Gå til innhold

Fredrik gir BMS en ny sjanse


Anbefalte innlegg

Jeg vet at for mange her inne, og kanskje spesielt for Bodøværingene, så er det Starfighteren som okkuperer en spesiell plass i hjertet, men for meg, som vokste opp like ved Rygge Hovedflystasjon så er det F-16 - og siden det er relativt stille på DCS-fronten om dagen og BMS går for å være det nærmeste man kommer å fly en F-16 fra skrivebordet så bestemte jeg meg for å gi det en sjanse til.

 

Jeg har hatt litt problemer med å få Warthogen til å fungere skikkelig i BMS tidligere, men i den siste versjonen ser det ut til å fungere eksemplarisk. Jeg klarer dog fortsatt ikke å bli helt fortrolig med user interfacet, men jeg fikk da satt opp et kjapt treningsoppdrag for meg og en wingman ut til et skytefelt i Sør-Korea.

 

01.jpg

Default F-16-modellene i BMS er ganske low poly og ikke særlig fine, så jeg har byttet ut Block 52+-modellene med JanHas sine, derfor ble det ikke en norsk F-16 denne gangen. Men siden madammen er fra Poznan i Polen syns jeg det var greit med en F-16 fra tigerskvadronen der.

 

02.jpg

Lastet med fire AIM-120B AMRAAMs, to AIM-9M Sidewindere (ville helst ha med meg AIM-9X, men fant dem ikke i load outen), fire GBU-12 og en belly tank.

 

03.jpg

Motoren er i gang og jeg er klar til å dra, venter bare på at ground crewet skal få fjernet de siste "pinene", lukket panelene og tatt bort "wheel chocks".

 

04.jpg

Taxer ut til runway 16R - det skal være mulig å lagre radiofrekvenser som man trenger, slik som tårnet på den aktuelle flyplassen, på data cartridgen, men jeg har ikke fått det til å funke, så jeg skrev bare ned frekvensen og tunet den manuelt. Litt mer hassle enn å bare bytte mellom pre-definerte kanaler, men det funker.

 

05.jpg

Rolling - etterbrenneren ser ikke særlig bra ut, men pytt, pytt.

 

06.jpg

 

07.jpg

På vei til skytefeltet. Det er dårlig med training missions i BMS, så man må belage seg på å lese manualer og sjekke opp videoer på YouTube, men heldigvis så er det mye som er kjent hvis man har fløyet litt A-10C i DCS. A-10C har den samme stikka som F-16, så knappene er de samme, og de gjør mer eller mindre det samme.

 

08.jpg

Fra medium høyde så ser ikke ting så aller verst ut, selv om det jo er ganske tydelig at dette i bunn og grunn er en simulator som ble gitt ut for 19 år siden.

 

09.jpg

 

10.jpg

 

11.jpg

Vel fremme ved skytefeltet ser jeg meg ut en F-4 som dagens mål. Targeting poden fungerer mer eller mindre på samme måte som Litening-poden i A-10C-en, så dette går greit. Med unntak av at jeg ikke klarer å finne ut hvilken knapp man bruker til å zoome inn.

 

12.jpg

 

13.jpg

Bombene treffer der de skal, eksplosjonseffektene er ikke allverden, men jeg liker at de etterlater seg en skikkelig røyksøyle. I DCS er alle eksplosjoner ganske små.

 

14.jpg

 

15.jpg

 

16.jpg

 

17.jpg

På hjemveien bestemmer jeg meg for å gå høyt og her viser virkelig BMS alderen sin, selv om det ikke er like tydelig som i det originale Falcon 4.0, så er det lett å se at bakke-texturene består av "tiles" som gjentas relativt ofte.

 

18.jpg

 

19.jpg

 

20.jpg

Når jeg nærmer meg flyplassen kaller jeg opp ATC og blir dirigert rett inn til rullebanen hvor vi skal lande. ATC fungerer overraskende bra i BMS, til forskjell fra DCS hvor det er veldig "hit and miss".

 

21.jpg

Gear down, turning final runway 16L.

 

22.jpg

I pent vær er F-16 en enkel maskin å lande, noe som også gjenspeiles i BMS, selv om jeg syns akkurat sekundet hvor man treffer bakken føles litt kunstig.

