Gå til innhold

Akronym/forkortelser


RoadKing

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Heisann RoadKing,

 

tar med T/C da man ofte ser disse to sammen.

 

T/C = Top of Climb. Et kalkulert punkt i flyruten man når marsjhøyde.

T/D = Top of Descent. Et kalkulert punkt i flyruten der man begynner nedstigning.

 

Begge verdier er "kalkulert", ofte ved hjelp av Flight Management Computers (FMC) som tar høyde for vind, vekt, last, motorkraft, høyde osv for automatisk kalkulering. Man kan også gjøre dette manuelt, og jeg vil anbefale deg å google begge begreper sammen med flytype for å lære å gjøre dette manuelt da det gir utmerket trening i de tilfeller noe ikke går etter planen

 

Dette er en "svært overforenklet" forklaring på begrepene. Bildet under gir en meget god visuell forklaring på de ulike faser man har for høydejustering når man flyr. Søker du videre på begge begreper har du nok lesestoff til resten av helgen  8)

 

1-s2.0-S1000936117301450-gr1.jpg

 

Tillegg 1:

Jeg fant forøvrig en veldig bra beskrivelse for hvordan man beregner dette manuelt.

https://www.ivao.aero/training/documentation/books/SPP_APC_Top_of_descent.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker!

Ser det er mykje meir å tenke over, og å sette seg inn i enn eg var klar over. Men er morro å lære seg dette  8)

 

Pr i dag er det småfly eg trenar med, og fyk då mellom flyplassane på Vestlandet (Bergen, Stord, Karmøy, Førde, Florø, Sandane). De er greie å trene seg på mtp take-off og landing.

Hittil har maskina strekt opp ruta til meg, men blir artig å kunne gjere dette manuelt sjølv, samt beregning av last og drivstoff.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja, det er litt artig å sette seg inn i dette. Vi er jo nerder tross alt. Det er en grunn til at vi bruker nettene til Flightsim og ikke Commander Keen...

 

Min vei inn, var å eksperimentere med PMDGs 737. Jeg la inn ulik vekt, fuel, høyde osv. Målet mitt var å se hvordan ulik vekt og høyde gav ulik performance. Avstanden mellom T/C og T/D er også et forhold som justeres ved høyde/vekt/fuel osv.

 

Går man all-in, kan man eksempelvis bestemme seg for den vekten man ønsker (PAX+Cargo) og bruke verktøy slik som TOPCAT for å beregne optimal performance, både ut fra fuel, men også tid (som også styres av CI (cost index), de-rating av motorer, høyde osv osv). Fagfeltet er stort om man ønsker det.

 

Men start med basic! Tren i en Cessna på å lære hvor man skal begynne nedstigning for å treffe outer marker på en viss høyde, eller når man må starte nedstigning for å krysse et punkt på kartet ved 1500 fot osv. Begynn uten vind, deretter med motvind, sidevind osv. Det er et flust av videoer på Youtube som beskriver både dette og annet. Sitter det grunnleggende, kommer resten av seg selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...