Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 28. oktober 2017 Premium Medlem Del Skrevet 28. oktober 2017 Vel, hva kan man si.. Her er historien om en flight som ikke gikk helt etter planen. Man skulle tro at slike amatør-feil var iscenesatt, men nei: Her har vi et skole-eksempel i hva man ikke skal gjøre. Vi startet i kveld med en kort svipptur fra Ålesund til Trondheim. Det er en fin rute som jeg ofte bruker til å trene på ny-innkjøpte modeller. Ruten gikk fra rullebane 24 med SID NELSU1F -> STAR NELSU1M ned til 27. Litt vær og vind på veien er meldt. Dette blir gøy. Jeg gjorde flymaskinen klar med halv-full kabin og rikelig med fuel til å gi landingen 2-3 forsøk for å trene inn Airbus-musklene. Jeg trodde jeg hadde rimelig kontroll på fuel-prediction og burn-rate, men lite visste jeg at jeg hadde glemt en null under fueling. Noen minutter etter take-off går alt bra, men en merkelig melding om "LAND ASAP" og Master Caution dukker opp. Vel, tenkte jeg. Her må det være en eller annen konfig som jeg har glemt. Flymaskinen går godt og den melder ingen status-feil. "Disregard" sier jeg for meg selv, mens jeg tar inn flotte sky-formasjoner i kveldsmørket og hamrer på Caution-knappen. Ingen gule lys skal få ødelegge utsikten min i kveld! 8) For en flott maskin! Planlagt rute flys av autopilot uten noen problemer. Stoppeklokken går og jeg ser frem til nedstigningen over Trondheim. Jeg passerer T/D. Plutselig begynner det å hyle litt mer. LAND ASAP sier displayet igjen. Hva i svarte.. Jeg sjekker systemer i tur og orden og kommer over fuel-imbalance. Hvorfor har jeg det? APU er av, så den bør da trekke likt fra begge sider. Start-ignition fortsatt på. Oi, den har jeg glemt. Jeg slår den over til normal. Er det noen konsekvenser å la ignition stå på for lenge? Jeg leser litt i manualen, men finner ikke noe nevneverdig. Fuel-imbalance går over av seg selv, men la oss sjekke Fuel-status for ordens skyld. Hva? Snart tom? Helsikke! Panikken brer seg. Alright, vi får vrenge oss over til ILS9 og lande i medvind. 9kn medvind bør vi jo klare. Jeg drar hardt i stikka og snur snuten mot Trondheim sentrum. Snart tom for fuel, men er det ikke stripa jeg ser der fremme under skydekket. Venstre motor dør. Nå våkner cockpit som et juletre med alle mulige bjeller som skriker inn i øret. Høyre motor dør. Rele-smell fra sikringsskapet og flymaskinen blir stille. Det eneste vi hører er en sval bris gli over rutene, og en brann-alarm lignende uling fra alle høyttalerne da selvsagt. Vi er faretruende lavt. Jøss, den flyr jo enda. Kanskje det er mulig å nå rullebanen? RAT-deployment skjer uoppfordret. Kanskje Captain Torbjørn overlever dette likevel? Bare noen meter igjen til rullebanen gir jeg opp. Jeg klarer å steile flyet uten å ha nok fart til en myk landing i sjøen. Tragisk avslutning på kvelden. 87 souls+Crew går tapt. Hva har jeg lært? Ikke hopp over fuel-sjekk under pre-flight. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Så det ble ingen "Sully" denne gang Har trent på den saken, og tror i det tilfellet (real-life) gikk det bra fordi flyet ble satt ned hardt på vannet. Simuleres best i Aerofly FS2. Flyter (simmen) bra nok forresten med FSlabs? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 28. oktober 2017 Heh, nei, har nok en vei å gå før vi kommer på Sully-nivå. Ja, den fungerer godt, men krever litt vel mye av maskinen. Cockpit ser nå endelig bra ut, men sliter med flood-lights og FS-spotlights som er FSLs tekniske implementering av dynamiske lys. En ting som er helt absurd bra er lyden. Når man setter strøm på maskinen hører man alle klikk, smell og interntester. Litt som PMDGs 777. Man føler at flymaskinen "våkner" til livet. Og når man tar ut hjul før man lander og hører vind-motstand på nesehjulet, reiser nakkehårene seg fort. Jeg har ikke testet sjø-landing i FS2. Får fyre opp den i kveld og se hvordan jeg klarer meg. Takk for tipset! Ses på Hudson i kveld ;D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 28. oktober 2017 Premium Medlem Del Skrevet 28. oktober 2017 Du lærte den harde veien blir nok grounded en stund av selskapet for den og eviglang granskning ??? Good story ................sier bare CHECK LIST ....... : Flotte bilder no bluury nå å se Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 28. oktober 2017 Premium Medlem Del Skrevet 28. oktober 2017 Max lørdagsunderholdning, imponerende belysning i cockpit. Synd med avslutningen, men morsom foranledning. Trodde nesten du klarte å nå flyplassen, men det var litt lite å gå på ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Gustafson Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 En trist avslutning, men dog en herlig historie ;D RuneG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 28. oktober 2017 Du lærte den harde veien blir nok grounded en stund av selskapet for den og eviglang granskning ??? Good story ................sier bare CHECK LIST ....... : Flotte bilder no bluury nå å se Haha, ja det blir nok en lengre diskusjon med fiskene om hva jeg må bli bedre på Checklist og manualer er sendt i trykken, så ser vi frem til en vinter med studier for å komme ajour. En ting som jeg er litt oppgitt over er det kontroll-regimet som settes i gang under landing på disse bussene. Har gjennomført noen circuits nå og er temmelig sliten i armen. Tror jeg må kjøre litt grease på joystick-fjæren for å myke den opp litt, for man må virkelig jobbe hardt for å holde en stabil profil under landing i norske vær-forhold. En annen ting som jeg oppdaget nå er at om motorene ikke får nok tid til å varme seg opp, får man slengt en alarm i fjeset med at olje-temperaturen er for lav for take-off når man trykker på den magiske "TO config" knappen. Detaljer som gjør sitt for å øke opplevelsen ytterligere. Da er det bare cockpit-dome/map/etc-lysene (fs-spotlights) som gjenstår å bli løst, så har jeg en komplett Airbus-simulator i P3D. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Kanskje litt overfølsom (en av de få gangene jeg gjetter). I Aerofly FS2 gir jeg kun noen forsiktige inputs med stikka når jeg flyr A320 i ruskevær. Det gjelder å ikke gi for mye, for da må man og kompensere = ond sirkel. Med Airbus flyr du jo via computer og servoer hele tiden, så der kan du ikke tenke 737. På nett har jeg sett en uttalelse fra en av de som flyr SU-27 i Russian Knights. Han mener stikka skal være så følsom at man har kontrol når man holder den mellom tommel og pekefinger. Jeg vet ikke hva som er rett, men foretrekker som han sier. Har bygget om Thrustmaster stikker fordi jeg må omtrent bryte de av bordet når de er nye :-p På en 737, når du beveger stikka, gir en giver et signal rett til en servo. På en Airbus, gir og en giver det samme signalet. Men så går det inn i en computer, som bestemmer kurver, responstid, og om den syns du gjør rett eller ikke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.