Gå til innhold

DCS: Viggen


Anbefalte innlegg

I dag slapp endelig Leatherneck Simulations sin AJS-37 Viggen til DCS, dette er en maskin jeg har ønsket meg en skikkelig simulasjon av i lang tid, og inntrykket så langt er at Leatherneck sin Viggen så absolutt innfrir - og mer til. Startup-prosedyren er relativt rett frem og er fort gjort. Den første overraskelsen fikk jeg da jeg kom ut på rullebanen, motoren er utrolig responsiv, mye mer responsiv enn jeg hadde forventet av en så gammel maskin. I tillegg er det bra med trøkk i etterbrennerens alle tre steg, så man kommer seg fort i lufta - og der ventet neste overraskelse. Viggen er en meget stabil maskin, hun har riktig nok en autopilot som hjelper til litt under flyging, men hun var likevel mye stødigere enn jeg hadde forventet.

 

Det er dog ikke en maskin som du ønsker å komme i en "turning fight" med, med mindre du klarer å vinne den i løpet av de første sekundene, da man må være veldig forsiktig med å ikke ha for høy angrepsvinkel da det kan føre til en kompressor-stall i motoren. Og når vi først er inne på motoren så kommer vi vel ikke unna "thurst reverseren" - den er veldig enkel og grei å bruke, man trekker ut håndtaket når man er på vei inn for å lande, og i det nesehjulet får "weight on wheels" så slår den inn. Man må dog passe på å skru den av igjen, ellers ender man opp med å rygge.

 

Her er det masse å sette seg inn i for de som ønsker det (som meg), eller man kan bare fly rundt og ha det gøy hvis man heller måtte ønske det.

 

01.jpg

 

02.jpg

 

03.jpg

 

04.jpg

 

05.jpg

 

06.jpg

 

07.jpg

 

08.jpg

 

09.jpg

 

10.jpg

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

14.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dritkult fly!!  :)

Jeg mener det er en Viggen som står strippa når man svinger inn på Optands flygplats i Østersund. Har vært der mange ganger på modellflytreff, og da må jeg selvfølgelig samtidig innom flymuseet der samtidig. Hvis ingen her inne har vært der, så anbefales det. Mye og se faktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggen og Draken er mine favoritter fra broderfolket også, selv om jeg har en "soft spot" for Tunnan i tillegg ;)

 

Og jeg slutter ikke å la meg imponere over hva Svenskene får til, Viggen er f.eks overraskende avansert alderen til maskinen tatt i betraktning.

 

Helt enig. Ikke mange andre som har en mach 2 kapabel interceptor som kan ta av og lande på veistubber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Heftige greier og vakre bilder  :)  Er jo så heldig å ha sett Viggen gjøre skikkelig feltarbeid,  både i Sverige og Norge,  så den har lenge vært på ønskelista til FS.  Det var jo noen tapre forsøk i FS9,  men den modellen tapte seg raskt når FSX og P3D overtok. 

 

Viggen og Draken er mine favoritter fra broderfolket også, selv om jeg har en "soft spot" for Tunnan i tillegg ;)

 

Jepp,  æ blir også varm i blikket når Viggen og Draken dukker opp,  og noe mer skrekkslagen hvis Tunnan kommer dundrende,  men har også sansen for Lansen,  den var meget "vakker" i sin tid :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er absolutt verdt å sjekke ut, Ernst - jeg er stormforelsket ;)

 

Det er masse man kan dykke ned i av systemer her, men hvis man ikke ønsker det så er startup-prosedyren bokstavelig talt bare fire-fem brytere. Og jeg er virkelig overrasket over hvor mye som er automatisert i Viggen, her var svenskene virkelig forut for sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...