Gå til innhold

FSX, X-Plane eller Prepar3d?


Lasse Hansen

Anbefalte innlegg

Hei sann..

 

Er ny innen dette med flysimulatorèr, men ønsker nå å teste ut dette..

Men utifra hva jeg har klart å leste meg frem til, så er disse tre dem "store"?

Altså FSX, X-Plane og Prepar3D.

 

Men hvilken er "best?" Regner med det er fordeler og ulemper med alle tre?

 

Det jeg vil legge mest vekt på er:

 

-Bør være mange flyplasser.. Som f.eks Rygge, Oslo, osv.. Ja dere skjønner hva jeg mener.. Både norske og utenlandske bør være der.

-Orginale passaskjerfly hadde vært moro + andre små fly. Utvalget av fly, bør være nok å velge i.

-Grafikk i cockpit og på land ellers er også viktig, spesielt kanskje i byer, på flyplasser, osv?

-Det bør være en simulator med mulighet for å kunne bruke cockpit, ikke bare å lette og fly av gårde. Men man bør kunne bruke det viktigste som er å finne i en cockpit.

 

Kommer kanskje på mere etter hvert, men hva mener folket her er den "beste" og fremtidsrettede fly simulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Enten du velger FSX eller P3D så er realismen i scenery ikke til å hoppe i taket av.Det betyr att om du önsker bra scenery og realistiske fly så må du kjöpe det som tillegg.X-plane er god på fly,men rävva når det kommer til utvalg av scenery,sammenlignet med P3D da man der kan bruke mye scenery som er utgitt for FSX.Jeg har begge men jeg bruker kun P3D da jeg har mye fra FSX liggende og X-plane er etter mitt inntrykk ikke kommet langt nok på sceneryfronten.Desutten er innstillingene i X-Plane ett kapittel for seg selv om man er nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

iPhone eller Android? Det spørs hvem du spør.

 

Prepar3D er min favoritt fordi den har best utvalg av fly, flyplasser og landskap. Noe av dette får du gratis, men det meste må du kjøpe selv.

 

Prepar3D kommer med over 20.000 flyplasser ferdig installert, men disse er i "enkel utgave". Det fins minst like mange gratis versjoner som kan lastes ned fra nettet, og veldig mange med svært god grafikk som kan kjøpes.

 

Anbefaler at du starter med å gjøre deg kjent med Prepar3D Academic. Når du har lært det det mest elementære der, så kan du kjøpe nye addons som installeres som et hvilket som helst annet program på PC-en. Du får med en rekke flotte fly, info finner du her: http://prepar3d.com/vehicles/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da går jeg nok for det ja.. og slår ifra meg FSX og X-plane :)

 

Tusen takker for tips og hjelp folkens.

 

Finnes det f.eks en pakke som kan kjøpes ved siden av med f.eks mer detaljerte flyplasser i Norge? eller må dem kjøpes/finnes en etter en?

 

Hva er forresten forskjell på pro versjonen og academic versjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Glem FSX. Utviklingen innen Prepar3D går mye raskere og den har bedre grafikk og ytelse.

 

Flyplasser for Norge får du gratis her: https://www.flightsimnorway.com/addons/default.php?funct=dlAll

 

Ellers vil jeg sterkt anbefale å investere i denne pakken: https://www.fullterrain.com/product/nor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem FSX. Utviklingen innen Prepar3D går mye raskere og den har bedre grafikk og ytelse.

 

Flyplasser for Norge får du gratis her: https://www.flightsimnorway.com/addons/default.php?funct=dlAll

 

Ellers vil jeg sterkt anbefale å investere i denne pakken: https://www.fullterrain.com/product/nor

 

Da går jeg for Prepar3D =) Tusen takk for tips! Supert at du la ut tips med link sånn ;) Kjekt for en nybegynner =)

Finnes det Lufthansa fly eller Thomas Cook fly å laste ned noe sted å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Da laster Prepar 3D ned i bakgrunnen her =) Kjøper nok den pakka fra fullterrian.com som Svein-Frode anbefalte over her også, den så jo bare lekker ut.. Men hvordan fungerer den pakka om man f.eks flyr ifra Norge til Spania f.eks? Vil det fungere? Bare at landet utenfor Norge blir "nedgradert"?

