Gå til innhold

FSWeekend 2017


Rune Iversen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vi var 5 representanter fra Norge som dro nedover i år. Leide bil på Schiphol og kjørte 1 times tid til en kjekk,  liten by som heter Hardewijk, og som ligger 20 min kjøring fra Lelystadt Aerodrom, hvor eventet holdes.

I fjor så vi for oss at det gikk mot slutten for dette eventet, men i år ser det ut til at de har våknet fra dvalen.

Det var flere nye utstillere, og det var stor aktivitet blant simmere, som stilte med eget utstyr og fløy Vatsim og IVAO. Både Fsx, P3D, X-plane og DCS var i bruk.

Det er tydelig at det satses stort på A-320, flere fulle simulatorer kunne prøves, og flere utstyrsleverandører, som leverer til denne flytypen.

 

Blant andre holdt Prosim og X- plane presentasjon om fremtiden, Prosim 2.0 og X- plane 11.10

 

Noe litt interessant fra Prosim 2.0

Mulighet for å koble USB`er mot flere av maskinene i oppsettet. Dette er foreløpig begrenset til noen få av leverandørene, men f.eks. FDS sys kort er allerede klare.

 

Alle instrumentene i OH er nå laget som displayer, og kan settes opp på f.eks. små 4-5‘’ skjermer.

Synd for oss som nettopp har betalt dyrt for fullt oppsett, men pytt, pytt.

 

Og fra X-plane 11.10

Her er mye nytt, men verdt å nevnes er multi-monitor oppsett og utvidet støtte for cockpithardware. Det kan bli spennende.

 

For den mer teknisk interesserte:

 

De vil etterhvert gå fra å bruke Open GL...

 

(OpenGL (Open Graphics Library) er en API-spesifikasjon for utvikling av 2D- og 3D-datagrafikk. Formålet med OpenGL er, i likhet med Direct3D, å skjule kompleksiteten ved å kommunisere med ulike skjermkort. OpenGL er plattformuavhengig og fungerer på blant annet Mac, Linux, Solaris, Windows og PlayStation.)

 

...til en ny type API, nemlig Vulcan, som gir en bedre kommunikasjon mellom CPU og GPU.

 

Personlig har jeg aldri tenkt på Open GL og at det kan forbedres, annet enn at Directx12 er forhåpentlig bedre enn Directx 11 og 10, og uansett ikke har så stor betydning i vår verden.

 

Men her er en Youtubevideon som forklarer forskjellen, hvis det er interessant:

 

 

En spennende leverandør for dem som bygger mer «uspesifikke» cockpiter, er

www.siminnovations.com

 

De har jo sin AirManager, hvor du kan lage og kjøre dine egne instrumenter.

Men de har nå begynt å lage  styringskort basert på Raspberry PI, og bruker nettverkskabler mellom disse og breakout boards. Disse kan så settes opp til å styre brytere, encodere, potmetere,steppermotorer, servoer og LED’s.

Ingenting om dette på sidene deres enda, da de var i oppstarten med dette.

 

En for meg ukjent leverandør av B-737 produkter er SimOn Solution,

www.simonsolution.eu.

 

Det kan også være greit å sjekke ut

www.brunner-innovation.swiss

på yoker og pedaler. De leverer også motion plattform.

 

Dessverre tok jeg ingen bilder på turen, så der har jeg ingenting å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...