Gå til innhold

Et lite prosjekt (WIP)


Anbefalte innlegg

Nå skal det nå sies at Carenado sine seneste modeller er svært utfordrendeå male. Faktisk er det større utfordringer med disse enn med Milviz sine komplekse paintkits. Og det er vel kanskje nettopp derfor at det lages så få liveries til Carenadomodellene.

 

Vel nok om det. Her er mitt siste tidsfordriv - Piper PA31 Navajo LN-AEY. Den er ennå langt fra ferdig - det blir å jobbe litt nå og da når jeg har inspirasjon. De første test-teksturene er klar, og dette resulterte i en aldri så liten flytur.

 

navajo1.jpg

 

navajo2.jpg

 

navajo3.jpg

 

navajo4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se paintene  uten å åpne dem i simulatoren. Fortsatt så bruker jeg FSRepaint (selv om denne er utdatert for lenge siden) FSRepaint takler dårlig 4096x4096, så jeg må jobbe med filstørrelser på 2048x2048 under justering av teksturer. FSRepaint var i utgangspunktet laget for tidligere versjoner av flysimulatoren. Den er absolutt ikke optimal når man skal jobbe med teksturer for FSX/P3D. Det finnes andre program som hjelper deg med justering av teksturer, men så langt er ikke jeg så fortrolig med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Men du er i hvertfall ikke utdatert,  og det kommer stadig spennende og realistiske painter fra deg.  Æ har også prøvd meg på å "personliggjøre" noen modeller,  men har gitt opp hver gang.  Skulle ønske det gikk an å male direkte i paintkits, uten å måtte åpne hver eneste fil, omgjøre, painte, omgjøre igjen, resize, lagre, sjekke og så tilbake til start. Aaaalt for mye tålmodighetsarbeid 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du kan se paintene  uten å åpne dem i simulatoren. Fortsatt så bruker jeg FSRepaint (selv om denne er utdatert for lenge siden) FSRepaint takler dårlig 4096x4096, så jeg må jobbe med filstørrelser på 2048x2048 under justering av teksturer. FSRepaint var i utgangspunktet laget for tidligere versjoner av flysimulatoren. Den er absolutt ikke optimal når man skal jobbe med teksturer for FSX/P3D. Det finnes andre program som hjelper deg med justering av teksturer, men så langt er ikke jeg så fortrolig med dem.

 

Hmm. Ok. Det har kommet en del nye effekter med p3dv4, så skjønner hvis fsrepaint er utdatert, så får man ikke helt riktig inntrykk av painten da skjønner jeg. Så til slutt må man starte simmen likevel.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fsdeveloper.org har man lavet et program, Model Converter X, som kan vise repaints uden at åbne sim'en. Den er enkel at bruge, virker med både foymodeller, scenery objekter, X-plane modeller og en masse andre.

 

Personligt bruker jeg programmet til at se på mine AI repaints (og det er helt op til 4096x4096), som programmet nemt kan vise, både fra siden, forfra, fra bunden, ovenfra og 360 grader rundt. Og det selvom programmet faktisk er lavet til at konvertere modeller.

 

Kender mange som brukte FSRepaint men som skiftede til MCX. De har ikke angret et sekund efter de gjorde det.

 

Og det bedste. Det er gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSRepaint var vel egentlig utdatert allerede i FSX. Det som gjør at jeg holder på denne, er at den gir mulighet til å flytte rundt på teksturer og tegne inn korrigeringer. Man kan så lagre filen som endres, og siden ta denne tilbake til lagfilen i Photoshop (hvor absolutt alt malerarbeidet gjøres). MCX viser deg teksturene på modellen, men jeg er usikker på om du kan korrigere og lagre teksturfiler med endringer i disse.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej. Man kan ikke endre textures. Men ofte så har jeg Photoshop kørende samtidig med MCX. Hvis jeg finder en feil på paintet i MCX, laver jeg rettelsen i PS og gemmer texture som BMP. Så er det nemt at opdatere paintet hver gang man har lavet rettelser.

 

Når det er helt færdigt og jeg ikke kan finde flere feil eller mangler i MCX, så gemmer jeg paintet som DDS inde i PS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...