Jump to content
Are Lund Hansen

Nye innflygningsprossedyrer

Recommended Posts

Heisann!

Er jo sånn ca en evighet siden jeg har fått meg litt simulatortid. Men forhåpentligvis er trenden i ferd med å snu ;)

Som en kortbaneentusiast må jeg jo bare si at jeg gleder meg som en unge til at Majestic snart kommer med 300 serien først, og forhåpentligvis 100/200 litt senere.

 

Men ser på AIP Norge at det nå er GLS Eller GNSS https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enlk/EN_AD_2_ENLK_5-3_en.pdf?cachebust0616 som gjelder.

 

Så til titusenkroners spørsmålet! Finnes det en måte å fly disse approachene med de nav systemene som er tilgjengelig i P3D?

Eller er ikke disse approachene simulert enda?

 

Mvh

Are

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ut av boksen? Antageligvis ikke (med mindre Lockheed har gjort markante forbedringer på den fronten fra FSX). Med add-ons? No problemo! DH8A/B/C vil nok ha disse i FMS-format, F1 sin B200 har det, samt mange andre fly man skjeldnere ser på kortbanenettet. I tilegg kan du retrofitte diverse simulasjoner av Garmin GPS-systemer som inkluderer disse approachene inn i omtrent hva slags fly (som regel som 2D-panel hvis ikke flyet er spesielt tilpasset dette), bl.a. F1 sin GTN-serie: http://www.flight1.com/products.asp?product=f1gtn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk Har lurt litt på å kjøpe Virtualcool sin Dash, og der vil vel den GTN saken sikkert gjøre susen. Beste kortbane flyet nå er vel uten tvil F1 sin B200, men den kommer bare med virtual cockpit Har liksom aldri helt blitt vant til VC. Og oppsettet mitt med 3 skjermer til scenery, og to til cockpit passer best til 2D.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror du bør sjekke om GTN funker med Virtualcol sin DHC-8.

 

Virtualcol sine fly er på nivå med dårlig gratisvare, og hvis du øsnker å gjøre noe som ligner på simulering så er ikke disse å anbefale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. Sjekka litt raskt på omtaler nå, og lander vel egentlig på å vente til Majestic lanserer sin versjon. Har jo pro utgaven av q400 så er på ingen måte "arbeidsløs" her.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror du bør sjekke om GTN funker med Virtualcol sin DHC-8.

 

Virtualcol sine fly er på nivå med dårlig gratisvare, og hvis du øsnker å gjøre noe som ligner på simulering så er ikke disse å anbefale.

 

Ja, testet ut dette flyet og det var vel egentlig som forventet. En stor vits. Finnes bedre freeware fly. Så her blir det nok å vente på Majestic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått noen fine turer med Flight 1 sin King Air B200 nå, og må jo bare innrømme at det er en helt super maskin for oss som er glad i kortbane flyplasser:-) Men har ikke helt funnet ut om denne støtter GLS prosedyrer? Finner approachen, og laster den inn i flightplanen, men finner ingen info om glidebanen. Er heller ikke oppgitt noen høydereferanser i flightplanen. Noen som vet om G1000 systemet som følger med støtter GLS?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer helt an på hvor nøyaktig både landingssystemet og avionikken er simulert i p3d. Det er kun Universal Avionics' GLS-1250 mottaker som er sertifisert for bruk med SCAT-1, og avionikk lagd for nyere GBAS-systemer (GAST-C/D etc.) er ikke kompatibel med SCAT-1/SLS. Og det eneste GBAS-systemet i landet som ikke er SCAT-1 er en teststasjon på OSL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heisann igjen.

Skjønte ikke så voldsomt mye av siste svaret, men har prøvd en del forskjellige approacher i Norge, og får ingen "vertical guiding" med unntak av å bruke ILS.

Siste jeg prøvde var RNAV (GNSS) 04 på Kjevik (ENCN)

Den skal vel i utgangspunktet gi vertikal guiding uten bruk av ILS?

Noen proffer her som kjenner King Air B200 med G1000 "pakka" som kan gi en liten forklaring på hvordan disse approachene funker?

 

Mvh

Are :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke hva slags systemer som er simulert i flyet du flyr, men skal du fly en RNAV-approach med vertikal profil, er du avhengig at GPS-en kan gi deg både LNAV- og VNAV-informasjon. Det er ikke alle GPS-er som kan gi deg dette, men sannsynligvis kan Garmin G1000 dette. Dog vil det sikkert være den "vanlige" VNAV-indikatoren som gir deg høydeinformasjonen, og ikke en glideslope som kommer glidende ned, slik du får på en ILS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Flight 1 King Air B200 har ikke simulert VNAVKnappen på autopiloten er der, men kun til pynt dessverre. Har etterhvert også skjønt at GLS og RNAV approacher med vertikale profiler kun er tilgjengelig for USA i P3D.

Satser på at Majestic inkluderer Europa når de om en evighet lanserer DHC 8-300/100

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

G1000en er en lekevariant uten dyp systemsimulering, så den er temmelig begrenset.

