Gå til innhold

Ut av komfortsonen


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Så var den endelig her,  Milviz Dæsken Hain Steike Faentom II,  med innstaller for P3D3 !  Den var det råeste æ hadde i FSX og P3D2  og er fremdeles det råeste nå i v3 .  Ikke det,  både Starfightern, EELightning og den moderne Mirage 2000  sparker i fra så det holder,  men i cockpit på F-4 kommer det en nifs følelse krypende oppover ryggmargen. En 60talls-cockpit med uvante instrumenter og systemer med bratt læringskurve,  og elendig sikt gjennom windshield. De 2 GE J79-motorene lager et forferdelig spetakkel,  og er nesten umulig å holde kontroll på.  Skal ikke gå i dybden,  da det neppe er så mange andre gærninger her inne med samme interesse,  men kan si med en gang at Milvis har lykkes med å lage en vannvittig god modell av utysket.  Denne kommer til å holde meg opptatt i lang tid,  og æ skal nyte hver eneste tur  8)

ph1.jpg

 

ph2.jpg

 

ph3.jpg

 

ph5.jpg

 

ph4.jpg

 

ph6.jpg

 

ph12.jpg

 

ph7.jpg

 

ph10.jpg

 

ph11.jpg

 

ph8.jpg

 

ph9.jpg

Have a nice day

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Si hva du vil, men jeg velger den cockpiten over F-35 sin "flatskjerm" any day!

 

Fantastisk sak. Husker disse fra NATO-øvelser på Andøya på 1980-tallet - Tror de var Luftwaffe som hadde dem i bruk. Spetakkelet fra de motorene er det få fly som matcher! Tipper denne flyr bedre enn forrige simulatorversjon jeg prøvde i "Chuck Yeager's Advanced Flight Trainer" for noen tiår siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he Robert,  hvis det er utsikten du skal nyte,  så er denne våpenplattformen litt slitsom  ;D

 

Andreas,  ikke så lett å velge,  men hvis hangarskip passer ditt lynne, går du for  F4-J & S .  For min del hadde jeg F4-E fra før,  så denne var naturlig å oppgradere til P3D3 for min del.

 

Svein-Frode, helt enig,  F-35 er direkte kjedelig i forhold til dette monsteret  ;D .  Og med denne modellen har Milviz plassert seg i toppsjiktet for simulering av warbirds.  Den er på ingen måte lett å beherske,  men i likhet med Starfightern fra SkunkWorks,  når du får overtaket på Phantom`en,  så er belønningen ubetalelig  ;)

 

Kim,  helt enig,  denne er et absolut MUST for oss warbird-fans  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jatakk Steinar,  æ har jo en bra PC vet du  ;) ,  selv om den begynner å hangle litt etter de store ræseran.  Innstillingene i P3D3 er : FXAA  on, MSAA 4 samples, Anisitropic 4 X .  Som du ser er det mindre enn halvveis,  men texture er på high 2048 og skjermen er 32 tommers 4K, så bildet er knivskarpt.  Flyene ser fantastisk bra ut med disse innstillingene,  og flyten typisk glimrende for P3D3,  selv med rimelig AI-trafikk på flyplassene.  M.a.o. kan ikke klage  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernst, den pcn din henger da godt med enda ei stund. Men den har den nødvendige reserven, så du har muligheten til å sette inn et kreftigere skjermkort. Resten av systemet henger med ei go stund til uten problemer, i allefall i P3D. Ingen Inspector altså i bruk? Har brukt den, men har ikke vert fornøyd i P3Dv3. Skal teste dine instillinger å se hva jeg får av kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne da den kom, men ble nødt til å returnere den til Milviz og få tilbake mine hardt ervervede grunker - det kan hende den har blitt noe bedre med oppdateringer osv., men førsteinntrykket var for min del i hvert fall utrolig dårlig.