 

Tar fortsatt imot tips til Lufthansa eller Thomas Cook fly også? Er det noe sted man f.eks kan kjøpe pakke med "norske" fly?

 

Hva er:  Orbx - FTX: Global BASE

 

Beklager om det kommer mange dumme spørsmål, men prøver å sjekke men finner ikke ut hva der er, eller hva den dekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til oss.

godt og se at d kommer nån nye til simulator verden.

 

FTX Global dekker hele verden, gjør alt litt bedre, men man trenger fremdeles nye flyplasser og andre orbx scenerys oppå for og gjøre det perfekt, FTX global bytter rett og slett ut mye av standar texturer og mye annet,

 

anbefaler og sjekke disse sidene,

 

Alt av freeware til norge = http://www.flightsimnorway.com/index.php

How to install add ons = http://www.prepar3d.com/add-ons/

 

 

når det kommer til fly, så er d som regel slik at man først må finne en model man vil ha, f.eks PMDG 737 NGX også finer man di paintene man vil ha, F.eks Lufthansa.

men først må man også finne ut om hvor avansert man vil ha det, da pmdg sine fly er fullsimulert, med andre ord, alt må gjørest etter boka, samme gjelder en go del andre, F.eks A2A sine fly og Majestic Dash 8.

se litt gjennom screenshot biten her på fora, da man finner mye gobiter der, også en grei måte og se hva man vil ha også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Oppdatering:

Da laster Prepar 3D ned i bakgrunnen her =) Kjøper nok den pakka fra fullterrian.com som Svein-Frode anbefalte over her også, den så jo bare lekker ut.. Men hvordan fungerer den pakka om man f.eks flyr ifra Norge til Spania f.eks? Vil det fungere? Bare at landet utenfor Norge blir "nedgradert"?

 

Tar fortsatt imot tips til Lufthansa eller Thomas Cook fly også? Er det noe sted man f.eks kan kjøpe pakke med "norske" fly?

 

Hva er:  Orbx - FTX: Global BASE

 

Beklager om det kommer mange dumme spørsmål, men prøver å sjekke men finner ikke ut hva der er, eller hva den dekker

 

Du har en bratt læringskurve foran deg, så jeg ville ikke tenkt så mye på resten av verden foreløpig. Start med å bli kjent med simulatoren, hvordan du konfgurerer den, og få deg litt erfaring med å fly de medfølgende flyene. Det er nok å se og oppdag i Norge, og gjennom installasjon av gratis flyplasser for Norge får du brynet deg litt på hvordan du manuelt gjør endinger i scenery/airport bilblioteket.

 

Så er det bare å "henge" på foret her og stille dumme spørmål, så får du nok hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar og alt sånn..

Jeg driver å prøver meg litt hver dag, nå klarer jeg faktisk å fly litt uten å stupe i bakken :P

Men hjelper nok litt når jeg får flight joysticken jeg har bestilt..

 

Vurderer sterkt Orbx Norway egentlig... Eller bør man gå for Orbx Global? Blir f.eks Norge like bra med Orbx Global som med Orbx Norway? Eller er Orby Norway enda mer detaljert enn Global?

 

Edit:

 

Må man først installere Orbx Libraries, før man legger inn Orbx Norway?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FTX NOR er 100% standalone - fungerer lige bra om du har Global,  Vector eller EU landclass installeret.

 

Om jeg var dig ville jeg starte med FTX NOR og så flyve Norge tynd i en GA maskine... Når du så vil på langfart, er du sandsynligvis blevet så forkælet af FTX NOR, at du får lyst til at købe Orbx Global, Orbx Vector og Orbx EU Landclass, så resten af verden ser ligeså bra ud...

 

Ring til banken og sig de skal brace for impact...

 

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...