Gå til innhold

SSW F-104G i Trøndelag


Anbefalte innlegg

Har hatt denne modellen liggende i et par år uten å ha fått den på vingene.Så med kraftig influensa og 10 minus ute,var tiden inne til å få orden på dette.Fikk ny registreringsnøkkel,gikk gjennom den sparsomme dokumentasjonen til modellen,fant en side med cockpit layout ,noen korte instruksjonsvideoer på youtube,og jeg var igang.Har hatt militære modeller tidligere,men dette er faktisk den første som er helt uten bugs,har ikke opplevd noen ennå,alt virker!Hadde en italiensk MD-80 i FS9:FlyTheMaddog,får den samme følelsen av perfeksjonisme i denne modellen også.

Har jo sett mange poster her inne med norske repaints,så jeg fant de til 331skv. av Jens-Ole Kjølberg på flightsim.com

Så her er bildene:

ky5sQGA.jpg

Står tilfeldigvis på Værnes med full tank og fire sidewindere,når det kommer inn en melding om et ukjent fly i stor høyde på vei inn mot Frohavet utenfor trøndelagskysten.Har fått clearance,venter bare på at INS er alignet (grrrrrr...tar tid)

 

3aBu1sg.jpg

OK,der blinker den grønne lampen..

 

Y3WUxtk.jpg

....og vi kan vri over bryteren til NAV mode

 

0B13NiF.jpg

Like a bat out of hell....

 

qYDL5cQ.jpg

Full etterbrenner gjennom spredt skydekke

 

0YEZfXC.jpg

og opp i den blå himmelen...

 

 

d6kKPEQ.jpg

..der vi får melding om at det ukjente flyet har snudd og er på vei vestover ut i havet...

 

3LTHooT.jpg

...så oppdraget er avbrutt

 

dxRLWUf.jpg

Får beskjed om å gå ned på Ørlandet,RW 15

 

70Vts9I.jpg

Der borte....

 

L6lOy1Y.jpg

Ai,litt høy hastighet...

 

uNLGdhp.jpg

Kjørte ut full flaps for tidlig,nå er de udefinert,dvs at jeg har ødelagt de....

 

zi51vW3.jpg

Men landingen gikk jo bra...

 

deL1aLQ.jpg

...så får mekanikerne ta en titt på det,de er sikkert forbanna:j****  cowboypiloter...grrrrrr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

:1_grinning:   Vakkert,  og gratulerer med at du har fått Vestfjordoksen i lufta  :)  Den begynner å merke tidens tann,  men æ synes fremdeles det er en av de beste modellene når det gjelder flyfeeling !  Krever at man "følger boka",  men da får man også rikelig betalt.  Æ har hatt noen interessante samtaler med gamle F-104-piloter,  og mener at denne modellen er svært nøyaktig i måten den flyr på.   Den er noe nervøs i forhold til hjul og flaps i for høye hastigheter,  men sånn var det også i virkeligheten B|

Landingshastigheten er normalt 180 knots,  og full flaps krever 95 % motorkraft,  så det er litt balansegang for ikke å overspeede .  Forresten, har du prøvd bremseskjermen under landing ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,denne modellen har jeg trua på,det er som du sier at man må "følge boka",særlig under takeoff og landing er det små marginer med hensyn til hastigheter for flaps og landing gear,så her er det trening som gjelder.Jo,jeg har funnet hendelen for bremseskjerm,men har ikke funnet noen key command til å assigne på joysticken,så det blir å klikke på den i VC under oppbremsingen.

Det var tidligere noen screenshots her på forumet av CF-104 tilhørende 334 skv.De er borte nå,og finner heller ikke noen repaints for disse på nettet.???

Gleder meg til å finne ut mer om radar,navigasjon og autopilot,flight envelope....:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg bruker også å klikke på hendelen for bremseskjerm i VC.    Ellers har jeg tidligere hatt mange screens av forskjellige tidsepoker til både 334 skvadron og 331 skvadron.  Både Jens-Ole og Pasi har laget fine "paints" til SSW F-104G,  mens den var tilpasset FSX og P3D2,  men jeg har ikke lykkes med å overføre disse til P3D4.1  .  Litt synd,  men det er jo mange andre lands utgaver å velge blant,  så da får det heller være :$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Takk til Ernst for tipset om landingshastighet og motorkraft ved full flaps.Det hjalp veldig!

Bare artig :D  .  Starfighter`n  fikk jo noen stygge rykter i begynnelsen,  fordi den hadde en lei tendens til plutselig å flikke over å gå i bakken,  hvis man dro motorkraften for mye tilbake med fulle flaps.  Med flaps i landingsposisjon blåser mye av motorkraften over vingeprofilen  ( en fiffig konstruksjon med dyser )for å gi vingen nok løft i lav hastighet !  For at dette skulle fungere,  måtte motoren jobbe minimum på ca 93-95 %.   Reduserer man for mye på motorkraften,  slipper vingene taket,  og stygge ting skjer veldig fort.   Starfighter`n  hadde høy landingshastighet  ( ca 180 knots ),  og det var vanlig å fly den helt ned på stripa,  nesten som å lande på hangarskip.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder. Er veldig glad i denne modellen selv. Flyr omtrent utelukkende denne og Aerosoft EE Lightning, som du ser ræva på på bildet. Den er helt fantastisk. Flyr som en drøm.  

