Gå til innhold

Full Saitek-cokpit på salg hos komplett.no


Svein-Frode

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

For de med dype lommer som trenger en cockpit, så er Saitek sin versjon på billigsalg hos komplett.no: https://www.komplett.no/product/823695/datautstyr/spillutstyr/joystick/saitek-pro-flight-simulator-cockpit

 

Jeg har det meste av utstyret fra Saitek, men desverre så synes jeg kvaliteten er så dårlig at jeg ikke ville anbefale noen å bruke 25 lapper på cockpiten. Ser pent ut, men god gammel Kina-kvalitet på produktene dessverre...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Sett ut fra hva hvert enkelt instrument koster i lössalg så er dette ett godkjöp.

I motsettning til Svein så har jeg ikke hatt noen problemer med selve instrumentene og jeg har dem alle inkl.6 X FIP og 3 X Radio.

Jeg bruker i dag ikke Saitek sine drivere,men setter det opp med SPAD.Next som har kompabilitet med alle instrumentene i dag,og også med pedaler og ratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det meste av dette utstyret, både enkeltvis og i et fullt cockpitoppsett ved en anledning. Fra flyging IRL har jeg hovedsakelig erfaring fra småfly. Det er vel også fly i dette segmentet Saitek prøver å imitere med dette oppsettet.

 

Om Saitek er veien å gå avhenger veldig av bruksområde. Hvis man flyr mest for moro skyld, flyr flere ulike flytyper og har stor lommebok, så kan sikkert denne Saitek-cockpiten være hensiktsmessig. Hvis man derimot er opptatt av realisme så kan man få noe som faktisk ser ut som en ekte cockpit til omtrent samme pris, om man har grunnleggende kunnskaper i kunst og håndtverk samt litt tålmodighet.

 

Utdyping

Når det gjelder radio-, multi- og instrumentpanelene så har jeg opplevd problemer med å få de til å registrere tastetrykk, når flere moduler er koblet til maskinen samtidig. Utstyret fungerte, men det oppsto feil såpass ofte at det ble et irritasjonsmoment. Dette var på noen andre sin maskin for ett år siden og med alt installert før jeg prøvde det. Jeg vet ikke om alle drivere og programvarer var oppdatert eller om det har kommet nye oppdateringer i ettertid. Jeg har ikke testet knappepanelet, som er over throttlemodulen på det bildet.

 

Throttlemodulen har jeg god erfaring med. Det er plastikk men det funker. Muligheten for å koble til flere moduler fungerer også utmerket, hvis man får lyst til å fly flermotors fly som B200, Seneca osv.

 

Trimhjulet har veldig lang vandring, noe som er realistisk i forhold til eksempelvis Cessna 172. Jeg savner en trimindikator, men aksepterer at det er utelatt fordi det sannsynligvis ville gjort produktet mye dyrere.

 

Når det gjelder pedalene så synes jeg ikke disse er så behagelige å bruke. Jeg anbefaler heller å vente til man får råd til Saiteks combat-pedaler, som koster noen hundrelapper mer. Her er selve pedalene laget av metall, og disse er behagelige å bruke samt har god holdbarhet.

 

Yoken er jeg ingen tilhenger av. Jeg synes selve "rattet" er for stort i forhold til eksempelvis Cessna 172 og Piper PA28, men er kanskje mer korrekt i forhold til eksempelvis Boeing 737. Jeg liker derimot dårlig at sentrumspunktet på høyderoraksen er såpass hardt definert. Dette er veldig urealistisk, i hvert fall i forhold til de fleste småfly. Et unntak er Cirrus SR20 og SR22, men de har til gjengjeld sidestick og ikke yoke.

 

Konklusjon

Det finnes noen (relativt) realistiske produkter fra Saitek, som throttlemodulen og combat-pedalene. Jeg eier begge selv og har ikke opplevd noen problemer. Jeg bruker for det meste flysimulatoren til å trene på prosedyrer for bruk i det virkelige liv, og sett ut fra dette så har jeg hovedsakelig ett problem med de fleste av Saiteks andre produkter: De ser ikke realistiske ut! I forhold til de ekte flyene så er knapper og brytere plassert feil, paneler har feil størrelse og det er "slengt inn" gear levers og trimhjul i paneler hvor de ikke hører hjemme. Hvis man øver på prosedyrer i en Saitek-cockpit så "lærer" hjernen seg feil plassering for knapper og brytere. Dette gjør de fleste av Saiteks produkter ubrukelige til mitt bruk. Saitek forsøker å imitere Cessna, men det er likevel egentlig en "generic" cockpit.

 

Hvis man derimot kun vil ha det litt moro i simmen så vil nok Saiteks andre produkter gjøre jobben bra, forutsatt at de problemene jeg opplevde har blitt løst i ettertid. Men da vil jeg si at prisen man betaler for den moroa er veldig, veldig stiv. Spesielt når moroa i hovedsak er laget i plastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Instrumentene har fungert OK. Litt dårlig "følsomhet" på snurreknappene på radio og autopiloten, men ellers har de vært OK.

 

Når det gjelder TQM og TPM har jeg byttet disse ut flere ganger, og til slutt gitt opp. Her spretter throttle og proppitch alle veier til tider. Bruk av FSUIPC sitt filter og kalibrering hjelper noe, men generelt så har ikke mine levers tålt mye bruk.

 

Yoke har jeg byttet 2 ganger. Den er helt OK i bruk, men døde plutselig første gang. På neste yoke gikk USB-porten til h*. Nå er jeg på #3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Att ting og tang ikke står på rett plass som i en virkelig Cessna er ikke noe problem for meg.Att det er viktig for en som kanskje trener til å ta PPL eller har sertifikat og flyr i virkeligheten kan jeg godt forstå.Dette kommer ut på hva bruker ser på som viktigst,om man bare ønsker å ha det behagelig med sin flysimulator eller forlanger det så virkelig som det lar seg gjøre.Saitek er plastikk så det er sagt,men en del av komponentene som tex-radioene er langt mer virkelighetstro enn GoFlight sine produkter som også har en stivere pris.Skal man ta det nærmere virkeligheten så bør man kjøpe seg virkelige instrumenter,men da er vi i en helt annen priskategori.Det som er viktig med mange instrumenter er att man har egen strømforsyning og ikke bruker PC'ens USB koblinger da di ikke kan gi nok og stabil strømforsyning.Jeg har totalt 11 instrument pr.i dag og hadde tidligere en del problemer med Saitek drivere men SPAD.Next er under full utvikling og det har vist seg å være mye mer stabilt samt att man lager seg sine egne profiler for hver flytype.Så om en særskilt knapp er konfigurert til å kunne benyttes med Cessna 172 så kan samme knapp konfigureres til å gjøre noe helt annet med annen flytype.Profiler skiftes automatisk etter hvilke fly man fyrer igang i simmen forutsatt att man har laget seg en profil.Jeg har Saitek throttle og yoke med X52 i tillegg pluss rorpedaler.I hvor mange år jeg har hatt dette kan jeg ikke si for sikkert.men antar att det er en 7-8 år og alt fungerer den dag i dag.Jeg bruker jo dette som ett multicockpitopplegg og er fornøyd med det.Hadde jeg bare ønsket å fly småfly så hadde jeg ikke sett på dette utstyret som allverden dyrt og ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...