Eivin Stensø Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Ok. Kanskje litt for spesielt intereserte og kanskje ikke helt rettferdig. Hvilket kommer seg fortere fra punkt A (Ørlandet) til punkt B (Bodø)? Før dere kommer med kommentarene om at jeg må skaffe meg et liv, så oppforderes det til å prøve dette selv. Det er faktisk veldig gøy, uavhengig av flytype. Bare husk å stoppe og starte klokka ;D OK. Here goes (Filmet i sanntid så det er lov å spole hvis det blir for langdrygt) 1. Testobjekt nr 1. Lightning F6 clean, uten ferrytanker. 2. Testobjekt nr 2 F-104G clean, uten tiptanker. Som dere kan se ble det hjemmeseier til Starfighteren. Det skyldes nok at den har litt mer rekkevidde så jeg kunne gå litt lavere som gjør turen litt kortere samt at den har en meget effektiv speedbrake som gjør at jeg kunne gå fortere lengre før jeg måtte bremse ned for approach. E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Det måtte komme. Det er nok litt mindre luftmotstand med en F-104. Blyant kontra kulepenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 9. september 2017 Forfatter Del Skrevet 9. september 2017 Starfighteren sniker seg igjennom lufta med et minimalt av luftmotstand. Den stoppet heller ikke på Mach 2. Den bare fortsatte akselerere. Lightningen er ikke så verst lav på luftmostanden den heller, men de store, tykke vingene samt to motorer krever mer kraft for å penetrere lufta i høy fart. Det merkes på forbruket. Det gikk nok med en hel del AVTUR og AVPIN-fuel i løpet av dens karriære. Fordelen var at den kunne cruise høyere og svinge krappere i lav hastighet. Og den hadde masse herlig kraft og ikke minst lyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Stemmer det, og mens alle en periode hadde dilla på store høyder, derfor Starfighter, ble denne dette etterhvert oppgitt. I USA hadde Stafighter ingen lang karriere, men fikk det i norge og i tyskland. Senere gikk man vel tilbake til kombi/dogfight konseptet (F-16), og gikk så bort fra det igjen, og nå sitter vi igjen med kua F-35 kontra Oksen. Du som liker dette, og har du Netflix, se "Dr No". Masse svart/hvitt film som ender med detajert filming inni en B-52, og avsluttes med cowboyhatt ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 9. september 2017 Forfatter Del Skrevet 9. september 2017 Du er nok inne på noe der. Det var viktig å komme fort og høyt slik at man fikk avskjært høytflygende bombefly med mulig atomutrustning. Pga dette ville de faktisk beholde en skvadron med starfightere etter F-16 ble innført men planene ble lagt bort pga økonomien i forsvaret. De trente på avskjæringer helt opp til 70000ft uten trykkdrakt med starfighteren. Det sier ganske mye om flyets kapasitet og kompromissløse design. De klarte faktisk å avskjære foxbaten ved et par anledninger også. Det er ganske imponerende. Italienerne ga 104'en en våpenoppgradering og pensjonerte den ikke før godt innpå 2000-tallet. Det sier litt når den fløy første gang i 1954 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Høydepsykosen vokste jeg opp med, og filmene var deretter, flyene og. Når jeg av og til er på multiplayer er jeg Foxbat. NATO kodenavn i blodet, fatter ikke hvorfor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 10. september 2017 Forfatter Del Skrevet 10. september 2017 Man kan bli psykostisk og en halv av så fine linjer også 8) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 10. september 2017 Premium Medlem Del Skrevet 10. september 2017 Hah, kult. Noe å lese på senga en søndags formiddag! ;D I dag regner jeg med de heller bruker missiler mot en eventuell atomtrussel?! Da fly sikkert ikke har sjans mot interkontinentale missiler med atomstridshode?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 10. september 2017 Forfatter Del Skrevet 10. september 2017 Jeg vet ikke helt hvordan ting gjøres nå men den gangen handlet det om å identifisere hva det var som kom før man kunne avgjøre hva som skulle gjøres med trusselen. Man haddde to starfightere i døgnkontinuerlig beredskap på Bodø som ble sendt ut på kort varsel for å finne ut hva det var som kom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 10. september 2017 Premium Medlem Del Skrevet 10. september 2017 Man haddde to starfightere i døgnkontinuerlig beredskap på Bodø som ble sendt ut på kort varsel for å finne ut hva det var som kom. Og det kom ganske mye, en til to avskjæringer i døgnet (!) på den tiden, og dette var ikke dummy-fly . Russere ble tilogmed stoppet på vei inn i Vestfjorden med bombefly, så det var ikke rart at vi sov dårlig noen ganger ??? Spenstige filmer, og med fulle etterbrennere hele veien Det var ikke mye fuel igjen i Starfightern da du landa ;D Ble også smånervøs av innflyvningene, men du hadde jo bra kontroll. Og så varmet det at du hadde fått Bodø-sceneryet på plass, mye mer innlevelse når landskap og flybase ser realistisk ut Flott innlegg i forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 10. september 2017 Premium Medlem Del Skrevet 10. september 2017 På det verste har det hendt at halve skvadronen flyttet opp til Banak. Bakkemannskap ble transportert med Twin Otter fra 719 Skv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 10. september 2017 Forfatter Del Skrevet 10. september 2017 Gleder meg at det falt i smak. Som dere så så var det bare om lag 2,5 minutt som skilte tilslutt så det er to ganske jevnbyrdige maskiner dette her. Britisk rå kraft mot amerikansk eleganse. Legg merke til hvor høyt man kan cruise med Lightningen. 60000ft Mach 2+ er null problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.