Tips: Full flaps og hjul ut når du passerer 220kt indikert, og aldri over den gule streken. Final app speed regnes ut som lavest 175kt, så legger du på 5kt for hver 1000lbs over minimum fuel, dvs 1000lbs. Har du 2000lbs igjen er speeden 180kt, 3000lbs 185kt osv. Dette gjelder med eller uten tiptanker. Du kan også lande med flaps i takeoff posisjon. Da plusser du bare på ytterligere 20kt. Du må holde motoren over 82% for ikke å få problemer når du har full flaps, som Ernst snakker om. Men det er veldig lavt da mesteparten av skyvet fra motoren kommer fra 95% og oppover pga nozzelen lukkes. 

E :)

Endret av Eivin Stensø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaps i takeoff posisjon er litt spesielt på Starfighteren da de gjerne brukes i alle tilfeller der du vil fly litt saktere. (Ned mot 200kt mot 300kt uten flaps.) En god vane i starten er å  ta inn/ut takeoff-flaps hver gang du passerer 300-350kt

Climb med etterbrenner på 450kt til 35000-36000ft, husk å trekke opp for ikke å bryte lydmuren når du kommer litt i høyden. 35000-36000ft kan du cruise subsonisk (Maks turtall uten etterbrenner) eller fortsette akselerasjon til overlydsfart og klatre videre. 

Det går unna med Starfighter. Jeg pleier å ta tiden hvor fort jeg klatrer. Har vært ned i 1:24 fra stillestående på rullebanen til 30000ft, men da tok jeg av med mindre fuel. Vanligvis går det på 2 minutter omtrent uten tiptanker og litt lengre tid med. 

 

Endret av Eivin Stensø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:  Respekter slow light. I virkeligheten kunne de pushes til mach 2.3 uten noen spesielle problemer men denne modellen er ikke noe glad i å gå noe særlig over mach 2.  Hvis ikke har du en J79-motor som ikke vil starte igjen og som høres ut som en sementblander. Da bør du trekke i RAT-hendelen og håpe at du befinner deg i umiddelbar nærhet av en rullebane, ellers er det bare å ejecte. :D

Endret av Eivin Stensø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,gode tips dette.Takk for det.Har ikke prøvd så mye high speed/altitude ennå,mest takoff og landinger,noen turer utpå Frohavet utenfor Ørlandet for å teste ut autopilot og radar...og finne veien tilbake,hehe.Går styggelig fort denne,lett å komme fullstendig på villspor og gå tom for fuel.Beste fightereren jeg har hatt i FS/P3D :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jan Tore Pettersen skrev:

Ja,gode tips dette.Takk for det.Har ikke prøvd så mye high speed/altitude ennå,mest takoff og landinger,noen turer utpå Frohavet utenfor Ørlandet for å teste ut autopilot og radar...og finne veien tilbake,hehe.Går styggelig fort denne,lett å komme fullstendig på villspor og gå tom for fuel.Beste fightereren jeg har hatt i FS/P3D :)

Bare hyggelig. Artig at flere finner gleden med å mestre dette beistet. Ja den er helt fantastisk. Den føles litt vanskelig ut til å begynne med men når du blir vant med den, hvordan den oppfører seg og hvor mye fuel det går unna osv så blir den veldig enkel og rett frem etterhvert. Hvis du vil kan jeg sende deg en fil til INS'en som inneholder plasseringene til alle militære flyplasser i Norge som jeg har laget. Det er veldig greit å ha. 

En fin ting å øve på er å fly approach pattern. 325kt upwind med takeoff flaps (i landsingsretningen) 1500ft over banen. Deretter 88% turtall og 2 G turn der du holder høyden. Da vil den slowe fint ned så du kan droppe landing flaps og gear på downwind. Fly base turn på 200-210 kt og reduser til final app speed på finalen.

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt. Putt i LN3-mappa sammen med de andre. Vri om knappen til align og vent til lyset blinker, deretter velg NAV. Da får du pil og distanse til aktuell flyplass. Husk å vri riktig vei (mushjulet) ellers må du aligne på nytt. 

 

Du velger aktuell fil ved å gå på "addons" oppe på menyen og "show active SSU" for å se hvilken numerisk posisjon de forskjellige flyplassene ligger på svitsjen.  Bodø er 7, Ørlandet 6 og Værnes 5

 

 

Endret av Eivin Stensø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...