Gå til innhold

VATSIM "uten" pilotclient


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Så er endelig dagen her, da vi som flyr på VATSIM i full cockpit slipper å forholde oss til vPilot eller andre klienter mens vi planlegger og flyr.

Som mange andre, bruker jeg Prosim737 til systemsimulering, men portugiser som heter Humberto har laget en tillegsmodul som også inneholder en plugin for vPilot hvor vi håndterer vPilot via CDU. Programtillegget heter ProsimUtills, forkortet PSU.

Alt som du vanligvis gjør i vPilot, kan vi nå gjøre i CDUen i cockpit. For oss som streber etter å slippe mus og tastatur, så er dette nok et skritt på veien.

Plugin gjør det også mulig å requeste og motta clearance fra ATC via ACARS. Det finnes tilsvarende plugin for euroscope, og en av de norske ATCene ville teste dette med meg tidligere i år, men da var ikke funksjonen ferdig utviklet, men det kan godt hende at jeg ikke kunne håndtere programmet helt heller. Det er vanvittig mange funksjoner som er kommet i PSU siste året, og alle forkortelsene krever litt mer studietid.

Det er et par versjoner siden jeg testet PSU da VATSIMfunksjonene ikke har stått høyest på ToDolisten til Humberto, mens det er det jeg har ventet mest på. I mellomtiden har det kommet til stadig nye funksjoner, og jeg har ikke oversikt over alt.

Kan nevne at det også er kommet SATCOM i PSU som benytter SKYPE til kommunikasjon. Gleder meg til å sjekke ut den biten og. Vi i cockpitlauget sitter jo stort sett å skravler på SKYPE mens vi flyr, så det kommer greit med.

Via ACARS henter vi all mulig info som METARS, ATIS, flightplans og mye mer jeg ikke har peiling på, men stort håp om å lære mer om nå når programmet igjen er installert MED full støtte for vPilot.

Kjøpte også PFPX før helgens flighter og har akkurat begynt å eksperimentere med det programmet. PFPX snakker også sammen med PSU/Prosim, så flightplans laget i PFPX kan hentes rett opp i CDU, i tillegg til at den filer flightplan til VATSIM.

Ting tar seg virkelig opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til den dagen jeg kan få sjekket opp dette selv. Må konvertere fra Windows XP til Windows 7 på den ene pc'en før jeg kan oppdatere til Prosim 1.47, da den ikke har støtte for Windows XP :( Men i mellomtiden er det morsomt å lese at vi går mot tastaturfritt miljø i cockpit. Må ta meg en tur innom å sjekke. Er også nysgjerrig på løsningen både mot vPilot og Skype for øvrig.

 

Si fra om det blir en ledig stol i fremtiden.

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CPDLC er implementert. Hørte med ESSA i går om de hadde implementert plugin i sin euroscope for å teste dette, men det hadde de ikke.

Det kan også være aktuelt å få clerance på denne måten under nordiske flyins også, men ellers er vel bruken mer vanlig på større internationale flyplasser.

Turen i går var mye for å teste videre på funksjoner under VATSIM delen av PSU, men gleder meg til å utforske resten også.

Skulle du/dere se en av oss cockpitgutta på tur, så spør gjerne om vi kan være med å teste. Vi kan evt. legge info om at vi har funksjonen i "Remarks"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CPDLC er implementert. Hørte med ESSA i går om de hadde implementert plugin i sin euroscope for å teste dette, men det hadde de ikke.

Det kan også være aktuelt å få clerance på denne måten under nordiske flyins også, men ellers er vel bruken mer vanlig på større internationale flyplasser.

Turen i går var mye for å teste videre på funksjoner under VATSIM delen av PSU, men gleder meg til å utforske resten også.

Skulle du/dere se en av oss cockpitgutta på tur, så spør gjerne om vi kan være med å teste. Vi kan evt. legge info om at vi har funksjonen i "Remarks"?

 

Datalink Departure Clearance (DCL) er tilgjengelig på Gardermoen i alle fall :)

 

Jeg bruker å tilby det når jeg sitter :)

Har fått det implemetert i scopet mitt ved hjelp av en britisk plugin :)

 

Og ja, det er alltid kjekt at nice to know informasjon står i remarks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Å,Jesus Maria,her ble det mye å sette seg inn i.Ble ingen flytur på meg i kveld da der poppet opp en god del nytt i min CDU som man må sette seg inn i.

Bruker dere oppsett for Hopps eller brukes det Vatsim/Ivao i konfigurasjonen?

Jeg er jo ikke på Vatsim ,men er registrert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VATSIM har ingen acars/cpdlc-protokoll implementert, men i mangel på skikkelig konkurranse er det bare hoppie som tilbyr en gratis klient for både atc og pilot, samtidig som han lar folk lage klienter som benytter samme språk og nettverk. Derfor er det hoppie som stort sett benyttes der noe annet enn copy-paste av format over PM er i bruk. Jeg bruker dog aldri dette i Norge, kun på Shanwick. Jeg ser sporadisk en og annen enroute-sektor i Europa være pålogget nettverket der (gjerne Tyskland, Maastrich eller Eurocontrol), men det er ikke akkurat ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...