Fredrik Edvardsen Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Etter å ha brukt noen timer på Polychop Simulations sin nye Gazelle til DCS: World tenkte jeg det var på tide med en liten bildeserie av denne lille perlen. Hva kan man si om Gazellen? Den er ikke særlig pen, og ikke er den særlig godt bevæpnet heller - men det er fortsatt noe sjarmerende med den. Vi starter en sommer-ettermiddag på Creech AFB et stykke utenfor Las Vegas, Nevada. Maskinen er lastet med fire HOT3-missiler, og er også påmontert et sandfilter og en IR-supressor - oppdraget vårt i dag er å fly ut til et skytefelt som ligger ca 20 minutters flytur utenfor Creech og ta ut så mange som mulig av målene der. Cockpiten byr heller ikke på noen store overraskelser, i tilleg til standard instrumentering har vi en RWR (Radar Warning Reciever), et navigasjonssystem, et system for countermeasures (chaff og flare) nede ved pilotens venstre bein (ikke synlig på bildet) og en tv-skjerm og kontroller for våpnesystemet. Piloten sitter på høyre side, som vanlig i helikoptre, og mannen som styrer våpensystemet sitter på venstre side - det blir litt feil å kalle ham co-pilot siden han ikke har noen mulighet til å fly maskinen. Kameraet bruker ca tre minutter på å kjøle se ned etter at man har skrudd det på, så jeg velger å skru det på før vi forlater basen. Det første man legger merke til med Gazellen er hvor følsom den er - i et hover vil den hele tiden prøve å vri seg til venstre som følge av torque fra hovedrotoren, dette rettes enkelt med litt rudder input til høyre, men det er fort gjort å overkompensere - derfor måtte jeg skru ned sensitiviteten på både joysticken min og pedalene når jeg flyr Gazellen. Så fort man får bygget opp litt fart fremover forsvinner behovet for rudder input og når man får trimmet maskinen riktig så kan man fint fly den hands off. Gazellen er både rask og manøvrerbar, men man må vende seg til å fly litt annerledes enn i de andre helikoptrene som man finner i DCS. Blant annet er autopiloten ganske uvant til å begynne med - man flyr alltid med den på, da den hjelper til med å holde maskinen stødig, problemet er at den ønsker å gjøre det også når man svinger, så i en sving blir man nødt til å kjempe litt med autopiloten som hele tiden prøver å rette opp maskinen igjen. Skytefeltet består av et sett med ringer tegnet i sanden og flere Sovjetiske tanks som har sett bedre dager. HOT3-missilene kan avfyres i opptil 180 km/t, men jeg velger heller å sette maskinen i et hover et stykke unna skytefeltet og ta ut målene derfra. Gazellen har en auto hover mode, som man kan bruke ved slike tilfeller, den holder maskinen innen en firkant på ca 10 x 10 meter. Missilene har dog en rekkevidde på ca 4000 meter, så vi må fortsatt snike oss relativt nærme. VIVIANE-våpensystemet er relativt enkelt å bruke, finn målet, bruk Gazellens laser til å sjekke om man er innenfor rekkevidde (i dette tilfellet er vi 2510 meter unna, så godt innenfor rekkevidde), "slave" autopiloten til målet (det gjør at maskinen peker mot målet) og avfyr missilet. Den hvite firkanten i nedre høyre hjørne indikerer at vi kan avfyre et missil. Grunnen til at missilet har en rekkevidde på 4000 meter er at det er wire guidet, det vil si at det er festet til helikopteret via en wire helt til det treffer målet - våpenmannen kan derfor gjøre korreksjoner helt til missilet treffer. Four shots - four kills - på tide å returnere til Creech. Fornøyd våpenmann - syns han ser litt creepy ut, men dette er visst en av tingene som Polychop skal fikse på. Landinger er litt tricky på grunn av den tidligere nevnte følsomheten til Gazellen, men man kan faktisk bruke auto hover her også, så lenge man er under 18km/t og har en AoA på under 30 grader kan man skru på auto hover - standard vil den da holde høyden også, men dette kan man skru av slik at man kan bruke auto hover selv under landing. Veldig praktisk - gudene skal vite at jeg har tatt livet av flere Gazeller i DCS enn en gjennomsnittlig gepard på steppene i Afrika. Håper bildene falt i smak, og hvis det er noen som fortsatt sitter på gjerdet angående Gazellen så kan jeg ikke annet enn å anbefale den. Jeg hadde heller ikke noe stort forhold til maskinen før, og så egentlig ikke så mye frem til DCS-versjonen, men jeg er glad for at jeg valgte å ta en nærmere titt på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Alltid kult med review fra en som har mye kunnskap Må skaffe meg denne. Virker som våpensystemene er greit håndterbare, synes alle våpnene på hueyen ble litt for mye for bare én person : Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Så fort man får bygget opp litt fart fremover forsvinner behovet for rudder input og når man får trimmet maskinen riktig så kan man fint fly den hands off. Sånn skal en god helikoptermodell være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2016 Alltid kult med review fra en som har mye kunnskap Må skaffe meg denne. Virker som våpensystemene er greit håndterbare, synes alle våpnene på hueyen ble litt for mye for bare én person : Ja, våpensystemet som er tilgjengelig nå er ikke noe å bekymre seg for, bare hold litt avstand og så er det "point and shoot" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.