Gå til innhold

Prioritert oppstart i P3D eller andre simulatorer


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

jeg vet ikke hvor mange som bruker batch filer for å starte programmer (P3D feks) i høyere eller lavere prioritet enn default?!

Men det er et sabla godt verktøy for å heve prioriteten til simulatoren du kjører, og simmen vil bli prioritert i Windows miljøet etter dette, samt at du får bedre FPS og bedre flyt i simmen din!

 

Tenkte jeg kunne dele min kunnskap om dette, hvis dere har glemt det?!  :P

 

Under er noen eksempler på syntax, og hvordan du skifter til forskjellige prioritymodes. Men først viser jeg hvordan min batch fil ser ut, se ev under etterpå for å bytte ut til deres egen path til simulatoren.

 

Åpne notepad, lim inn teksten innfelt i parentes under (ikke ta med parentesene), bytt ut pathway med ditt eget, lagre som feks "prepar3d.txt" eller hva du vil, fila må ligge i samme mappe som prepar3d.exe. Døp om etternavnet til fila til "bat" istedet for "txt". Send "bat" fila til skrivebordet og kall den "Prepar3D V4". fjern det opprinnelige Prepar3d oppstartsikonet fra desktop. gå til egenskaper og bytt eventuelt ut ikonet til prepar3d.bat fila med ikonet til prepar3d.exe fila du finner i mappa prepar3d v4. Dobbelklikk den nye prepar3d.bat fila du nettopp laga på desktopen for å starte Prepar3d. Thats all! Spør hvis noen lurer på noe!

 

(

@ECHO OFF

CD "D:\Prepar3D v4

START Prepar3D.exe

WMIC process where name="Prepar3D.exe" CALL setpriority 128

EXIT

)

 

 

 

 

Priority Syntax

 

wmic process where name="AppName" CALL setpriority ProcessIDLevel

Example:

 

wmic process where name="calc.exe" CALL setpriority 32768    Anbefaler denne metoden i Windows 10

or

 

Eventuelt;

 

##  wmic process where name="calc.exe" CALL setpriority "above normal"    Fungerer sansynligvis ikke, kun som superbruker!

 

 

Priority:

 

idle: 64 (or "idle")

below normal: 16384 (or "below normal")

normal: 32 (or "normal")

above normal: 32768 (or "above normal")

high priority: 128 (or "high priority")

real time: 256 (or "realtime")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kult med batch, men dette er vel det samme som valgene du får når du høyreklikker på prosessen i task manager? Aldri opplevd noen endring i ytelse med det, egentlig.

 

Det er de samme valgene mtp prioritet ja. Det er selvfølgelig diskutabelt med ytelsen, men det er det med alle andre tweaker for p3d også. Men med denne batchfila blir systemet forhåndsinnstilt på high prioritet mot simulatoren, og det gjør det nok garantert ikke noe verre, heller bedre i "trange" situasjoner for cpu og systemet som helhet.

 

Har man andre programmer i tillegg man kjører mot simulatoren, som feks navmap,  værgenerator, spadnext osv. Kan man feks lage en eneste batchfil som starter alle disse i tur og orden med feks noen sekunders mellomrom. Alt etter hva man vil selv.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...