Gå til innhold

Flightsimming og Oculus Rift


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vet ikke om det har vært diskutert noe særlig før men...

 

Er det noen her på forumet som har noen som helst ide om VR, da for eksempel Oculus Rift kommer til å bli det store innen flightsimming i 2016??

Oculus Rift kommer også med håndkontroll i samme pakke, noe som virkelig kan gjøre at VC cockpit kan skinne (for eksempel se for deg at hånden din trykker/skrur/toucher alle glasscockpitfunksjoner/knapper osv...

Litt stiv pris kanskje, men noen her inne som har prøvd det, eller har noe kjennskap til om det er noe særlig overhodet?

 

Her en link fra tek.no

 

http://www.tek.no/artikler/na-kan-du-endelig-bestille-oculus-rift-brillene/224223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at grunnen til at de gamle OR brillene gjorde folk sjøsyke var fordi skjermene hadde for dårlig oppløsning og refresh, og at det var problemet.

 

Så lenge brillene klarer å takle det som kommer som input og vise dette uten lagg skulle det vell bli en del bedre. Uansett vil det variere veldig fra person til person. Akkurat som med vanlig sjøsyke, noen blir det med en gang, andre er så godt som immune :)

 

 

Uansett, prisen er satt til 599USD+frakt og mva. Altså nærmere 7000,- NOK så personlig trengs det en god del overbevisning før jeg eventuelt kjøper denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Men 60-70 frames/s kan muligens godt bli mulig med grafikkortene fra både AMD og Nvidia i år. Derfor blir det nytt skjermkort når disse lanseres i sommer.

Vi snakker om endelig etter 5 år med 28nm brikker en nedskalering til 14-16nm med nærmere 20 milliarder transistorer. En dobling av forrige generasjon transistorer, ny minneteknologi HBM2.0, forbedret arkitektur, dx12 (som viser stort potensiale over dx11), og garantert minst en dobling av gjennomsnittlig framerates fra dagens toppkort!

Jeg tror at til og med P3D/fsx blir fullt kjørbar med oculus med disse skjermkorta. Særlig når  dx12 også blir implementert i P3D!

 

http://www.anandtech.com/show/9886/amd-reveals-polaris-gpu-architecture

 

Fremtiden kommer til sommeren! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Oculus Rift i FSX i en times tid, i ulike default-fly. Dette konseptet har to store fordeler slik jeg ser det. Den første er at man får dybdesyn. Jeg ble først og fremst overrasket over hvor mye enklere det ble å lande helikoptre. Jeg har ikke fløyet mye helikopter i simulator, men når jeg har fløyet helikoptre uten støtdemping (som default Bell 206) så har jeg bestandig slitt med humpete landinger. Med Oculus Rift opplevde jeg å faktisk ha en følelse av hvor langt over bakken jeg befinner meg til enhver tid og plutselig var de humpete landingene historie.

 

Den andre fordelen er at man ser seg rundt på samme måte som i virkeligheten - med å bevege på hodet. I tillegg så ser man faktisk i den retningen man ønsker å se mot, i motsetning til med TrackIR og lignende hjelpemidler hvor man hele tiden må feste blikket på skjermen. Dette er svært nyttig i de typer operasjoner hvor selve flygingen er viktigere enn instrumentene, det vil si det meste av helikopterflyging, bushflyging, visual approaches og departures også videre. Akroflyging blir selvsagt også mer spennende med 3D-briller ;)

 

Jeg har hørt at det utvikles/finnes utstyr som tracker en finger, som man så kan bruke til å trykke på knapper i cockpiten med. Jeg testet ikke slikt utstyr, men jeg vil si at man blir litt "kastrert" uten det i forhold til å kunne trykke på knapper. Jeg testet et par alternative løsninger som ikke krever ekstrautstyr, men jeg opplevde disse som vanskelige i bruk. 3D-briller alene er altså ikke noen god løsning for den ivrige IFR-pilot.

 

Siden jeg kun har testet dette i kort tid så kan jeg ikke si så mye om sjøsyke ved langtidsbruk, men jeg opplevde ingen ubehageligheter under testingen. Det var selvsagt en uvant følelse at øynene ser at jeg "beveger" meg mens kroppen opplever at jeg sitter stille. En god opplevelse betinger jo også at man har kraftig nok maskinvare til å oppnå god nok oppløsning og bildefrekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sjøsyke.

Har drevet å sett litt på playstation sine VR briller som skal komme i løpet av året, angående sjøsyke skal det i hovedsak skyldes tidligere utgaver av bla OR ikke har hatt høy nok oppløsning, kombinert med for lav fps og raske hodebevegelser, dette skal de ha løst ved å få playstation VR til å holde seg på stødige 120 fps, som vistnok under testing fører til minimalt med sjøsyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, jeg er litt spent på hvordan den løsningen vil fungere selv. Han jeg prøvde Oculus Rift hos mente at det finnes en fungerende utgave av et slikt "elektronisk fingerbøll", men jeg har ikke googlet det noe selv. Om dette løses på en bra måte så kan man jo i fremtiden fly i en fullskala cockpit i et hvilket som helst fly, uten å måtte bruke måneder på MDF-plater og kabelspagettier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som søkte på Oculus Rift før jeg la inn et innlegg akkurat nå. Da sletter jeg den og kan heller bidra her:)

 

"Hei! Er det andre her inne som bruker Oculus Rift i stedenfor skjerm(er)?

Jeg er veldig spent på om noen har fått testet butikkversjonen, og om det er store forskjeller fra DK2.

 

Jeg har til nå brukt et Nvidia 670 kort, men bestilte i går et 970 kort for å få opp FPS.

Om VR er nytt for deg så anbefaler jeg en titt på https://www.oculus.com/en-us/ og https://flyinside-fsx.com/

Jeg bruker oculus rift DK 2 med runtime 0.8 sammen med P3D 3.1"

 

Anbefales til de grader :)

 

Jeg har frem til jeg anskaffet Oculus spilt spill og brukt P3D sammen med projector.Eneste den brukes til nå er xbox og Netflix.

Det å sette på seg headsettet og nyte en kopp kaffe mens man putrer rundt over Kvernberget gir meg ro i sjelen. Noen sverger til valium- Her holder det med P3D 3.1 :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...