Gå til innhold

På vei til fisketur


Anbefalte innlegg

En tur med Korean 744F fra Wien til Gardermoen. Kaptein Kim Chang Mi og crew skal fly sjokolade og sveitserur, og fra Gardermoen, fesk til Seoul. Deretter ha seg bulgogi og risvin på hotel Kuk Dong (reellt navn på hotell i Sørkorea, dog ikke i Seoul) :-p

 

Klar til takeoff Wien, tidlig morran.

 

zQW5tRo.jpg

 

Flyr SID, vrenger utenom bysenter.

 

Rb6HrrP.jpg

 

En liten Dansk bro der nede.

 

GVUDcI8.jpg

 

Vel fremme.

 

h15qTZI.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så artig! Jeg var i Sørkorea tre måneder tilsammen. Lærte meg det enkle alfabetet og kjørte buss på egenhånd (rart jeg ennå lever). Fantastisk mat. Bulgogi og Mulgogi (kjøtt). Sukker og kjøtt på grill, ei dame som klipper kjøttet og griller, blir sulten av å bare tenke på det. Hehe neste gang får jeg vel ta inn på Fit Lip. På båter siden, bygget i Korea, fant jeg igjen Kuk Dong. Mener det har noe med baderomsarmaturer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr du helt til Korea etterpå?

 

Jeg som alltid har protestert mot lange flyturer (fordi jeg hater de fra virkeligheten) - man får vondt i rauen og ryggen osv - men du skal ikke se bort fra jeg flyr Gardermoen - Seoul før eller siden. Spesielt vil jeg fly Narita - Seoul. Fløy den cirka 1982, rundt tre timer, fikk se Fuji Yama i all sin prakt, men i Seoul ble det go-around. Var da jeg oppdaget at fy flate en go around med 747 er langdrygt, tok vel 35 min før vi endelig var på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og ta en dusj (som jeg i dag gjorde). Bare ikke å glemme man ennå ligger på HDG Select og ikke LNAV - var dette som drepte en 744 ikke så langt fra en viss øy en tid tilbake. Sånn sett mener jeg den dag i dag Boeing logikken er litt skummel. Den bør si i fra om man ikke er LNAV. Det ble flydd HDG kurs og så fint ut. Helt til de ble skutt ned. Dårlig automasjon og sløving i copcpit (man SKAL vite om man er på LNAV eller ikke). Vet ikke hva som er verst.

 

Og Kim, nei det er ikke så kjedlig som du tror. Jeg følger med hele tiden (OK bortsett fra dusjen). Selv en tre timers flight er intens. Ser meg rundt, følger med på TCAS alarmer, ser andre fly krysse og fly over og under, nyter landskap og kaffe, og viktigste ting på checklist er å slå av "no smoke" og røyke som fy. Så nei dette er slettes ikke kjedlig. Det er berikende. Det er tre timer jeg må være skjerpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke å glemme man ennå ligger på HDG Select og ikke LNAV - var dette som drepte en 744 ikke så langt fra en viss øy en tid tilbake

Du refererer selvsagt til nedskytingen av Korean airlines flight 007 i 1983.De kom ut av kurs og havnet i sovjetisk luftrom nord for Japan,på vei mot Seoul.

På denne tiden hadde man fire kursvalg på den aktuelle autopiloten:Heading,VOR/LOC,ILS og INS.

Greia var at de skulle fly ut fra Anchorage i heading mode 220 grader,til de mottok signaler fra Bethel VOR,for så å fly direkte mot denne i VOR/LOC mode og entre airway R-20 og der få INS mode aktivert..

Man vet ikke hva som skjedde.INS mode settes først i "armed",og når flyet er under 7.5 NM fra planlagt kurslinje blir den aktiv.

Etter 50 minutters flight var KAL 007 12 nautiske mil ute av kurs nord for VOR-senderen,og fikk aldri aktivert INS mode.

