Gå til innhold

Erfaringer med Aerosoft CRJ 700/900?


Jan R. Alexandersen

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å hørt svært mye om dette nye flyet og tida det har tatt å lage det (7 år?), "måtte" jeg gå til innkjøp! Førsteinntrykket gir meg litt blandede følelser. Utvilsomt er flyet godt modellert med alle funksjoner på plass, men det visuelle interiøret sitter ikke helt etter min smak. Flyet er dessuten svært komplisert å fly synes jeg, først og fremst fordi det ikke har autothrottle. Vet at CRJ er et godt likt og mye brukt fly ute i verden (SAS flyr den også på Tromsø hvor jeg bor), ble derfor overrasket over mangelen på slikt "moderne" utstyr. Den har ellers ingen ekte VNAV. Ligner ellers litt på Q400 hvor en setter vertical speed og flyet styrer stigningen.  Den sliter også med å holde NAV og ILS, men dette kan sikkert løses med oppdateringer. Mitt spørsmål til dere mange gode kjennere der ute: er det virkelig slik at pilotene kontrollerer speed under cruise manuelt?? Har prøvd å finn ut av dette i manualene, men synes dette beskrives relativt dårlig. Håper å høre andres erfaringer.

 

Fløy forresten samme rute med PMDG 737/600 i går kveld (Zurich til Innsbruck, spennende rute!). Her får jeg virkelig godfølelsen! Alt fungerer perfekt! Legger til at jeg også har tatt sjansen på å installere FTX Central beta og dermed fått tilgang til alle mine Orbx flyplasser. Ingen problemer så langt. Innsbruck er bare nydelig nå! Sammen med P3Dv4 svinger det virkelig nå  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Etter å hørt svært mye om dette nye flyet og tida det har tatt å lage det (7 år?), "måtte" jeg gå til innkjøp! Førsteinntrykket gir meg litt blandede følelser. Utvilsomt er flyet godt modellert med alle funksjoner på plass, men det visuelle interiøret sitter ikke helt etter min smak. Flyet er dessuten svært komplisert å fly synes jeg, først og fremst fordi det ikke har autothrottle. Vet at CRJ er et godt likt og mye brukt fly ute i verden (SAS flyr den også på Tromsø hvor jeg bor), ble derfor overrasket over mangelen på slikt "moderne" utstyr. Den har ellers ingen ekte VNAV. Ligner ellers litt på Q400 hvor en setter vertical speed og flyet styrer stigningen.  Den sliter også med å holde NAV og ILS, men dette kan sikkert løses med oppdateringer. Mitt spørsmål til dere mange gode kjennere der ute: er det virkelig slik at pilotene kontrollerer speed under cruise manuelt?? Har prøvd å finn ut av dette i manualene, men synes dette beskrives relativt dårlig. Håper å høre andres erfaringer.

 

Fløy forresten samme rute med PMDG 737/600 i går kveld (Zurich til Innsbruck, spennende rute!). Her får jeg virkelig godfølelsen! Alt fungerer perfekt! Legger til at jeg også har tatt sjansen på å installere FTX Central beta og dermed fått tilgang til alle mine Orbx flyplasser. Ingen problemer så langt. Innsbruck er bare nydelig nå! Sammen med P3Dv4 svinger det virkelig nå  :D

 

CRJ'en er ikke en Boeing eller Airbus, det er det første man må bekjenne. Logikk og slikt er noe annerledes. Vertical speed brukes i descent, mens speed brukes i climb. Ingen ekspert på CRJ jeg heller, men såvidt jeg har skjønt så styres cruise power manuelt. Samme gjøres i Dash 8. Godfølelsen vil du også få på CRJ'en når du har lært å mestre den. Finnes sikkert en del tutorials på youtube og slikt. Flyet har sine småbugs og er ikke helt perfekt. Dessuten er jo PMDG sine fly helt i overlegen særklasse, og få som matcher dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innvending hos meg er at instrumentene blir små og utydelige om jeg sitter i det jeg opplever som en normal avstand. Sjekk selv! ;)

 

Da kan jeg nesten garantere at du sitter alt for langt bak i setet. Instrumentene er litt små i dette flyet, så du må justere views deretter. Pri 1 er å se de viktigste instrumentene tydelig. Ser enkelte på nett sitter å flyr fra klappsetet, noe som ikke er realistisk. Selv sitter jeg helt kloss på, og har mappet inn lagrede views med talltastene 1-0 i chaseplane sånn at jeg fort kan endre view med ett tastetrykk og så tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg bruker også ChasePlane. Har laget gode hurtiginnstillinger for alle mine fly, men plages med å finne rette nærheten i CRJ'ene. Skal jobbe litt mer med det. Trenger nok mer erfaring med disse. Forstår at det er mye slektskap mellom q400 og CRJ'ene. Men fortsatt lurer jeg på hvorfor ikke disse flyene er utstyrt med mer "moderne" autopilot. Synes det er merkelig tatt i betrakting av at dette er et vanlig passasjerfly i dag. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Etter å hørt svært mye om dette nye flyet og tida det har tatt å lage det (7 år?), "måtte" jeg gå til innkjøp! Førsteinntrykket gir meg litt blandede følelser. Utvilsomt er flyet godt modellert med alle funksjoner på plass, men det visuelle interiøret sitter ikke helt etter min smak. Flyet er dessuten svært komplisert å fly synes jeg, først og fremst fordi det ikke har autothrottle. Vet at CRJ er et godt likt og mye brukt fly ute i verden (SAS flyr den også på Tromsø hvor jeg bor), ble derfor overrasket over mangelen på slikt "moderne" utstyr. Den har ellers ingen ekte VNAV. Ligner ellers litt på Q400 hvor en setter vertical speed og flyet styrer stigningen.  Den sliter også med å holde NAV og ILS, men dette kan sikkert løses med oppdateringer. Mitt spørsmål til dere mange gode kjennere der ute: er det virkelig slik at pilotene kontrollerer speed under cruise manuelt?? Har prøvd å finn ut av dette i manualene, men synes dette beskrives relativt dårlig. Håper å høre andres erfaringer.

