Gå til innhold

halsbrekkende-landing-setter-passasjerene-i-livsfare


Robert Hulthin

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vanvittig... Synes flyselskapene pusher grensene alt for ofte. De må gjerne mene det er trygt, men når det rister så jævlig at man ikke kan lese en avis eller drikke kaffe, da bør man heller utsette flighten til været blir bedre. Har hatt noen halsbrekkende turer i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 19.33, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Normalt sett er det piloten som skal fly flyet og ikke motsatt. Blir irritert når jeg ser sånne videoer som den der. Selv vært med å lande i sånne forhold der jeg ble overstyrt av en kaptein med macho holdning. Så likedan ut. +/- 50 kt på speed på final. Ikke greit. 

Høres ut som mindre heldig ut med slike kapteiner. Historien er dessverre full av tragiske ulykker som kunne vært unngått med bedre fokus på samarbeid og gjensidig respekt mellom FO og kaptein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stian Rolandsen skrev:

Høres ut som mindre heldig ut med slike kapteiner. Historien er dessverre full av tragiske ulykker som kunne vært unngått med bedre fokus på samarbeid og gjensidig respekt mellom FO og kaptein. 

Desverre så har du helt rett i det. Det finnes desverre kapteiner om ikke har noe bak spakene på et fly å gjøre, og med livsfarlige machoholdninger og stort ego. Men normalt sett så er ikke dette noe problem slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt at de speeder opp filmene for å dramatisere. At man har mye turbulens under innflyvingen er ikke noe stort problem (da ser jeg bort fra alt om passasjerkomfort), det er de siste føttene som gjelder. Han gjorde en god jobb, men internettekspertene kan komme til å koste han jobben. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor man legger på hastighet når man opererer i forhold av denne typen. Så har man margin til å tåle vindkast. Alle flyvninger i drittvær har en større operasjonell risiko, det sier seg selv. Det gjelder store deler av Norge 4-5 måneder av året. Tenk på hva WF gjør på kortbanenettet i møkkavær. Hva SAS og Norwegian gjør fra Nord Norge og ned hele kysten til Kristiansand når stormene herjer. Noen som har vært med inn til TRD når det blåser kraftig fra sydøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Når jeg er betalende kunde liker jeg lite at man opererer med små marginer - eller at jeg må inni et fly som lukter oppkast. Enhver kaptein bør tenke seg om to ganger før han tar risiko med en kabin full av gisler.

Widerøe har flere stygge ulykker i dårlig vær på sin CV, og nylig fikk de eksponert en svært stygg sak under innflyging til Svolvær. Ingen er ufeilbarlig, og når marginene er små kan det være like greit og avlyse - eller finne alternativ flystripe.  

Lander ofte på TRD og har hatt mine mest grufulle landinger der. I forrige uke var det ille, men ikke så grusomt som en skikkelig kræsjlanding med en MD-81 på 90-tallet. Da ble flyplassen stengt rett etterpå og flyet satt på bakken for inspeksjon. Vindkastene under approach inn fjorden var så heftige at bagasjehyllene åpnet seg og håndbagasje fløy veggimellom...

Men for all del, de som liker å legge sin skjebne i andre hender må gjerne gjøre det. Jeg er bare av den oppfatning av at en pilot er også et menneske - det fins de som gjør gode vurderinger og de fins de som gjør dårlige. Ingen selskapslogo, sertifikat eller stripe på uniformen er en garanti for at man har med en god pilot å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er derfor vi har klare limitations for hva vi kan gjøre lovlig. Sidevind og maksvind. I tillegg parametre som skal oppfylles under selve innflyvningen. En hard landing kan skje selv på fine dager (re din opplevelse på TRD) og skal alltid etterfølges av en hard landing inspection.

Jeg sammenligner det med bilkjøring og vinterføre. Det er større risiko å kjøre bil på vinterføre enn på tørre sommerveier. Vi gjør det allikevel, men justerer farten etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn en kommentar om selve opptaket her.Det er filmet med en kraftig telelinse,noe som gjør at bevegelsene blir kraftig fortegnet.

Likevel er det ingen tvil om at flyet hiver på seg temmelig kraftig.

Selve touchdown synes jeg var en bra en.

Link til originalt klipp uten reklame her:https://www.youtube.com/watch?v=GKBI_bVFSfs

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags utstyr som er brukt til å filme med, så er det liten tvil om at denne landingen her er i drøyeste laget. Har selv vært med på tilsvarende og landing i full storm på samme flytype. Resultatet var sinte og gråtende passasjerer, samt exceedence på flyet. Hva som er tilfelle på flyet i videoen er det vanskelig å uttale seg om. Men behagelig var det neppe, og noen av passasjerene flyr kanskje aldri mer igjen etter en sånn innflyging og landing. Så det er ingen andre enn selvtilliten til kapteinen som vinner på et sånt stunt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...