Gå til innhold

First time!


Kristoffer Holm

Anbefalte innlegg

Hei! Nok engang et inlegg fra meg, hehe.. :P

 

Har så lyst å sette meg inn i VATSIM, men så har jeg denne klassiske PTT-frykten som nesten alle newstarters har.. om noen hadde hatt lyst å komme til unnsetning, og hjelpe meg over kneika med hvordan man snakker/svarer, ja egentlig det meste rundt "ATC-språket" hadde jeg satt veldig stor pris på det ;D

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir gjerne med å hjelper deg på en førstegangstur. Det som er viktig er at du kjenner flyet du bruker godt slik at du slipper å bruke masse mental kapasitet på å mestre flyet i tillegg til ATC. Tenker det går så bra som bare det :) I tillegg så vet jeg at ATC er spesielt hjelpsomme og tålmodige hvis du gjør oppmerksom på at du er ny i remarks på flightplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å absolutt hoppe over tekststadiet. Det øker etter min mening bare stresset til både pilot og atc.

Fordelen er selvfølgelig at du kan lese en ordre i eget tempo,  men så skal det svares, og ikke minst skal du be om alt mulig på tekst. Da kommer man fort på etterskudd i luften. Spesielt i innflygingsfasen.

 

En annen sak som ikke er å stikke under er en stol er at vi som atc ikke er så glade i tekstpiloter. Mye på grunn av ovenstående. Men for vår del øker det arbeidsbelastningen betraktelig når det er mye trafikk. Og da blir servicen også dårligere 😉

(jada, jeg er fullt klar over at noen må være tekstpilot, og det er selvfølgelig helt greit, men de yter som oftest minst like bra som andre)

 

Trikset er å sette seg på en flyplass med en del trafikk og bare lytte på kommunikasjon som går.

Deretter når du vil fly så finner du et sted med mindre trafikk og atc på for å begynne. Da har som oftest atc tid til å hjelpe deg også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Bare husk å si fra til Controllerne som høres ut som Eddie Murpy i rush tiden at du er ny så de må prate litt SAKTE så du får med deg alt

Flyr ikke selv på Vatsim eller andre online selskaper men har vært i begge ender før så kjenner til disse som har det kjempetravelt (forferdelig uting)blir bare misforståelser av det ;-)

 

 

Lykke til

PS....var ikke meningen å sverte noen ......bare litt fra sidelinjen  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å si fra til Controllerne som høres ut som Eddie Murpy i rush tiden at du er ny så de må prate litt SAKTE så du får med deg alt

 

Haha! Dette er så sant, har sett på youtube og selv merket at enkelte (enten det er ATC eller flygere) virkelig prøver å snakke så fort som mulig, og gjøre det så utydelig som mulig... ;D

 

Men da er det jo igjen greit å legge til en remark at man er ny, merket at de tok det litt rolig når jeg snakket da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har blitt varme i trøya er det utrolig deilig når dialogen går kjapt og gæli, så hvis man først har ett fly som er med på notene kan det hende at det smitter over til andre fly man jobber. Det er bare å si fra, så roer vi ned. Om du er borti en ATC som er vanskelig av seg, send en feedback-melding til gjeldende VACC/ARTCC, så blir det tatt gjennom de rette kanaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

I virkeligheten er det slik at "som man roper får man svar". Lærte tidlig av instruktørene at jeg ikke burde "pugge" hva jeg skulle si for så å kaste det ut på lufta i et rasende tempo...nettopp fordi svaret tilbake ville bli deretter :-)  Kan tenkes det er litt sånn på VATSIM også? I tillegg er jo lydkvaliteten elending, så alt burde vel gå litt roligere og tydeligere for seg i den virtuelle eter`n  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det går bedre og bedre her! Men en annen ting; får bare inn default aircraft (CRJ900), og ikke noen airlines/liveries... Noen som vet hvordan man fikser dette? Sett litt på WoAI osv, men ikke så mye klokere da det ikke er noen option til P3D virker det som...

 

WoAI funker greit det. Masse info om hvordan på nettet 😉

 

Alternativt kan du laste ned IVAO_MTL. Finner det på craig-phillips co uk siden. Så slipper du å registrere på ivao. Der får du også militær trafikk,  samt helikopter modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har helt glemt å svare her... :P Fikk WoAI til å fungere, men ser litt ut som det bare er "default" liveries.. Vet ikke om det er mulig å få spesifikke fly i trafikken, f.eks om man bruker LN-NIF (Minna Canth Norwegian livery), så vises det som LN-NIF for andre?

 

Lastet ned å skal sjekke ut den IVAO pakken nå, er det bare å legge dem direkte i \SimObjects, eller må de "installeres"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...