Gå til innhold

Kato Air Do228


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Veldig bra Kristoffer,  har lenge lurt på om det skulle komme en "Kato Air" til denne modellen  :)  Reiste flere ganger med LN-BER,  og to av gangene så den slik ut :

 

e9o67iu.jpg

 

vrMCedQ.jpg

 

STOL er gøy. Og Do-228 er en sjarmerende liten "kasse". Jeg har ikke prøvd å fly den selv men den har visst noen helt utrolig STOL-egenskaper.

Kan ikke huske at den hadde spesielt gode STOL-egenskaper,  men den var veldig rask.  Ble brukt på kortbanenettet i Nordland,  og med mye cabin-støy,  små ukomfortable stoler og kraftig risting underveis,  var den ikke det flyet man helst ville reise med  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

  Hei. Det er moro med Dornier 228 i simulatoren. Har mange gode minner fra Norvingtiden på Geiteryggen  midt på 80 tallet. Norving var vel det første flyselskapet som fløy Do228 i Norge. Jeg har  en fabrikkbrosjyre fra Dornier om 228, og Do 228 var det første fly med en ny vingetype  "New Tecnology Wing TNT. Den har svært gode STOL egenskaper. Oppgitt takeoff distanse er 411m og landing på 238m. En kamerat av meg fløy dette flyet og han tok av  på ca 150m med tomt fly på et flystevne på Geiteryggen i 1987. Norving hadde også en dekor som passet utrulig godt til flytypen,  https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Norving_Dornier_228_D-ICOG.jpg. Det hadde vært morsom om noen kunne male Carenadomodellen i denne designen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Den har svært gode STOL egenskaper. Oppgitt takeoff distanse er 411m og landing på 238m.

 

Okei,  da ble æ grundig satt på plass.  Har nok store hull i kunnskapen om Do228,  og selv som passasjer på flere flyturer med Dornier`n,  har jeg ikke oppfattet at denne konstruksjonen hadde STOL-egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maurlukeren tror jeg er ganske innarbeidet kallenavn her i landet.

 

De fløy vel på all slags kortbaner i Norge så vidt jeg vet, men lurer på om den ikke har trykkabin som gjør at den ikke er innenfor på FOT rutene.

Den var vel også litt upopulær på grunn av noen hendelser. Blant annet lynnedslaget og den påfølgende krasjen i Bodø.

 

Tor Arild, jeg har prøvd meg litt på Norving, men paint kitet til Carenado er ikke så veldig bra, så det er litt utfordring å få gode linjer. Så lover ingenting, siden jeg har litt begrensede ferdigheter når det gjelder repainting i tillegg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Som sagt tidligere så hadde det vært moro å få en Do228-100 i Norvings farger. Hvis du prøver deg på Norving designet , Kristoffer, så må du lage LN-HPG. HPG var den første DO228-100 maskinen Norving fikk, og den ble oppkalt etter flygesjefen i selskapet, Hans Petter Gramnæs. Norving var forøvrig "Launch- customer" på  DO228-100 og de hadde ganske mange maskiner etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ikke bare nesten,  men nokså komplett.  Det gikk ingen menneskeliv,  men flere ble skadet.  Fortsatt Kato Air,  på vei fra Røst i et fryktelig uvær.  Flyets styresystemer ble slått ut av lyn,  men pilotene (  forøvrig en av de samme som nesten ble drept av økseangrepet på ruten Narvik-Bodø et par år tidligere )  klarte mirakuløst å manøvrere flyet bare ved hjelp av å øke og minke motorytelsen på henholdsvis høyre og venstre motor  !  På den måten kavet de seg til Bodø i uværet,  og krasjlandet flyet på flystripa.  Bildet er tatt i mørket med vind og regn fra alle kanter,  i den fotodigitale begynnelsen  ;)   

 

O0gXLK6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Huff ja ,  hadde noen "mistenkelige" turer med Twottern i gamle dager.  Bl.a.  nesten full roll rett etter take off fra Værøy.  Var der for å lage reportasje om all klagingen på flyplassens plassering,  og de umulige forholdene når det blåste sørvestkuling  (  som det nesten alltid gjør der ute !  ).  Hadde med ordføreren og noen næringslivstopper på den turen,  og etter "rollen"  var det ingen som snakket på ei stund  ;D  Ikke lenge etterpå var det dessverre en Twin Otter som gikk i sjøen,  alle omkom og flyplassen ble stengt for godt.  Tragisk lærdom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det med cowboy flyginga fram mot 90 tallet både i forsvaret og sivilt, mange stygge historier der, og nesten skandale at Værøy ikke ble stengt tidligere, litt andre tider nå heldigvis.

 

Den største skandalen var vel at flyplassen på Værøy vart bygd på den plasseringa i utgangspunktet. Såvidt eg veit var det mange rapportar som tilsa at det ville bli problematisk/farleg. Ulukka var berre med på å konstatere fakta og avgjorde skjebna til flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...