 

GTN er derimot en systemsimulering av den faktiske avionikkpakken, og bruker sågar Garmin sine databaser (derfor får du ikke oppdatert softwaren via Navigraph), denne skal derfor ha riktige approacher for alle flyplasser Garmin dekker i sin navdata. Det er ikke nødvendigvis gitt at Widerøe sine innflyvninger ligger her, om disse avviker fra det som står offentlig i AIP. Du finner nok neppe heli-approachene til sykehusene rundtom i landet, for eksempel. Merk også at navdata fort blir utdatert i et produkt som F1 GTN, siden Garmin sjeldent gratis legger ut oppdateringer (og Avinor er spinnville hva hyppige revisjoner og oppdateringer av AIP angår). Et tips for alle produkter som bruker Garmin-navdata er å være på konstant utkikk etter forskjellige software-demoer av nye Garmin-produkter, da disse ofte kommer med nyeste navdatabase (på utgivelsestidspunkt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er man glad i å redigere litt filer man får lastet ned fra Garmin i en HEX editor. Har man fullt oppdatert F1 GTN Gps til enhver tid.

Spørs hvilksen database man laster ned, men har heli approachene til sykehusene rundt omkring i landet her hos meg nå. Det ligger ikke inne på databasen som ligger i demoene fra Garmin.

 

dtV1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser at det er to GTN "versjoner" på flight 1. 650 og 750. Hva er forskjellen? Og finnes det en grei turboprop som en av disse kan brukes til. Tenker på en som passer til kortbaner, så har man noe artig å gjøre mens man venter på mjc 300/100. Etterhvert som jeg har fått prøvd F1 sin B200 blir jeg nesten bare mere og mere skuffa. Den omtalen de har av G1000 pakka skyter langt over hva den leverer. Også er det nærmest umulig å bruke hardware throttle syns jeg.

Så om noen har et annet godt alternativ er jeg åpen for forslag:-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er byttet plass man laster filene fra. Pluss litt andre filnavn for å få tak i heli filer.

Her er liste for filene man får lastet ned oppdaterte per i dag (med siste trainer fra Garmin er det kun Safetaxi, Obstacles og Navigation Database man trenger oppdatere foreløpig):

 

C:\ProgramData\Garmin\GTN Trainer Data\DB

006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-int-1613.taw Navigation Database, med heli og runway under 4000ft

006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-ww-1613.taw Naviagtion Data lik den som følger med GTN trainer, uten små flyplasser og heli approach

terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtnh-ue-16b5.taw Obstacles heli

terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtn-ue-16b5.taw Obstacles Fly

TERRAIN.TDB https://avdb.garmin.com/tgtn-ww-15t1.taw Terrain

safetaxi.bin https://avdb.garmin.com/sgtn-ue-16s6.taw Safetaxi

bmap.bin https://avdb.garmin.com/mgtn-ww-16m1.taw Basemap

 

Link til siste oppdaterte "filnavn" finnes fortsatt her https://fly.garmin.com/fly-garmin/databases/schedule

Etter man har lastet de ned, er det egentlig bare å åpne opp original og nedlastet fil i HxD. Deretter matche start og slutt på de nedlastede filene med originalen.

Det som tok meg lengst tid var å finne de j***a riktige filnavnene å laste ned.

 

Er man lat kan tre filer lastes ned her https://drive.google.com/open?id=0B2lOiioDcU3-N09qT1dYeW0tb28 så har man noe å starte med :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk! Nå gjenstår bare å finne et greit fly til å hoppe rundt på kortbanene her i nord med.

Testa GTN 750 på Default King Air 350 i P3d, og GPS navigeringen er jo som en drøm:-) Pluss alt som ogsåå følger med. I forhold til flyet så er jo den default King Air absolutt ingenting å rope hurra for, men måtte som sagt bare ha "noe" å prøve meg frem i. Fløy fra Bodø til Leknes, og valgte GLS RWY 21, og når jeg passerte Final App. Fix ved LK401, så sank nesa på flyet og fulgte den vertikal banen som en drøm:-)

 

Men må som sagt finne et greit fly å putte den inn i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er byttet plass man laster filene fra. Pluss litt andre filnavn for å få tak i heli filer.

Her er liste for filene man får lastet ned oppdaterte per i dag (med siste trainer fra Garmin er det kun Safetaxi, Obstacles og Navigation Database man trenger oppdatere foreløpig):

 

C:\ProgramData\Garmin\GTN Trainer Data\DB

006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-int-1613.taw Navigation Database, med heli og runway under 4000ft

006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-ww-1613.taw Naviagtion Data lik den som følger med GTN trainer, uten små flyplasser og heli approach

terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtnh-ue-16b5.taw Obstacles heli

terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtn-ue-16b5.taw Obstacles Fly

TERRAIN.TDB https://avdb.garmin.com/tgtn-ww-15t1.taw Terrain

safetaxi.bin https://avdb.garmin.com/sgtn-ue-16s6.taw Safetaxi

bmap.bin https://avdb.garmin.com/mgtn-ww-16m1.taw Basemap

 

Link til siste oppdaterte "filnavn" finnes fortsatt her https://fly.garmin.com/fly-garmin/databases/schedule

Etter man har lastet de ned, er det egentlig bare å åpne opp original og nedlastet fil i HxD. Deretter matche start og slutt på de nedlastede filene med originalen.

Det som tok meg lengst tid var å finne de j***a riktige filnavnene å laste ned.

 

Er man lat kan tre filer lastes ned her https://drive.google.com/open?id=0B2lOiioDcU3-N09qT1dYeW0tb28 så har man noe å starte med :P

Har aldri hatt noe med hex-verden å gjøre, kan du forklare hvordan du får den nedlastede .taw-filen til å passe med innholdet i .bin-filen? Prøvde å erstatte innholdet i databasefilen med innholdet fra .taw gjennom HxD, uten hell.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun fått lastet ned basemap å safetaxi...

Vurderer å kjøpe obstacles til $49 (når man slutter å være grådig :P) for å se hva filnavnet er på den...å håpe man kan tyde filnavnet på de andre greiene da også.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...