Gå til innhold

P3D, for noe dritt!


Morten Aalberg

Anbefalte innlegg

Gikk over fra min gode gamle FSX til P3D verden og huff som jeg sliter. Dette er jo noe dritt spør du meg. Out of memory, hva i helsike er det og hvordan kan man unngå det. Glad I å fly noen lengre flights men plutselig kutter jo hele simulatoren og sier den er out of memory! Fløy no nettopp fra ENVA til EGKK ( forsøkte I allefall ) men autopilot surra og jeg forsøkte å ta flyet inn manuelt noe som gikk bra helt til alt stoppa med out of memories. Skal det være slik eller er det meg som er helt idiot? Ellers er jo P3D fantastisk på grafikk men jeg ønsker å fly, trenger ikke å se alt annet enn flyplassene.

 

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det er det ikke  :o

 

Problemet ditt er sikkert (tipper) multitasking med flere programmer oppe samtidig som stjeler resurser eller grådig høye settings

Men nå sier du ikke noe om din pc cpu eller type skjermkort

Hvilken fygemaskin er du plaget med når dette skjer ?

litt mere info så er det mulig du kan få litt mere veiledning

God Helg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til P3D for over to år siden, og borte var alt av OOM og andre problemer. Jeg har hele tiden passet på å omtrent ikke tweake i det hele tatt, og slettes ikke tenkt "FSX" når det gjelder addons og innstillinger. Aldri brukt "portovers". Det er nok derfor mitt nye simmerliv har vært så rolig og problemfritt, fordi jeg har lagt FSX tankegangen helt bort. FSX og P3D er slettes ikke det samme, og forskjellene blir stadig større og større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, kanskje håp!

 

Min maskin er:

 

Intel Core I7 4790K possessor

16GB DDR3 2400MHZ minne

ASUS ROG Hero Z97 hovedkort

EVGA gForce GTX 980TO 6 GB Skjermkort

850Watt EVGA strømforsyning

256GB SSD på m.2 grensesnitt med ca 2000mb lese og skrivehastighet i sekundet til Windows

Hard disker, 500GB ssd vanlig type til simulator og en 120GB vanlig ssd til div freeware addons og ai traffic

 

Selve maskinen burde handlet dette på en utmerket måte men nei da.

 

Ellers kjører jeg

Windows 10

P3D ver 3.3

Active sky

 

Når jeg flyr er det med PMDG 737-800W Norwegian livery ( fra pmdg)

 

Programmer jeg har åpne under flyving er da:

P3D

Active Sky

Virtual Norwegian Pilot Client

 

Sliter med grautete graphic på fly og i cockpit.

Ellers som nevnt OOM, snåle greier

At man heller ikke kan save en situation I P3D er for meg noe merkelig.

 

Hadde satt veldig pris på innspill da P3D ellers virker som en flott simulator.

 

mvh

Morten Aalberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter litt rufsete installering/system.

Du har en super PC med gode forutsetninger for å kjøre P3D med svært gode/høye innstillinger, men start med en "renest" mulig PC. Du er ikke første person som får problemer med P3D etter å ha installert det på toppen av en FSX installering. Det vil ligge mye rask igjen i registeret ditt etter FSX har vært på maskinen, og siden P3D er en videreføring av FSX-motoren, kan rusk i registeret gi uant krøll.

Jeg kom meg langt på vei bort fra lignende ved å kjøre et registerverktøy som lot meg søke gjennom registeret etter *FSX*. Jeg slettet da alle oppføringer som hadde FSX i navnet, og fikk etter dette en sim som kjørte langt mer stabilt, men det varte ikke lenge før jeg kjørte en formatering og installerte Win7 på nytt. Sentere har jeg oppgradert til Win10.

 

Dersom du har muligheten, vil anbefalt en clean install/formatering når du bytter sim.

Om maskinen er dedikert til sim eller om du bruker den til andre ting også, så er det alltid god praksis å holde løpende orden i systemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

At man heller ikke kan save en situation I P3D er for meg noe merkelig.

Hadde satt veldig pris på innspill da P3D ellers virker som en flott simulator.

 

Mitt innspill må være at det minste du kan gjøre er å bla gjennom menyene, og til og med sjekke i Help før du poster. Da ville du i det minste skjønne at Situation som du etterlyser heter Scenario i P3D, og inneholder følgende:

 

 

Technically speaking, a scenario in the simulator is "a saved starting environment." Once saved, you can load it again and again, starting with exactly the same scenario each time without having to set things up manually. Saved parameters include:

Aircraft

Aircraft position

Positions of controls and instruments

Time and season

Weather conditions

Scenarios can start on the ground, at an airport, or in the air.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei dere, kanskje håp!

 

Min maskin er:

 

Intel Core I7 4790K possessor

16GB DDR3 2400MHZ minne

ASUS ROG Hero Z97 hovedkort

EVGA gForce GTX 980TO 6 GB Skjermkort

850Watt EVGA strømforsyning

256GB SSD på m.2 grensesnitt med ca 2000mb lese og skrivehastighet i sekundet til Windows

Hard disker, 500GB ssd vanlig type til simulator og en 120GB vanlig ssd til div freeware addons og ai traffic

 

Selve maskinen burde handlet dette på en utmerket måte men nei da.

 

Ellers kjører jeg

Windows 10

P3D ver 3.3

Active sky

 

Når jeg flyr er det med PMDG 737-800W Norwegian livery ( fra pmdg)

 

Programmer jeg har åpne under flyving er da:

P3D

Active Sky

Virtual Norwegian Pilot Client

 

Sliter med grautete graphic på fly og i cockpit.

Ellers som nevnt OOM, snåle greier

At man heller ikke kan save en situation I P3D er for meg noe merkelig.

 

Hadde satt veldig pris på innspill da P3D ellers virker som en flott simulator.

 

mvh

Morten Aalberg

 

Det er noe rart her ja. Har hatt p3d side v2.0, og har ikke gitt fsx en tanke en gang.

 

Men noen tips. Hvis du ikke har oppdatert til p3d v3.4, så gjør det kjappest mulig. Grautete grafikk kan ha med nvidia grafikk settingene dine å gjøre. Er de optimalisert/tweaket av deg på noen måte, så reset heller grafikkinstillingene.

Cpu bør kjøres uten HT, dvs kun logiske prosessorer. Dette kan faktisk forårsake OOM ene dine, samtidig gir det høyere snitt fps uten HT.

 

OOM er ikke et problem egentlig, har ikke hatt det en eneste gang etter p3d v3.

 

Lykke til videre! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er vel enig i akkurat det, men iveren tar overhånd. Scenario iP3D, for en positiv overaskelse, takk for den infoen.

 

Må vel kanskje ta en clean install. Når det gjelder Nvidiakortet har jeg ikke tweaket noe som helst. Har vært litt inne på om jeg skulle forsøke Nvidiainspector men har ikke kommet så langt. I FSX var dette en utrolig forbedring men lover å glemme fsx og heller se fremover med P3D. Dette med OOM må vel også la seg fikse slik jeg forstår.

 

Ha en fin søndag kveld folkens og takk for innspill.

 

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Nå håper jeg denne tråden blir stoppet,  og at Tom Knudsen demper seg en smule.  Det er ingen grunn til å la dette bli enda en usaklig diskusjon om hvilken sim som er best.  Det viktigste er å finne den simulatoren som man trivest best med,  og lære seg den .  Ingen ting kommer gratis,  og uansett hvilken sim man vil fly,  så må man investere betydelig med tid og tålmodighet for å henge med.  Man kommer ingen vei med å rakke ned på andre .  Punktum !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...