 

23.jpg

 

24.jpg

 

25.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Husker godt Falcon 4 ja. Fløy den massevis da den var ny, og et par tre års tid etter det. Tok den fram litt senere også. Men en periode elsket jeg bare å fly buss. Den tiden er over for meg en stund. Småfly og bushflyging er tingen nå for tida. Artig å se den igjen!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder! Jeg anbefaler alle som prøver seg på BMS å starte med å følge training-dokumentet som fungerer som en slags tutorial, for så å hoppe hodestups inn i den dynamiske campaignen. Hele konseptet er at de tre krigsscenarione (og de du eventuelt laster ned for andre tidsrom eller geografiske steder, OBS: Nordic er under utvikling) utvikler seg basert på hvordan kampen kjempes fra både AI og menneske på begge sider, og kan foregå både i singleplayer og MP. Det at det ikke går på skinner gir en mye sterkere følelse av at det du gjør har noe å si for utfallet, og er en viktig katalysator for meg og mange.

 

User interface er gammeldags og litt uoversiktlig, det må vi leve med enn så lenge (vet ikke om det er mulig å gjøre endringer der i det heletatt for utviklerne). Setup av joysticks, særlig HOTAS, kan være veldig forvirrende. Det enkleste for meg var rett og slett å sette meg ned og bruke en time på å skjønne hvordan den Excel-baserte Key File Editor'en under \Docs\Key Files & Input funker. Den gir deg en oversiktlig setup som enkelt kan modifiseres senere ved behov. Å gjøre hardware-setup gjennom et regneark virker temmelig snodig, men det funker. Jeg brukte denne for å skjønne konseptet (huk av for engelsk subtitles), men det er et par andre videoer på youtube som dekker det samme.

https://www.youtube.com/watch?v=00sUpUYh89s

 

(snodig format på link fordi jeg hater embedded videoer med lidenskap, og ikke umiddelbart fant ut av hvordan denne automølja kan deaktiveres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet av kontroller fungerte rimelig greit i den siste versjonen av BMS faktisk, før har jeg slitt med at bare joystick eller throttle har blitt registrert, men nå fungerte begge "straight out of the box".

 

Tror jeg skal prøve å hive meg ut i en campaign i kveld og se hvordan det går. Jeg liker følelsen av å bare være en liten brikke i et stort spill, og at krigen går videre selv om du kludrer til det du skulle gjøre. Det er en av tingene jeg ikke er så glad i i DCS, roter du det til i et oppdrag i en campaign må du spille det på nytt til du klarer det og man er i bunn og grunn en "one man army".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende bilder og fin historie.

Brukte Falcon 4.0 fra Microprose sin utgivelsen i 1998 og flere år etter det før jeg tok fatt på FS9 i 2003. Sitter fremdeles med ei lefse av en brukermanual og original Falcon 4.0 CD.

Husker det var en nettside hvor en gjeng entusiaster drev med utvikling av ganske avanserte patcher som kunne lastes ned. Det ble ganske brukbart etter hvert der selv originalenpå den tiden var ganske avansert. Så kom Falcon 4.0 Allied Forces og BMS. Førstnevnte ble vel aldri den store suksessen. Har forøvrig den og. Ble mange runder med praktisk trening før jeg startet på campagne. Der endte historien på en merkelig måte idet kampanjeklokka i simulatoren stoppet på dag 8 og dett var dett. Nye forsøk endte på samme tidspunkt tross utallige reinstalleringer av både OS og programvare. Selv "spesialistene" kunne ikke forklare hva som var årsaken. Kanskje det går bedre nå, 19 år eldre og betydelig tregere i hodet?  ::)

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet av kontroller fungerte rimelig greit i den siste versjonen av BMS faktisk, før har jeg slitt med at bare joystick eller throttle har blitt registrert, men nå fungerte begge "straight out of the box".

Prøvde meg på BMS i går kveld og ga opp av nettopp den grunnen. Ser ut som jeg må prøve å finne ut av hvilken versjon jeg endte opp med til slutt og se om det ikke er en eldre... Ble litt bortskjemt med DCS A-10C og TM Warthog+Cougar MFCD der alt var plug and play, så tolmodigheten til å mappe knapper er ikke lenger som den var  ::)

 

En ting jeg ble imponert over var flamme-effekten i cockpit når flyet tar fyr. Den fikk jeg studert ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...