 

Fløy forresten samme rute med PMDG 737/600 i går kveld (Zurich til Innsbruck, spennende rute!). Her får jeg virkelig godfølelsen! Alt fungerer perfekt! Legger til at jeg også har tatt sjansen på å installere FTX Central beta og dermed fått tilgang til alle mine Orbx flyplasser. Ingen problemer så langt. Innsbruck er bare nydelig nå! Sammen med P3Dv4 svinger det virkelig nå  :D

 

CRJ'en er ikke en Boeing eller Airbus, det er det første man må bekjenne. Logikk og slikt er noe annerledes. Vertical speed brukes i descent, mens speed brukes i climb. Ingen ekspert på CRJ jeg heller, men såvidt jeg har skjønt så styres cruise power manuelt. Samme gjøres i Dash 8. Godfølelsen vil du også få på CRJ'en når du har lært å mestre den. Finnes sikkert en del tutorials på youtube og slikt. Flyet har sine småbugs og er ikke helt perfekt. Dessuten er jo PMDG sine fly helt i overlegen særklasse, og få som matcher dem.

Hvordan vet man hvor mye vertical speed man skal bruke på descenten? Finner man det inne på FMS'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tabeller, og evt company procedures. Har ikke gått igjennom all dokumentasjonen, men det skal ligge i en av filene som følger med. Tror det var vol2.

Grunnen til at man bruker VS på descent er at hvis man bruker speed, så vil flyet konstant småjustere pitch i turbulent luft noe som er ubehagelig for passasjerene. Samme som på Dash 8. Speed brukes på climb. På Dash 8 så settes climb power, og man aktiverer HDG og ALT SEL før avgang. Etter avgang så aktiverer man SPEED og setter climb speed. Vil tro prosedyrene er noe lik på CRJ'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg bruker også ChasePlane. Har laget gode hurtiginnstillinger for alle mine fly, men plages med å finne rette nærheten i CRJ'ene. Skal jobbe litt mer med det. Trenger nok mer erfaring med disse. Forstår at det er mye slektskap mellom q400 og CRJ'ene. Men fortsatt lurer jeg på hvorfor ikke disse flyene er utstyrt med mer "moderne" autopilot. Synes det er merkelig tatt i betrakting av at dette er et vanlig passasjerfly i dag. ;D

 

Hva skal man si. Det er en Bombardier ting :P Den er litt annerledes enn Airbus og Boeing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man hvor mye vertical speed man skal bruke på descenten? Finner man det inne på FMS'en?

 

3:1 regelen for å finne ut hvor langt ut du skal begynne.  ex. 30000 til 5000 = 30-5 = 25 * 3 = 75NM

For å regne ut hvor mange FPM du trenger så tar du ground speed x5. Så 400kts i groundspeed så skal du decende 400x5 = 2000fpm

 

Alt dette er circa siden du også må tenkte på vind, men legg på litt margin så går det stort sett greit.

 

Du får også en anbefalt vertical speed på direct intercept siden i FMSen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode innspill. På Majestic Q400 har jeg alltid brukt speed (IAS) på Climb og VS på Descent. Det har fungert godt. Den har jo også en bra VNAV. Samme fabrikant og samme filosofi? Synes likevel det er merkelig med et så mye brukt passasjerfly å ikke ha autothrottle. Det må jo gjøre livet mye lettere for pilotene? Skulle vel heller ikke være vanskelig å implementere?  :o

 

Jeg er ellers blitt svært glad i Little Navmap: https://albar965.github.io/littlenavmap.html. Ser at IPACS prøver å få til et samarbeid her!!https://www.aerofly.com/community/forum/index.php?thread/8675-%E2%80%8B-i-would-love-an-external-map/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes også det er merkelig. Men det må jeg si, jeg liker flyet veldig bra  :) Begynner å skjønne systemene mer og mer. Opplevde noe snodig i går, under innflygning til Bodø, så mistet jeg plutselig alt kraft på motorene. Måtte gi full spiker for å få kontroll igjen  ;D Vet ikke om det er en bug eller jeg som gjorde noe feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flyet begynner å ta seg opp også hos meg. Gjorde to turer i går, blant annet fra Evenes til Bodø. Det gikk helt fint, ingen problemer med ILS eller nedstigning. MEN - en må jo konstant passe speed. Synes likevel at instrumentene er små og tynne. ILS-nåla er så tynn at du må svært nær for å se den. Får liksom en helt annen følelse i PMDGene. Men slik er det vel?? Teknikken med at du må skifte navigasjonskilde fra FMS til VOR under approach synes også merkelig i et så avansert fly?  :-\ Må ellers se litt nærmere på hva slags hjelp du får med VNAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...