 

Man må sette opp egne knapper til spesielle ting på Phantomen, hvilket i og for seg er greit nok, det som derimot ikke er så greit er ting som f.eks dragchuten. Ett klikk på knappen utløser skjermen - ett klikk til pakker den sammen igjen... I tillegg kan man fint utløse den i lufta og fly rundt med den ute....

 

Men alt dette er tilgivelig hvis flight modelen er brukbar - noe den dessverre ikke er. Hvem i all verden har fått det for se at en Phantom har samme roll rate som en Extra 300? Og så har man selvfølgelig den samme gamle stall bugen som man har i så altfor mange FSX\P3D maskiner - prøv å akselerere Phantomen opp til f.eks 600knts og så napper du stikka til deg og holder den der, ser det ut som noe du ville forvente at 13 tonns krigsmaskin ville gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen.  Riktignok er det noen begrensninger i FSX/P3D,  men alternativet er jo å holde seg unna slik "lekesimulering".  Har ikke forsøkt å utløse fallskjermen i lufta,  da æ synes det blir for dumt.  Etter landing derimot,  kjennes bremseeffekten tydelig.  Flightmodellen er meget bra,  det føles nesten som å fly et lokomotiv  ( sitat fra Phantompilot real ),  og prøver man seg på heftige manøvrer i 600 knts,  "bleeder" hastigheten slik den skal.  Kan sikkert finne en del som avviker fra virkeligheten,  og egentlig er det helt greit,  for realismen kan fort gå for langt.  Ønsker meg ikke timeslange forberedelser for hver flight,  fremdeles er dette lett underholdning for min del  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å akselerere Phantomen opp til f.eks 600knts og så napper du stikka til deg og holder den der, ser det ut som noe du ville forvente at 13 tonns krigsmaskin ville gjøre?

Jeg prøvde dette,dro stikka helt tilbake i 600 knop level flight.

Skjermen ble svart (piloten besvimte,hehe).Så jeg prøvde en gang til med outside view,og så at flyet gikk i spinn.

Det gjorde ikke F-22 og 35 eller T-38.

Så søkte jeg på nettet etter "F-4 phantom flight characteristics" og fant dette:http://www.webring.org/l/rd?ring=f4phantom;id=1;url=http%3A%2F%2Fwebspace.webring.com%2Fpeople%2Ffj%2Fjjmessenger%2FFlightPerformance.html

Det ser ut som Phantomen har et problem ved at den går inn i spinn ved high angle of attack (over 30 grader?) på grunn av designet på kontrollflatene.En måte å hente seg inn på er faktisk å løse ut chuten. Man bør nok holde et øye på AoA-gaugen når man driver og tester ut maskinen.

Mitt problem med modellen er at det er vanskelig å løse parkbremsen,og at nesehjulet er låst.Manualen man kan laste ned er temmelig tynn,og til liten hjelp.Men utfordrende å fly,det er modellen,skal ikke være for lett heller,hehe.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he samme her,  hvis jeg trekker for mye G,  svimer æ av  ;D  Hvis jeg overdriver manøvreringen kan utysket gå i spinn,  og det er helt etter boka.  Faktisk spinner den ganske så realistisk,  men det er ikke vanskelig å overdrive så langt at bevegelsene går over i noe "spinnvilt",  men det er en svakhet i  FSX / P3D.  Hos SKUNKWORKS har de løst dette med Starfighterens oppførsel,  at når den forlater normal "flight envelope" mister man kontakt med flyet,  og man blir grundig ertet med slitsom "bad boy-musikk"  ;D Det har i hvertfall fått meg til å fly den skikkelig.  Og det bør man gjøre også med F-4,  selv om det er gøy å teste ytterpunktene.  Begynner å få noen timer på Phantom nå,  og jeg må si forventningene er innfridd og vel så det hos meg.

