Gå til innhold

Valg av flysimulator


bedric

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er utdannet trafikkflyger men flyr ikke lenger som yrke. Har fortsatt gyldig kommersielle sertifikater men ønsker nå å fornye mine instreumentpapirer som gikk ut for noen år siden. Hvilken flysimulator er best egnet til å fly instrument flyvning i Norge og europa? Ønsker også å fly tomotors instrument. Trenger også bistand til hvilken type pc jeg bør kjøpe og ratt/pedaler. Har flere skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert: Microsoft Flight Simulator X er den mest brukte varianten. Det er denne varianten som har det største utvalget av tredjeparts software, både gratis og mot betaling (som er helt nødvendig, ingen av simulatorene kommer med særlig godt simulerte flytyper ut av boksen, hvordan flyplasser og landjorda ser ut er også som regel ganske så som så). Simulatoren har vært på markedet i rundt 10 år og det er fare for en del bugs, men ved å følge diverse installasjonsguider så er det fort gjort å få en nestne helt problemfri tilværelse med den.

 

Prepar3D (P3D) er Lockheed Martins videreutvikling av FSX. Det meste av de populære tredjepartsprogrammene er enten tilgjengelig eller på vei til å bli tilgjengelig der. Samtidig har de lappet sammen mange av hullene i FSX og gjort simulatoren langt sterkere med tanke på utnyttelse av hardware i datamaskiner. "Problemet" er at det teknisk sett ikke er lisensiert som et underholdningsprodukt, dermed er det noe dyrere og det kan hende du må ut med mer penger for ting du allerede har betalt for etter hvert som Lockheed dytter ut oppdateringer (hvis du vil ha disse).

 

X-Plane 10 er det tredje alternativet, her har utviklerne lagt fokus på bedre simulering av aerodynamikk, men som en IFR/tubeliner-sim er den ikke i mine øyne like andvendbar som FSX eller P3D. Her er det selvfølgelig mange som er uenige med meg, det kan lønne seg å bruke litt tid på Youtube og se litt på hva folk gjør med de forskjellige simmene og finne ut av hva du tror er best for deg.

 

På hardware-siden er min personlige preferanse en kombo av Intel og nVidia. En i5 eller i7 prosessor med minst 3.5GHz klokkehastighet er i mine øyne nødvendig, spesielt om du går for FSX. FSX er ikke i stand til å utnytte flerkjerneteknologi, så her er klokkehastighet og eventuelt overklokking viktig for ytelse. Et nVidia-kort i 7xx-serien eller 9xx-serien vil gi deg det du trenger på grafikkfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da har jeg litt å gå på. Brukte microsoft for noen år tilbake og trente før oppflyvninger og pft turer. Dette var god hjelp da vi fikk testet hastigheter, frekvenser, høyder og innflyvninger. Hva med ratt og pedaler, noen anbefalinger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både yoke og et utall stikker av forskjellig kvalitet, men har revertert til den klassiske Logitech 3D Pro, rett og slett fordi den er rimelig, av god kvalitet, presis og passe funksjonell. Yoken ble for stor og for klønete for min del, for meg var det viktigere å ha noe som ikke opptok all plass på skrivebordet og som bare kan flyttes fra siden av skjermen min til posisjon uten noe montering. Med en hånd på stikka og en på throttle er det ikke alverdens forskjell uansett (bevegelsesområdet er langt mindre, men prinsippet er jo det samme). Jeg har en Throttle-quadrant fra Saitek med 3 akser, kjekt å ha (særlig med prop) men på ingen måte nødvendig. Pedaler er derimot helt nødvendig i mine øyne, å styre NWS/rudder med yaw-aksen på stikka blir bare kluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...