Gå til innhold

F-35 Ørland


Anbefalte innlegg

Da var F-35 AI trafikken i gang på Ørland. Nok en utrolig avansert modell fra John Young (JYAI). Pakken kan lastes ned fra MAIW, og legger og til et hangarskip i Mexicogulfen utenfor Eglin. Og ja, F-35 tar av og lander på hangarskipet. Hva Ørland angår, har jeg foreløpig satt 4 Eglin F-35 inn i F-16 schedulen, i påvvente av paintkit.

2018-1-28_12-56-40-454.jpg

2018-1-28_13-5-35-302.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremtiden er en smule dysfunksjonell, for å si det mildt. F-35 groundes i USA så det suser, og det er masse tekniske problemer om man vet å benytte seg av uavhengige medier. Men bare F-35 får campet i teltet sitt så går det vel bra, og om vinteren varmes de vel opp med primus :-p

https://www.rt.com/usa/416916-f35-pentagon-operations-report/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Huff ja,  F-35 er nok et meget avansert våpen i teorien,  men da skal man også ha et dyktig og kompetent personell i bakgrunnen,  samt en fungerende base med de nødvendige hangarer og sheltere.  Ørlandet og Evenes kommer helt sikkert til å utfylle kravene etter hvert,  men først etter å ha brukt vannvittig mye mer av våre skattepenger, enn om vi hadde beholdt Bodø AB som var ferdig utbygget for oppgaven B| .  Politikerne spiller russisk rullett med Norges sikkerhet,  ved å ødelegge en basestruktur som fungerer,  samtidig som de bestiller våpensystemer som blir plassert i hytt å pine uten at vi kan betjene disse på skikkelig vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne selv sier at de må slutte å fly ting mens de ennå produseres. Og dette har nok dessverre vært en generell trend for all industri de siste tiår. Soleklart de skulle beholdt Bodø AB. Lurer bare på om man får presset en F-35 inn i shelterne der? Både USA og Norge spiller russisk rullett med sin blinde tro på ny og avansert teknologi. Går mer mot stupet enn fornuften. F-15 hadde store problemer når den kom forøvrig, og ble kalt "hangardronningen". Men jeg skal nå uansett mekke noen F-35 repaints etterhvert :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-35 er et fantastisk fly. Nevn meg en nykonstruksjon som ikke har hatt flere barnesykdommer?? Sånn er bare utviklingen innen denne type våpenplattform. F-16 hadde tilsvarende problemer da vi mottok vårt første i begynnelsen av 80-åra. Var selv på Rygge som stasjonsprest og tok imot det første F-16 som ankom med style, Steinar Berg ved spaken,- amerikansk flightsuit og elegant blått halstørkle. F-35 har vel det styggeste utseende av noe jagerfly vi har hatt i RNoAF, men for et fly!. I motsatt ende av skalaen er F-104 tidenes vakreste fighter ever, spør dere meg!!! Viktig også å få med seg at de største problemene USAF har med F-35 er knyttet til F-35B og F-35C, mens vi har F-35A, en helt annen plattform.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder av RNoAF F-35 som tester bremseskjerm:

https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-norway-tests-braking-parachute-on-f-35a-446052/

Jeg har alt JYAI F-35A flåten til testing hos meg, og kan melde det er kliss likt med bildene. Regner med å få oppdaterte modeller om kort tid. Planen er da å utgi repaints til både F-16 og F-35, inkludert flightplans, da jeg har fått tillatelelse fra alle utgivere:)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5148,49 og 50 er de som har blitt levert til Norge, mens 5087 5088 5110 5111 5145 5147 er levert til RNoAF men blir nok aldri å komme til Norge. Disse er treningsfly som brukes i USA.

 

I forhold til Skvadron står det:
AM-08, AM-09 and AM-10 were delivered to Ørland Main Air Station on November 3rd 2017 and are to be with Norway's 338 Squadron:

Endret av Per-kristian Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...