Så de fortsatte på den opprinnelige kursen som gikk for langt nord.Hvordan dette kunne skje vet man ikke.

Imidlertid førte nedskytingen til at Ronald Reagan belsluttet å frigi det militære GPS-systemet til sivil bruk,noe som igjen ga oss FMS som bruker både GPS,INS og radiofyr i navigeringen.

Det er både moro og interressant å beherske bruk av FMS,har flydd noen long haul med dette,hadde en hel vegg dekket med Navigraph-kart som jeg hadde printet ut,hehe.Nå navigerer jeg helst etter VOR/DME/ADF.Må bruke hjernen mer da.

Hadde også en periode der jeg drev og freset rundt i fighterjets over Trøndelag i 700 knop og prøvde å kjenne igjen landskapet,og komme meg tilbake før jeg gikk tom for fuel,hehe.

Det er en fin ting å kunne beherske flere former for navigasjon,enten det er på bærmyra,ute i skjærgården,med bil i syden eller i simulatoren.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var INS ja, hadde glemt av det. Jeg har selv hatt en glipp som er lik, og er derfor nøye med å sjekke at flyet "henger fast" i mangenta line (LNAV capture).

 

Det er svært moro å beherske FMC flight, men det artigste, langt tilbake, var å lære seg VOR/DME/ADF. Da ble det dobbelt så interessant å fly. Jeg flyr ennå VOR navigasjon med 737'en rett som det er, og bruker det stort sett alltid med småfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg sitter litt på gjerdet når det gjelder mer avanserte fly med FMS,er ikke sikker på om simmen takler de,er en del issues med å legge inn slike etter det jeg har lest på forumet her.

Eller så reiste jeg med en 747 combi fra Sciphol til Mexico City for noen år siden,og jeg skjønner hvorfor den kalles "queen of the skies".

Duverden hvor behagelig den duvet avgårde.Føltes veldig trygt og faktisk hjemmekoslig i kabinen,hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri problemer med PMDG flyene. Hadde verken med FSX eller med P3D. Jeg tror folk brenner seg på tre ting: Alle verdens ekstraprogrammer (vær, ground services, etc), for tunge storflyplass scenerys, og for ivrige innstillinger på sliderne. Jeg eier Vectors, men kommer aldri mer til å installere det. VAS tørst bomkjøp.

 

Jeg har kun P3D 3.3.5, FTX Global og Norway, og noen flyplasser fra ORBX og FlyTampa. Null tweaks og null problemer, såfremt jeg holder meg unna områder som London, New York og Frankfurt. For der er det elendig frame rate og hakkete, selv med default scenery. Vet ikke om det er FTX eller P3D som er faktoren som ødelegger. I USA har jeg god frame rate/flyt på østkysten, selv med relativt tung AI trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 30 meters mesh for deler av Tyrkia og Spania,ikke tilpasset ORBX.Får fram noe mer detaljer i terrenget.Temmelig svære filer.

Har også noen freewareflyplasser derifra,de er faktisk gode!

I tillegg til Global Base har jeg Open LC Europe og Global Vector.Kjøpte de på salg,men er temmelig skuffet over disse.Tror ikke dette er veien å gå.Har mer tro på fotoscenery,sammen med detaljerte kystlinjer.

I Norge er det det vanlige:FTXN,AON,AONN,NGA,Bridges..pluss SAS,WIF,NAX og noe hjemmesnekret AI,fungerer bra med settingsene du la ut her på forumet.

Har også smokket inn noen sky textures,ASN og noe REX.

Synes simmen både flyter og ser bra ut nå,får se om det blir noe PMDG etterhvert...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente forresten vestkysten, ikke øskysten når jeg snakket om USA. Der har jeg noen svært gode freeware afcads, noen av de laget av AIG, og skal fly denne kysten med 744 om ikke lenge. Men først vil jeg se om det finnes noen custom broer til San Francisco, da default broene er horrible. Lurer og litt på UTX, men må snuse grundig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...