Gå til innhold

Ønsker å lære litt


Frank Holm

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er mange her inne på forum som kan mye om flightsim. Ikke minst alle de tekniske uttrykkene som sannsynligvis er helt nødvendig for å forstå hvordan en flyging foregår. Og mange er utdannet i faget. Jeg skulle ønske at det fantes et hefte som kunne gi oss uvitende en grunnleggende innføring. F.eks. et "Flightsim for Dummies". Jeg synes det er så artig å kjøre simulator, men merker godt mine egne begrensninger. Ikke vet jeg heller om det finnes noen slik enkel innføring i det mest grunnleggende. Fins det noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken simulator bruker du? Hvis du bruker FSX så klikker du ganske enkelt på Learning Center i hovedmenyen. Her får du flydd en lang rekke ulike scenarioer, med en kort og presis teoribrief før hvert scenario. Underveis i hver flytur så får du veiledning på engelsk. Scenarioene strekker seg i vanskelighetsgrad fra nybegynner til ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius, takk for svaret. Jeg har både  FS 2004 og FSX, men bruker FS 2004 fordi jeg synes den er litt lettere å håndtere. Jeg kan selvsagt finne masse info, men mye er vanskelig å forstå. Så jeg tenkte egentlig på oss som er absolutt amatører og som kan ha behov for noe helt grunnleggende innføring i flightsim. Jeg husker f.eks. for noen år tilbake, da var det en som hadde lagt ut en oppskrift på hvordan man kunne fly fra Torp til Gardermoen og lande med ILS. Den oppskriften gjorde at jeg etterhvert klarte å mestre ILS-landing. Og det har jeg brukt mange ganger. Men, det er så mye annet jeg gjerne skulle kunnet lære på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte PPL flyteori bøker er heller ikke dumt å lese. Kan vel fortsatt kjøpes gjennom luftfarts skolen eller Pilot butikken. Ellers er det muligens noen som kan låne bort/selge rimelig ? Mine egne solgte jeg for mange år siden dessverre    :)

PPL-bøker er ikke dumt hvis man har mye tid å bruke på det, men det er kostbart. Spesielt om man skal kjøpe nytt. Men om man har begrenset med tid og helst vil opp i luften så fort som mulig, så anbefaler jeg en framgangsmåte som gjør at man kan fly parallelt mens læringen foregår (som med Learning Center i FSX).

 

Om målet kun er å fly i simulator, så tror jeg PPL-bøker fort kan bli tørt. Det er mye stoff i bøkene som man aldri vil få bruk for i en hjemmesimulator, med mindre man er en realismefanatiker som meg.

 

EDIT: La til et avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Jeppesen Private Pilot manual. Denne brukte vi på flyskolen i USA og er veldig bra. Alle fagene er inkludert i en og samme bok hvis jeg ikke husker feil. Alt er veldig bra forklart med gode bilder og illustrasjoner. Disse er riktignok laget for USA, men teorien er jo den samme. Bare litt forskjeller her og der. Sist gang jeg var borti de norske ppl bøkene var det dårlige greier. Og hvis de fortsatt er de samme så ser jeg med skrekk og gru på de stakkarene som må pine seg igjennom dem for å ta ppl. Dyr var dem også, og det var vel 9 bøker totalt.

 

Alternativt så har amerikanske FAA en rekke bøker tilgjengelig gratis for nedlastning. Mange av disse er veldig bra.

 

Last ned her: https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange her inne på forum som kan mye om flightsim. Ikke minst alle de tekniske uttrykkene som sannsynligvis er helt nødvendig for å forstå hvordan en flyging foregår. Og mange er utdannet i faget. Jeg skulle ønske at det fantes et hefte som kunne gi oss uvitende en grunnleggende innføring. F.eks. et "Flightsim for Dummies". Jeg synes det er så artig å kjøre simulator, men merker godt mine egne begrensninger. Ikke vet jeg heller om det finnes noen slik enkel innføring i det mest grunnleggende. Fins det noe slikt?

 

För flera år sedan skrev jag några små anvisningar på svenska. De finns för nedladdning på http://flygsimulator.freewiki.in/index.php/Downloads_och_dokument. Kanske kan vara till någon hjälp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...