlem Del Skrevet 23. februar 2018 Flotte sjåtts og god PIREP! Savner MD-80 og DC-9, spesielt som passasjer da jeg ikke kan fordra å sitte i en 3-seter. MD-90 var jo dessuten muse stille hvis du fikke sitte langt fram. Fikk min siste tur i Boeing 717 fra Blue1 fra Stockholm for et par år siden. Denne står høyt på lista, men jeg har ikke yoke eller TQ p.t. så det får vente... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 23. februar 2018 Premium Medlem Del Skrevet 23. februar 2018 Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, hver gang en sint hund i SAS-farger dukker opp får den en tommel opp av meg Ernst Kjempekjekk start på helgen. Du får den ikke i de gamle fargene også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Den utgaven følger ikke med når du kjøper flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 23. februar 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 23. februar 2018 Sitat en tommel opp av meg Ernst Kjempekjekk start på helgen. Du får den ikke i de gamle fargene også? Det er bare denne utgaven som følger med i grunnpakken, men vi kan jo alltids håpe noen maler den i de gamle fargene også 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 24. februar 2018 Sitat Denne står høyt på lista, men jeg har ikke yoke eller TQ p.t. så det får vente... Jeg har heller ikke yoke, men en god throttle og pedaler, så det er noen avvik på realismen når æ mønstrer på som buss-sjåfør. Hedde ei stund yoke i tillegg, men det ble så mye plunder å skifte mellom denne og stikka, at yoken ble gitt bort. Ellers er jeg mer og mer fornøyd med grafikken på denne "gale hunden", og spesielt bra tar den seg ut i skumringen Slenger med noen flere sjåtts fra helgas flyvninger. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 24. februar 2018 Premium Medlem Del Skrevet 24. februar 2018 Hefty maskin maddoggen. Ingen tvil om det! Ser også riktig så bra ut i alle lysforhold synes jeg. Det som er det artigste synes jeg, er vel at MD-80 90serien har høyere cruisespeed enn de "vanlige" 737 og A320 konkurrentene. Det er jo litt tøfft, og det er vel flyets "blyantform" som har æren av det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 24. februar 2018 Sitat Det som er det artigste synes jeg, er vel at MD-80 90serien har høyere cruisespeed enn de "vanlige" 737 og A320 konkurrentene. Det er jo litt tøfft, og det er vel flyets "blyantform" som har æren av det! He he ja, æ har sagt det før, MD-80 serien er passasjerflyenes svar på¨Starfighter`n Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Det er faktisk feil. Den cruiser med lavere Mach enn 737 NG. .75/76 er normale hastigheter mot ca .78 for NG. Jeg husker ikke max Mach på MD med den matcher ikke .82 som NG har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Pettersen Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 MD 80 max cruise er mach 0.80 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 25. februar 2018 Premium Medlem Del Skrevet 25. februar 2018 På 24.2.2018 den 21.03, Aslak Iversen skrev: Det er faktisk feil. Den cruiser med lavere Mach enn 737 NG. .75/76 er normale hastigheter mot ca .78 for NG. Jeg husker ikke max Mach på MD med den matcher ikke .82 som NG har. Hmm. Det var dårlige greier! Synes bare å huske at MDen ble sagt var raskest på 80-90 tallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Pettersen Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Sitat Synes bare å huske at MDen ble sagt var raskest på 80-90 tallet. Ja, det sto oppgitt tekniske data på flyene til Braathens i "På norske vinger",og cruise speed for 737 var 0.74 mach,mens det i SAS sitt "Scanorama" sto at MD'en hadde max cruise speed på 0.80.Er muligens her misforståelsen har oppstått. Her er en pilot som har flydd begge,og sammenligner:https://jethead.wordpress.com/2011/12/17/pilot-report-boeing-737-vs-mcdonnell-douglas-md-80/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 26. februar 2018 He he morsom lesing, men litt ubalansert sammenligning. MD 80 er jo en utdatert konstruksjon i forhold til dagens B 737 -800, så det er ikke rart at fra en pilots synspunkt, så er 737 selve drømmemaskinen. Samma det, min interesse er mye basert på nostalgiske minner og personlige opplevelser. Hadde jeg blitt sendt ut i krig i dag, ville jeg nok ha foretrukket en F-16 framfor en Starfighter, men kunne jeg ha valgt en av disse som privat leketøy, hadde det blitt Starfighter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Eller fordi Braathensmagasinet oppga Mach for 737 Classic? Dvs -400 og -500? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Pettersen Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 (endret) Sitat Eller fordi Braathensmagasinet oppga Mach for 737 Classic? Dvs -400 og -500? Javisst,det var de som var aktuelle på den tiden,tenker fortsatt på de som "nye",hehe Endret 26. februar 2018 av Jan Tore Pettersen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Det er mulig 737'en er marginalt raskere men det utgjør nok forsvinnende lite i reisetid. La oss si du skal på biltur og du kjører 78 istedet for 74 på det raskeste. I gjennomsnitt blir det meget lite, med mindre du skal veldig langt og selv da er det nok ikke mye å spare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.