Gå til innhold

Idiot's guide to "passasjerfly"


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg blitt lysten på å fly litt større maskiner enn det jeg vanligvis flyr, men jeg har ikke den fjerneste anelse om hvor jeg skal begynne. Finnes det noen gode YouTube-kanaler eller annet som tar for seg ting som programmering av FMC, autopilot, SIDS, STARS osv. for oss som er helt grønne på dette? Jeg går utfra at det er forskjeller mellom hvordan ting virker i f.eks en 737 og i en A320, men konseptene er vel kanskje de samme? Jeg har sett på noen tutorials her og der, men hvordan finner jeg f.eks ut hvilke airways man skal bruke mellom A og B?

 

Setter pris på all hjelp, for her er jeg virkelig grønn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes. Jeg ville ha begynt med 737 og bruk tid på å mestre den godt før du går i gang med Airbus. Eller omvendt selvsagt. Ellers finnes det mange gode tuturials men det skal være mulig å skaffe seg all info man trenger via medfølgende docs. Det vil finnes en manual som heter "Normal Proceedures" med flyet. Det er en fin plass å begynne. Når det gjelder airways så har du i virkeligheten periodisk oppdatert NAV-database du må forholde deg til som installeres i FMC. Du vil sansynligvis bruke en online/offline flightplanner for å generere en valid rute som du kan importere inn i FMC. 

 

Lykke til

 

 

Det virker helt kryptisk til å begynne med. Men når du mestrer det så er det slettes ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus throttle er en Mode Selector. Resten er ikke VNAV eller LNAV. Men jeg kjenner dette firkanta motsatte systemet nå, og liker det godt. Når tid for descent setter jeg laveste høyde, starter desc, og kan deretter ta meg en røyk. Bussen gjør resten. Nærmeste constraint er f.eks FL120. Siste er FL030. Jeg setter FL030 og flyet passer på resten Men motsatt Boeing må jeg starte descent selv. Det liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PMDG 737 er et bra utgangspunkt,denne modellen er veldig bra simulert og det følger med god dokumentasjon.

Regner med at du mestrer å fly i Heading mode,VOR og Approach mode,og at du kjenner til hvordan VOR,DME,NDB og ILS funker,og hvor du finner frekvenser for disse og vet hvordan du konfigurerer autopilot,radioer m.m.

FMS benytter seg av opplysninger fra både radiofyr,INS/IRS (treghetsnavigasjon) og GPS for å bestemme flyets posisjon,og har en navigasjonsdatabase som blir oppdatert månedlig.Denne databasen og oppdaterte kart er noe du må abonnere på og betale for.

Det finner du her:https://navigraph.com/Subscription.aspx Anbefaler å velge Navigraph ultimate 1 year.Du kan eventuelt velge Navigraph ultimate monthly hvis du ikke er sikker på om dette er noe for deg.(husk å "unsubscribe" hvis du ikke vil abonnere mer,det fornyer seg automatisk)

Så er det bare å begynne,hehe.

De fleste flymodeller har en tutorial på hvordan du bruker FMS,prøv å gjennomføre den til å begynne med,og bli litt kjent med knapptrykkingen på FMC.

Her er noen av knappene:

Init ref:Legge inn vekt,fuel,cruise altitude,takeoff konfig,posisjon m.m.

RTE (route):legge inn hvor du skal fly,f.eks ENVA-ENGM,hvilken RW du skal ta av fra.Du kan også hente opp lagrede ruter her (co route)

Dep/arr:her legger du inn SID/STAR,disse finner du igjen i Legs senere.

Legs:her legger du inn waypoints,airways,i tillegg kan du redigere speed/altitude.

CRS: cruise altitude

 

Alt av waypoints,airways,SID/STAR finner du i Navigraph sine kart.Disse installeres på maskinen din,det samme gjelder databasen,som skal finne flymodellen din automatisk.

Kan være greit å legge inn ruten manuelt til å begynne med,bli kjent med "enroute charts" og "airport maps"....

Og du trenger ikke legge inn SID/STAR til å begynne med,går an å prøve seg fram,legge inn noen waypoints og crz alt,trykke "cmd a" og "lnav","vnav" på autopiloten og se hva som skjer...

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det finnes. Jeg ville ha begynt med 737 og bruk tid på å mestre den godt før du går i gang med Airbus. Eller omvendt selvsagt. Ellers finnes det mange gode tuturials men det skal være mulig å skaffe seg all info man trenger via medfølgende docs. Det vil finnes en manual som heter "Normal Proceedures" med flyet. Det er en fin plass å begynne. Når det gjelder airways så har du i virkeligheten periodisk oppdatert NAV-database du må forholde deg til som installeres i FMC. Du vil sansynligvis bruke en online/offline flightplanner for å generere en valid rute som du kan importere inn i FMC. 

 

Lykke til

 

 

Det virker helt kryptisk til å begynne med. Men når du mestrer det så er det slettes ikke så vanskelig.

Tror du blander flytypene her Andrew men spiller ingen rolle FMS gjør jobben for deg du må bare passe på et par ting så er det nesten helautomatisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bra tips, og spesielt videoen som Eivin linket forklarte mye, takker og bukker :)

 

Bare hyggelig. Jeg har flydd endel Boeing 737NG opp igjennom. Som sagt. Ta utgangspunkt i normal proceedures og lær det skritt for skritt fra begynnelsen. Så må man ikke undervurdere verdien av en god preflight.

 

- Er flyplassen der jeg skal egnet til flytypen?

- Hvordan er været der når jeg kommer dit?

- Alternative flyplasser

- Hvor mye fuel trenger jeg?  (737-800 bruker 2 tonn til cruiselevel og 2.2tonn i timen på cruise + korreksjon for vind + reserver)

- Vekt, balanse og optimal cruisinglevel

 

E :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere flykaptein Mike Ray har skrevet mye bra og lærerikt nærmest step-to-step guide for flere av de vanligste passasjerflya med basis i simulering av kvalitetsfly til FSX/P3D.

 

Mye illustrasjoner, humor (kanskje litt "over the top" enkelte ganger for enkelte  :) ) og i et enkelt og forståelig språk fra helt basic og oppover til det å mestre en hel flytur.

 

Har selv hatt mye glede av Boeing 737NG-boka hans, som også kan lastes ned og leses digitalt.

 

www.utem.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...