Gå til innhold

Hvorfor Fuel-planning er viktig (FSL A320)


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vel, hva kan man si.. Her er historien om en flight som ikke gikk helt etter planen. Man skulle tro at slike amatør-feil var iscenesatt, men nei: Her har vi et skole-eksempel i hva man ikke skal gjøre.

 

Vi startet i kveld med en kort svipptur fra Ålesund til Trondheim. Det er en fin rute som jeg ofte bruker til å trene på ny-innkjøpte modeller.

Ruten gikk fra rullebane 24 med SID NELSU1F -> STAR NELSU1M ned til 27. Litt vær og vind på veien er meldt. Dette blir gøy.

 

Jeg gjorde flymaskinen klar med halv-full kabin og rikelig med fuel til å gi landingen 2-3 forsøk for å trene inn Airbus-musklene. Jeg trodde jeg hadde rimelig kontroll på fuel-prediction og burn-rate, men lite visste jeg at jeg hadde glemt en null under fueling.

 

Noen minutter etter take-off går alt bra, men en merkelig melding om "LAND ASAP" og Master Caution dukker opp. Vel, tenkte jeg. Her må det være en eller annen konfig som jeg har glemt. Flymaskinen går godt og den melder ingen status-feil. "Disregard" sier jeg for meg selv, mens jeg tar inn flotte sky-formasjoner i kveldsmørket og hamrer på Caution-knappen. Ingen gule lys skal få ødelegge utsikten min i kveld!  8)

 

gVpTXgq.png

 

pY6EFNf.png

 

TSrOgaA.png

 

 

 

For en flott maskin! Planlagt rute flys av autopilot uten noen problemer. Stoppeklokken går og jeg ser frem til nedstigningen over Trondheim.

 

OnWYXKe.png

 

pY6EFNf.png

 

 

Jeg passerer T/D. Plutselig begynner det å hyle litt mer. LAND ASAP sier displayet igjen. Hva i svarte.. Jeg sjekker systemer i tur og orden og kommer over fuel-imbalance. Hvorfor har jeg det? APU er av, så den bør da trekke likt fra begge sider. Start-ignition fortsatt på. Oi, den har jeg glemt. Jeg slår den over til normal. Er det noen konsekvenser å la ignition stå på for lenge? Jeg leser litt i manualen, men finner ikke noe nevneverdig. Fuel-imbalance går over av seg selv, men la oss sjekke Fuel-status for ordens skyld. Hva? Snart tom? Helsikke!

 

nvPQyyw.png

 

Panikken brer seg. Alright, vi får vrenge oss over til ILS9 og lande i medvind. 9kn medvind bør vi jo klare. Jeg drar hardt i stikka og snur snuten mot Trondheim sentrum.

 

10QB8pf.png

 

GozFGGx.png

 

 

Snart tom for fuel, men er det ikke stripa jeg ser der fremme under skydekket.

ejDnjyp.png

 

LeNmjgb.png

 

Venstre motor dør. Nå våkner cockpit som et juletre med alle mulige bjeller som skriker inn i øret. Høyre motor dør. Rele-smell fra sikringsskapet og flymaskinen blir stille. Det eneste vi hører er en sval bris gli over rutene, og en brann-alarm lignende uling fra alle høyttalerne da selvsagt. Vi er faretruende lavt.

 

7TGzlFj.png

 

Jøss, den flyr jo enda. Kanskje det er mulig å nå rullebanen? RAT-deployment skjer uoppfordret. Kanskje Captain Torbjørn overlever dette likevel?

vF5ctlt.png

 

cu9iUWU.png

 

Bare noen meter igjen til rullebanen gir jeg opp. Jeg klarer å steile flyet uten å ha nok fart til en myk landing i sjøen. Tragisk avslutning på kvelden. 87 souls+Crew går tapt.

 

Hva har jeg lært? Ikke hopp over fuel-sjekk under pre-flight.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Heh, nei, har nok en vei å gå før vi kommer på Sully-nivå.

 

Ja, den fungerer godt, men krever litt vel mye av maskinen. Cockpit ser nå endelig bra ut, men sliter med flood-lights og FS-spotlights som er FSLs tekniske implementering av dynamiske lys.

 

En ting som er helt absurd bra er lyden. Når man setter strøm på maskinen hører man alle klikk, smell og interntester. Litt som PMDGs 777. Man føler at flymaskinen "våkner" til livet. Og når man tar ut hjul før man lander og hører vind-motstand på nesehjulet, reiser nakkehårene seg fort.

 

Jeg har ikke testet sjø-landing i FS2. Får fyre opp den i kveld og se hvordan jeg klarer meg. Takk for tipset! Ses på Hudson i kveld  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du lærte den harde veien blir nok grounded en stund av selskapet for den og eviglang granskning  ???

 

 

Good story ................sier bare CHECK LIST ....... ::)

 

Flotte bilder no bluury nå å se  ;)

 

Haha, ja det blir nok en lengre diskusjon med fiskene om hva jeg må bli bedre på ;)

 

Checklist og manualer er sendt i trykken, så ser vi frem til en vinter med studier for å komme ajour.

 

En ting som jeg er litt oppgitt over er det kontroll-regimet som settes i gang under landing på disse bussene. Har gjennomført noen circuits nå og er temmelig sliten i armen. Tror jeg må kjøre litt grease på joystick-fjæren for å myke den opp litt, for man må virkelig jobbe hardt for å holde en stabil profil under landing i norske vær-forhold.

 

En annen ting som jeg oppdaget nå er at om motorene ikke får nok tid til å varme seg opp, får man slengt en alarm i fjeset med at olje-temperaturen er for lav for take-off når man trykker på den magiske "TO config" knappen. Detaljer som gjør sitt for å øke opplevelsen ytterligere.

 

Da er det bare cockpit-dome/map/etc-lysene (fs-spotlights) som gjenstår å bli løst, så har jeg en komplett Airbus-simulator i P3D.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt overfølsom (en av de få gangene jeg gjetter). I Aerofly FS2 gir jeg kun noen forsiktige inputs med stikka når jeg flyr A320 i ruskevær. Det gjelder å ikke gi for mye, for da må man og kompensere = ond sirkel. Med Airbus flyr du jo via computer og servoer hele tiden, så der kan du ikke tenke 737. På nett har jeg sett en uttalelse fra en av de som flyr SU-27 i Russian Knights. Han mener stikka skal være så følsom at man har kontrol når man holder den mellom tommel og pekefinger. Jeg vet ikke hva som er rett, men foretrekker som han sier. Har bygget om Thrustmaster stikker fordi jeg må omtrent bryte de av bordet når de er nye :-p

 

På en 737, når du beveger stikka, gir en giver et signal rett til en servo. På en Airbus, gir og en giver det samme signalet. Men så går det inn i en computer, som bestemmer kurver, responstid, og om den syns du gjør rett eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...