Gå til innhold

Å kunne høre noe annet en grøt hadde vært fint


Christian Andrè Todal

Anbefalte innlegg

Har igjen kommet meg litt inn på Vatsim for å lytte å lære litt.

 

Men hører raskt at dette ikke er noe vits i. Lyden fra piloter er grei og kan høre hva de sier, hvis de da ikke snakker for fort.

 

Men TWR gardermoen, der måtte jeg gi opp. Det høres ut som han har satt mikrofonen helt bak ved drøvelen. Eneste jeg hører er grautete lyd. Jeg hadde kunne forstått en rautende ku bedre. Så hva er vitsen?

 

Hadde gledet meg til å kunne få lære ett å annet. Jeg har vært inne nå 3 ganger på 2 dager, og har kun hørt piloter og lært noe fra de. Men hva tower angår, har jeg ikke lært en bokstav.

 

Jeg vet hva noen av dere kommer til å si. Det er det å vite hva ATC sier. Det er forsåvidt greit, men det er ikke alltid at ATC sier akkurat det man forventer, og da oppstår det misforståelser.

 

Håper noen har andre erfaringer å komme med, hvis ikke ser jeg ikke for meg at det blir annet enn AI fly og kos alene i lufta.

 

Mvh

Christian Todal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei Christian !

 

Kan bare slutte meg til det du sier. Selv har jeg nå holdt på en liten stund og laget meg en liste som faktisk "rater" ATC etter hvor tydelige de er. Når de "værste" er logget på, gidder jeg ikke å prøve. En ting er at voice systemet på VATSIM  er elendig, men når de i tillegg skal "leke proffe" å snakke i et rasende tempo, så blir det ofte umulig å tyde budskapet. Mikrofon bruk er også noe å tenke på. Noen høres ut som de svelger mic`en. Går greit alikevel når det er standard prosedyrer, men når det er noe uten om, så kan det være fullstendig håpløst å forstå.

Jeg har flysertifikat, og snakker ofte med ATC i virkeligheten, og kvaliteten der er en helt annen. (Både på lyd og tydelighet) Men, jeg tenker som så at det er jo ikke liv om å gjøre, så skulle jeg ikke få med meg alt, så får det bare være med det. Kan jo også bruke tekst...selv om det ødelegger opplevelsen. PS. Skulle gjerne ha sett simmen din en dag hvis det er mulig  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er for ille kan dere vel varsle dette til suprevisor eller andre i toppen? Det er best for alle om de ATC som er utydelig får beskjed om det, helst fra sine egne i VATSIM SCA.

Mye er sikkert gjort med å justere mic i forhold til munnen, og det er vel ikke fast kotyme at det skal være verdensmesterskap i å snakke fort.

 

Hvis vi piloter kan si fra på en ordentlig måte, vil jeg tro at VATSIM SCA håndterer klagen på en ordentlig måte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte han i twr om dette at jeg kunne høre pilotene, men at mic'en hans lagde for mye støy til å klare å oppfatte hva han sa. Jeg sa i fra på en hyggelig måte selvfølgelig. Men fikk bare til svar at han kunne ikke hjelpe meg. Etter å ha lyttet et par timer, logget jeg ut og fløy meg en tur med P3D ATC, scenery og flighten i seg selv var helt nydelig.

 

Skulle jeg tatt samme turen der jeg bruker tid på tekst fordi jeg ikke forstår ett ord som blir sagt, hadde det ødelagt så mye av fly gleden at jeg ville ikke sett poenget med det.

 

Forstår det med realisme og prøver å nå mine mål for å oppnå dette. Jeg har ikke gitt opp, jeg kommer fortsatt til å logge på å lytte litt hver gang jeg skal i simulatoren, men jeg ser ikke for meg at jeg blir en Vatsim pilot. Skal logge på Bergen eller Stavanger i dag for å lytte litt der.

 

Hans Erik: Det er bare å komme.

 

Christian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det desverre ikke å stikke under en stol at vatsim sine voice servere ikke er mye å skryte av, men det skal ikke være et forsvar av oss ATC'er.

 

Det er vesentlig informasjon at dere piloter gir tilbakemelding på slikt, mye kan gjøres ved å kjøre tuning funksjonen i Euroscope for ATC, investere i bedre mikrofon eller en liten vindsokk på miccen :)

 

Forøvrig er feedback adressen til VACC Scandinavia følgende: feedback@vatsim-scandinavia.org

 

Denne må også brukes til ris ikke bare ros, som det ofte er.

 

Hvis det som du nevner er gjengangere så må det taes tak i. Fint om du kan sende den til oss.

Om det gjelder bare Norge kan du sende til Daniel Klepp direkte norway@vatsim-scandinavia.org. Hvis det er mer generelt i Scandinavia så kan du sende til Magnus Gustafsson som er topdog: director@vatsim-scandinavia.org.

 

Alternativt om du vil være anonym kan jeg videreformidle for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å prøve forskjellige playback-innstillinger på egen side, selv om pilotene kan høres greit. Med litt flaks kan man gjøre ATC leselig og pilotene bare en annen form for leselig, dog er det ingen garanti for suksess. Ofte er problemet bruk av for nye og for dyre micer for den gamle kodeken, gjerne kombinert med suboptimal anvendelse.

 

Jeg gleder meg som en unge til år 3428 når de endelig oppgraderer voice-serverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for gode innspill og anbefalinger. Kjøpte meg et nytt headsett som jeg skal teste i morgen.

 

Bjørn Helge: Ja, kjører all lyd på høyttalere mens lyd til og fra ATC går via Jabra Dual headsett med mikrofon. Kjøpte et nytt jabra headsett på fredag som jeg ennå ikke har testet.

 

Jeg bruker også vPilot som programvare. Der var det mulig å slå av VHF sound simulering. Husker ikke ordrett hva som stod, men det skal gjøre lyden mer klar.

 

Men det er lett å høre at ATC hadde mic inne i munnen omtrent, samt at han evt ikke har justert på mic gain i forhold til mic plassering.

 

Setter man mic på samme plassering hver gang man er logget på er ikke dette et problem så lenge man har justert gain en gang. I vPilot kan man velge å autojustere dette ved at man følger noen enkle instruksjoner.

 

Vet ikke hvilket program ATC bruker og om det finnes tilsvarende innstillinger. Men alle har mulighet å justere dette i Windows også.

 

Håper på en bedre erfaring i morgen.

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god, ja VHF simulering er nok bare å slå av. Ikke noe vits i å tilføre støy til en eller laber voice :P

 

Vi benytter i hovedsak Euroscope i Norge, det er ikke så mange alternativer i dette for settings. Vi får autosatt Squelch og kan kjøre en Mic test som legger litt demping på, men i hovedsak er det nok Windows sine innstillinger vi må endre på :)

 

Håper ikke erfaringen skremmer dere fra å komme på Vatsim og fly med oss :) Og som nevnt tidligere, gi tilbakemelding direkte til ATC når det er voice problematikk (jeg går ikke av veien for å gi beskjed til pilotene, og forventer at de gjør det samme til meg). Og bruk feedbackmailen jeg linket inn tidligere i tråden :) For både ris og ros :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et tokt fra Sola til Kvernberget i går. Det var noe helt annet. Han var klar og tydelig, jeg hadde forberedt meg så godt jeg kunne. Det gikk tålelig greit fra min side, men ble imponert over han som var ATC der i går kveld. Litt kjipt at jeg ikke husker hva han het, men kommer til å fly fra Sola igjen.

 

Takk for en positiv opplevelse på Vatsim.

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...