Gå til innhold

UFO tours


Anbefalte innlegg

Etter at jeg tok livet av en Huey i fjor høst hintet "de høye herrer" i USAF frempå at det kanskje var på tide at jeg fant meg noe annet å drive med. Jeg bestemte meg da for å legge helikopterkarrieren på hylla (i hvert fall midlertidig) og begynte å lete etter pent brukte fly med vinger som ikke beveger seg. Etter mye om og men kom jeg over en kar i Las Vegas som ønsket å kvitte seg med en lite brukt L-39C Albatros - jeg var ikke vond å be, men for å få den hjem til Norge så måtte jeg tydeligvis gjennom ei papirmølle ut av en annen verden, så jeg bestemte meg for å la den stå i Las Vegas en stund og heller tjene noen kroner på å tilby sightseeing-turer og opplevelsesturer for adrenalinjunkies. Men en dag ble jeg oppringt av en gammel millionær ved navn George Wilson - George hadde brukt store deler av livet sitt på å etterforske UFO-hendelser, og lurte på om jeg kunne være villig til å ta ham med på en sightseeing-tur ut til Groom Lake i Nevada - også kjent som Area 51. Jeg var ikke vanskelig å be og ba George møte meg på McCarran International Airport i Las Vegas neste morgen klokka 06:00.

 

Etter å ha blitt enige om ruten for turen går vi ut og spenner oss fast i Albatrosen som stod og ventet tålmodig på oss på tarmacen.

 

01.jpg

 

George hadde ikke noen tidligere erfaring med "fast jets", men virket likevel overraskende rolig og avslappet da vi taxet ut til rullebanen.

 

02.jpg

 

En siste sjekk av instrumentene og jeg spør George om han er klar - han gir meg tommel opp og jeg trøkker gasshåndtaket så langt frem som jeg får det.

 

03.jpg

 

Albatrosen er en liten og lett maskin og det tar ikke lang tid før vi er i lufta.

 

04.jpg

 

05.jpg

 

I det vi klatrer ut fra McCarran Intl. får George en liten titt på flere kjente landemerker i Las Vegas, jeg kan se ham vri og vende på seg i baksetet der han prøver å få tatt bilder av det hele.

 

06.jpg

 

07.jpg

 

08.jpg

 

09.jpg

 

Rett utenfor Las Vegas ligger Nellis AFB, en av de mest travle militære basene i verden og hjem til de store Red Flag-øvelsene og USAF sitt display team the Thunderbirds. Siden det fortsatt er tidlig på dagen så er det ganske lite trafikk der, så jeg spør pent om å få gjøre en low pass og får det innvilget.

 

10.jpg

 

Nord for Nellis passerer vi Las Vegas Motor Speedway, som er et stort motorsportsanlegg. Herfra og nordover er det fint lite annet enn ørken...

 

11.jpg

 

Sola står allerede høyt på himmelen - det ser ut til å bli nok en solrik dag i Nevada.

 

12.jpg

 

Vi flyr opp den berømte "Sally corridor", som er ei rute som fly som deltar i Red Flag-øvelsene ofte bruker for å komme opp til treningsområdene i nord, og nærmer oss det stengte luftrommet rundt Groom Lake.

 

13.jpg

 

Radioen spraker til og jeg for en svært så direkte beskjed fra ATC om å forandre kursen for å unngå å krenke luftrommet rundt Groom Lake. Jeg finner det best å følge instruksene deres, da jeg tror en eventuell krenkelse vil føre til unødvendig mye bråk. Bråk som neppe vil ende godt for meg og George.

 

14.jpg

 

Vi passerer igjennom noen lette skyer i det Groom Lake AFB kommer til syne til venstre for oss. Dette er kanskje verdens mest kjente "hemmelige" base, og er stedet hvor luftfartsikoner som U-2, SR-71 og F-117 ble utviklet og testet. Det er også stedet hvor mange tror at den amerikanske regjeringen har gjemt unna og testet utenomjordisk teknologi og det er akkurat dette som fascinerer George. Han sitter som limt til canopyglasset og prøver å få en så god titt på området som han overhodet kan.

 

15.jpg

 

16.jpg

 

Groom Lake blir etterhvert liggende bak oss og vi fortsetter opp State Road 375, som i 1996 ble omdøpt til "The Extraterrestrial Highway" opp mot den lille byen Rachel.

 

17.jpg

 

Rachel er et bittelite sted med litt over 50 innbyggere, men etter at Bob Lazar i 1989 hevdet at han hadde jobbet med UFOer på Groom Lake og at de hadde blitt testfløyet i dette området, har stedet blitt et mekka for UFO-fantaster. Det har også lokalbefolkningen nytt godt av, og her finner man blant annet motellet "The Little A'le'inn".

 

Rachel har også en tilknytning til Norsk luftfartshistorie. I 1986 kolliderte to norske F-16 i lufta over Rachel mens de deltok i en Red Flag-øvelse. Den ene maskinen "684" fikk så store skader at piloten måtte hoppe, flyet og pilotet landet i Rachel - det andre flyet, "686" (som i 2012 ble malt i rødt, hvitt og blått i forbindelse med feiringen av 100 år med Norsk Militær Luftmakt) klarte å halte tilbake til Nellis AFB.

 

18.jpg

 

19.jpg

 

"The Extraterrestrial Highway" fortsetter ut av Rachel, og det er her ute som Bob Lazar skal ha tatt med blant andre John Lear (sønnen til Bill Lear, mannen bak Learjetet, og tidligere CIA-pilot) for å se testflyginger av UFOer fra Groom Lake. George klarer ikke å holde seg rolig og skravler i ett i baksetet.

 

20.jpg

 

21.jpg

 

22.jpg

 

På vei tilbake passerer vi Groom Lake igjen, denne gangen endel lavere enn første gang - men det er fortsatt ikke noe spennende å se.

 

23.jpg

 

Ikke langt unna Groom Lake ligger Dog Bone Lake, dette området brukes til skytetrening av fly som deltar i Red Flag, så her gjelder det å holde øyne og ører åpne.

 

24.jpg

 

Jeg har feilbedømt hvor mye fuel vi ville trenge på turen så i stedet for å fly tilbake til McCarran Intl. bestemmer jeg meg for å fuel stop på Creech AFB. Creech er hjembasen til den amerikanske droneflåten, men vi får lov til å tanke opp uten å risikere å bli arrestert eller det som verre er.

 

25.jpg

 

26.jpg

 

27.jpg

 

28.jpg

 

29.jpg

 

30.jpg

 

31.jpg

 

Vel nede på Creech ber jeg George om å ta seg en kaffe mens jeg tanker opp maskinen og gjør den klar til returen til Las Vegas senere på dagen. Overraskende nok gikk det meste ganske bra i dag, til tross for en liten feilberegning hva fuel angår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...