Gå til innhold

Simulator til mikrofly?


OleMo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal ta mikroflylappen og vurderer å kjøpe meg en simulator for å trene hjemme. Jeg fant forumet her og rekner med dette må være beste ekspertise i landet og jeg har derfor noen spørsmål : )

 

Bruken er primært for å trene å fly pga flylappen (selv om det kan være fare for å bli hektet...). Målet er derfor ikke best mulig grafikk, men selve flytreningen. Pris spiller selvsagt da jeg ikke ønsker å handle for dyre konsoller og ny data (da kan jeg jo heller ta flere timer...).  Har x-box, men regner med det er PC som gjelder. Har sett på kontrollene under. Er det noen som vet om dette kan være noe? Hvile spill er aktuelle, som ikke koster skjorten og ikke krever mye av data?

 

https://www.lefdal.com/product/data/pc-gaming/THRT16000MFP/thrustmaster-t-16000m-fcs-hotas-flypakke

 

Takker for alle kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Xplane 11 er lurt som en pur GA-trainer. Hvis det hadde vært Cessna eller PA28 hadde jo A2A sine modeller til FSX og P3D vært midt i blinken. Legg merke til at flysim er egnet for å trene prosedyrer, instrumentflyving osv (lurt å terpe instrument etter å ha vært gjennom det med instruktør, plutselig en dag kan man havne i ulykka og fly inn i sky), men selve flyvingen er noe man må lære seg i det virkelige liv. Jeg simmet hardt i 12 år før jeg begynte å fly selv, det hjalp utrolig mye på alt rundt flyvingen (radio, annen trafikk, beregninger, instrumenter, aerodynamikk, osv), men selve flyvingen hadde jeg ikke noen stor fordel på målt opp mot andre studenter.

 

Den pakken du linker til ser lovende ut, tror ikke du får andre ting mye billigere om du vil ha med pedaler, og det vil du. Twisty-rudder er skivebom om man skal prøve å overføre rudder-bruk til virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

 

Flyet er Savannah S  : )  Jeg har vært i luften, men det var mye å tenke på samtidig.  OK å styre selve flyet, men å følge med på instrument, ha god flyt og samtidig ser rundt seg uten å endre høyde var ikke like enkelt...  Håper at det kan trenes litt hjemme : )

 

Regner med jeg går for den konsoll-pakken da. Om det er andre forslag/alternativ til Xplane 11 tar jeg i mot. Gjerne noe som krev (relativt) lite av data.

 

Igjen; takk for kommentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg vil tro FSX steam edition er grei nok også, og den er billig. Men som Magnus sier, så er det nok ingen simulator som gir god flygetrening annet enn å fly i virkeligheten. Jeg kan ikke si det på annet grunnlag enn at jeg har fløyet modellfly i mange år, også store modeller. Vi har modellflysimmer også, aerofly sine feks.

FSX steam edition har masse fly som freeware, som her, bare å bla i flere sider;

 

https://simviation.com/1/browse-Gliders+and+Ultralites-130-2

 

Problemet med disse er vel at flightmodellene antakelig er elendige, og ikke likt det virkelige flyet i særlig grad, men hvem vet, men de er tross alt gratis da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok PPL-A i april og mikrobevis nå i august/september (5 timer med instruksjon). Vil si meg enig med resten av gjengen her. Simmen er mest nyttig for å lære seg prosedyrer, og spesielt instrumentprosedyrer. Kan hjelpe med scan av instrumenter og slike ting. Ellers vil du fort oppdage at det å fly et ekte fly på mange måter er lettere enn å fly et (realistisk simulert) fly i simulatoren. Dette siden du har et mye bedre sansemessig bilde av situasjonen. Du kjenner kreftene på stikka, på pedalene og i rumpa.

 

Ang. det at det er mye å huske på i cockpit, vil du merke at det blir mye lettere etterhvert, og jeg tror ikke simmen gjør noe fra eller til. Du vil etterhvert få mer og mer intellektuelt overskudd, ettersom selve kontrollen av flyet blir automatisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...