Gå til innhold

Flight yoke


Anbefalte innlegg

  • Full Member

Jeg har i mange år hatt en CH Flight Sim yoke, som jeg har lært meg til å beherske ganske bra, men jeg er fullt klar over at responsen og flyfølelsen ikke kan sammenlignes med det å fly i virkeligheten. Jeg har hatt PPL-A i noen år så jeg har  litt erfaring med virkelig flyging også. Mye av forskjellen ligger jo også i at man ikke føler kreftene som virker på stikka, og noe trur jeg ligger i at dødsonen før stikka påvirker rorene er annerledes enn i et virkelig fly, selv med en liten 0-sone. Jeg ser heller ikke bort fra at elektronikken/teknikken er slitt slik at CH yoken oppfører seg annerledes nå enn da den var ny.

I blant har jeg besøk av kamerater med flysertifikat og betydelig antall timer i lufta, og de har  store problemer med stikkebevegelsene, og overkorrigerer lett enten de flyr en Cessna 182 eller B737 800. Jeg har nå begynt å tenke på om jeg skal bytte ut Flight yoken med en annen type, men jeg er i tvil om hva jeg skal velge. Er det noen som har erfaring med ulike flight yoker som kan gi meg noen gode råd? Det jeg ser for meg er en yoke med mer presise bevegelser, og som lar seg kalibrere til mer realistisk flyging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av feilen er lineære givere (potmetre). Jeg har alltid kjempet for logaritmiske. På mine rorpedaler kan jeg velge mellom lineær, logaritmisk og helikopter kurveform. Kanskje kan du få tak i software som kan gjøre dette for yoken din? Og så ville jeg sette pris på om du kan fortelle om du opplever virkelighetens yoke som lineær eller logaritmisk. Var i mange diskusjoner om dette langt tilbake, men det har gått i glemmeboka :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har ingen erfaring selv med denne yoken,men den skal visstnok være noe av det beste i sin klasse.Styggdyr er den også,men skal man ha kvalitet så koster det desverre noen ganger.Selges bl.a. fra Simmarked,men di har og egen hjemmeside som stort sett er på Spansk.Er du ute etter en yoke så realistisk som mulig,så trur jeg att en titt på denne kan lønne seg.

 

http://secure.simmarket.com/virtualfly-yoko-the-yoke-for-flight-simulator.phtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Takk for innspill. Jeg har søkt på nettet og set at det finnes flere levandører av flightyoke i alle prisklasser, men det er vanskelig å danne seg en mening om hvilke som gir en realistisk flyfølelse. Det finnes også tester, men det er sjelden å se at de som tester har flyerfaring og kan sammenligne med virkeligheten.

Det arrangeres store Flightsim treff både i England og Nederland. Er produsenter/leverandører av hardware tilstede på disse konferansene, og gis det mulighet til å prøve pedaler og stikker?

Når det gjelder om bevegelsen til stikke/yoke er lineære eller logaritmiske så finnes det helt sikkert noen som kan uttale seg bedre om det enn jeg. Min erfaring er allikevel at  bevegelsen til stikke/yoke i Cessna 172, som jeg har mest erfaring med, oppleves som lineær. Jeg trur det ville føles utrygt hvis bevegelsen til stikke/yoke skulle være logaritmisk ved bratte svinger. Hvorvidt rorutslagene er lineære er jeg mer i tvil om. Ved større hastighet kreves det mindre rorutslag for den den samme bevegelsen. Dermed så kan en jo si at forholdet mellom fart og rorutslag er logaritmisk, med størst utslag ved lavest hastighet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Ny yoke, AEC B737 desktop yoke, er på plass. Har ikke fått prøvd den mye enda, men førsteinntrykket er at den føles mer som en riktig flight yoke. Men jeg har fått en ny utfordring. På min CH yoke så hadde jeg tilt og pan funksjon knyttet til hat-knappen. Denne knappen mangler på den nye yoken, jeg har derfor tatt i bruk en x-box kontroller til view kontroll i chase plane. Tilt og pan funksjonen har jeg knyttet til en av de små joystikkene,og det fungerer på sett å vis, men hvis jeg ikke holder joystikken fast går den automatisk tilbake til senterpunktet. Det er lite praktisk. Finnes det en måte få viewet til å bli stående der jeg ønsker det i stedet for å sentrere tilbake automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...