Gå til innhold

Hårete droneflyging!


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

De fleste her har sikkert fått med seg denne. Men det er grunnen til at jeg deler den uansett.
Enkelte "eksperter" mener dette kan være tatt opp fra en veldig realistisk flysimulator!?

Jeg sier nei, det er ikke en simulator. Er dere andre her enig?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/02/04/195368953/dronevideo-vekker-oppsikt-i-usa-kan-odelegge-oss-alle

 Man ser ganske tydelig at dette ikke er fra en simulator. Bilene som kjører lengre bort både ser realistisk ut og med realistiske hastigheter (noe som er litt mangelvare i flysimulatorer).
En annen ting er hvordan landskapet, skyer og atmosfære ser ut, og ikke minst hvordan dronen faktisk flyr! Jeg har fløyet RCdroner, RChelikopter og RCfly i så mange år at jeg kjenner veldig godt deres oppførsel i lufta, og dette er spot on!
Jeg har også fløyet mange typer RC simulatorer, og de ser ikke like gode ut som dette for å si det rett ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja dette er idioti og galskap uten kontroll.  Kan ikke fatte å begripe at det er fritt fram for hvem som helst å kjøpe seg drone i alle slags størrelser.  Er selv vitne nesten daglig,  hvor villturister og andre gærninger dukker opp på de utroligste plasser for å filme / fotografere med droner !?!?   Som fotograf må jeg passe meg for ikke å kaste stein i glasshus,  men jeg har faktisk tatt meg bryderiet med å sette meg inn i lovverket,  og hvis jeg har behov for å fly høyere enn 120 m ,  ringer jeg nærmeste flytårn. Da får jeg alltid info om forventet flytrafikk,  og som oftest klarering til ønsket flyhøyde,  og takk for at jeg spurte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fabrikanter, bla DJI, har sperrer som hindrer deg i å fly i nærheten av flyplassen. Flyr man inn i en slik sone vil dronen automatisk lande uavhengig hva piloten foretar seg. Slike mekaniske kan bidra positivt til å holde lufta trygg. Dette har dog ingen effekt for de som bygger droner selv, men det er kanskje ikke de som bryter regelverket heller. 

 

Når jeg kjøpte min første Drone, DJI Phantom 4, fikk jeg vedlagt et skriv fra Danske myndigheter (dronen var kjøpt i Norge) som ga kjapp oversikt over reglene. Dette bør gjøres i Norge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 6.3.2018 den 19.03, Finn Otto Krogsen skrev:

ER DERE SERIØS? Dette er jo en simulator med middels dårlig grafikk. DCS og X plane 11 ser jo mere realistisk ut enn dette. Går utifra dere spøker

Rimelig sikker på at du tar feil! Dette er as real as it gets, nemlig helt real! Hvis dette er et spill, så er det helt utrolig bra, og mye bedre enn noe jeg har sett hittil, og jeg spiller en del av de aller nyeste titlene. Er grafikken dårlig som du sier, så er det nok pga av dårlig oppløsning på dronekameraet.

Endret av Kjetil Håvan
manglet info
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er kameraet på en topp drone så himla dårlig at alt er helt grøtete? Skulle man ikke tro at når de satte ut for å ta en spektakulær video så ville de brukt noe bedre enn et 50 kroners søppelkamera? Dette er akkurat som alle UFO videoene der ute. Finnes ikke noen klare bilder, alltid noe diffust og uklart uansett om objektet er 10 km eller 10 meter borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 timer siden, Aslak Iversen skrev:

Og hvorfor er kameraet på en topp drone så himla dårlig at alt er helt grøtete? Skulle man ikke tro at når de satte ut for å ta en spektakulær video så ville de brukt noe bedre enn et 50 kroners søppelkamera? Dette er akkurat som alle UFO videoene der ute. Finnes ikke noen klare bilder, alltid noe diffust og uklart uansett om objektet er 10 km eller 10 meter borte.

Hakke peiling! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle Quads (de som ikke flyr med en GPS flightplan) eller droner (de som flyr med en fp), som nødvendigvis har et knall kamera. Det er en option når man bygger selv. Man sparer litt her og legger til litt der (basert på min bygging av RC helikoptre) der jeg forøvrig ikke er et sekund interessert i kamera. Diskusjon om dette er ekte eller fake skygger jeg unna, var bare litt innpå moralen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å argumentere litt for at den er autentisk (som jeg fremdeles ikke er overbevist om), her er litt sportsdronefoto: https://www.youtube.com/watch?v=BfO3oUum-hY

Samtidig gjør detaljene under avgangen at jeg tviler enda mer, jeg syns ikke at noen sim greier å gjengi det detaljnivået så nært bakken, selv ikke med så dårlig videokvalitet: https://www.facebook.com/ATDrones/videos/1542100842563592/

 

 

Endret av Magnus F. Meese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg er helt sikker på at den er ekte for min del. De bildene fra både DCS og Xplane mener jeg ikke engang i nærheten av realismen i filmen. Det er min absolutte overbevisning. Ser du filmen nøye, vil du se detaljer som langt overgår noen sim. Husene i simmene er for generiske, landskapet for generisk og texturene blurer ikke mer ut på avstand enn nærmere, trafikken lenger bort ++, selv om det i filmen er grautete over alt, så er det elementer som helt klart tyder på ekte opptak. Men jeg går ikke mer inn i denne saken, da den for min del er helt soleklar ekte. Det kommer også rimelig klart frem av artikkelen Ø.C.H delte her. http://www.dailymail.co.uk/news/article-5348437/amp/Video-drone-flying-dangerously-close-airplane-Vegas.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...