 

Mitt problem med modellen er at det er vanskelig å løse parkbremsen,og at nesehjulet er låst.Manualen man kan laste ned er temmelig tynn,og til liten hjelp.Men utfordrende å fly,det er modellen,skal ikke være for lett heller,hehe.

 

Parkeringsbremsene løses hos meg via pedalene,  og nesehjulsstyringen kan man programmere til ønsket tastetrykk ( eller bryter på spaken ) via Phantom-konfigureringen i programmet som følger med modellen (  fikk du ikke en snarvei til dette ? ). Jeg bruker Saitek Pro X-55 HOTAS og har egen bryter for NWS  ( nose wheel steering ).

 

Manualen er så som så.  Milviz har lagt ved kopi av original manual,  men den kan være slitsom å memorere.  Som om det ikke er nok,  har de også valgt å droppe info om brytere og instrumenter når man legger musemarkøren over disse i VC.  Angivelig for å øke realismen  ???  Her er det at jeg synes man strekker realismeutviklingen for langt,  og at det burdte være noen "snarveier" for oss som liker å bare ha det gøy en halvtime sånn innimellom  ::) .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,jeg har snarveien,men skjønte ikke at NWS control betyr NoseWheelSteering,hehe,så nå funker det,slår styringen av og på med en knapp på joysticken,og styrer med pedalene.

For å løse parkbremsen må jeg først trykke på knappen på stikka,for deretter å trampe på pedalene.

Tror ikke jeg hadde funnet ut dette av meg selv,trodde det hadde noe med softwaren på PC'en å gjøre,evt.instillinger i FSUPIC,hehe.

Får bare fortsette å utforske maskinen og hva alt i cockpit er for noe,synes det er ålreit å finne ut av ting på denne måten,i stedet for å lete seg fram i en manual,husker bedre når man må finne ut av ting selv.

Tror jeg har mange fine timer med denne foran meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden har fått det for se at en Phantom har samme roll rate som en Extra 300?

 

Mener du følelsen i roll eller selve roll raten? En lett F-4 uten for mye stæsj på stasjonene roller ganske likt en Extra 300 på roll rate :)

My bad - roll raten på Extraen var visst ikke så høy som jeg hadde for meg :)

 

Jeg fikk, av en eller annen grunn, tilsendt en link til en ny download av MilViz Phantomen på mail her om dagen, så tenkte jeg skulle sjekke den en gang til - og roll raten virker ikke ille i P3D v3 - kanskje det er det at det flyter litt bedre som gjør opplevelsen bedre, men jeg syns fortsatt den virker noe høy. Jeg så mer for meg at roll raten på en clean Phantom skulle være slik som i videoen under (man ser en aileron roll rundt 3 minutter ut i videoen), ikke godt over 360 grader i sekundet - men det kan absolutt være at jeg tar feil :)

 

 

Det som fortsatt plager meg er oppførselen utenfor "flight envelope" - jeg vet det er et problem som alltid har vært i FSX\P3D, men mange utviklere har funnet måter å løse det på, så jeg ser ikke den begrensningen som en unnskyldning for at MilViz sin Phantom oppfører seg slik:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det er fortsatt et stykke igjen til man får skikkelig flyfølelse i FSX/P3D. De er svært få fly som klarer å gjenskape noe som ligner virkelig flyging (Da ser jeg selvsagt bort fra åpenbare forskjeller mellom "gutterommet" og den virkelige verden). Det beste flyet jeg har prøvd i så måte er Piper Cub fra A2A. Der er det en viss følelse at flyet ikke går på skinner gjennom himmelen men faktisk blir påvirket av luften det flyr i. Accusim og Accufeel fra A2A blir stadig bedre, men det er jo få andre utviklere som har samme teknologien. Men ting blir jo stadig bedre, så inntil videre så gjør jeg som Ernst. Holder det på et relativt enkelt nivå og koser meg med å fly pene fly over det fantastiske norske landskapet (ORBX FTX Norway + norsk og dansk freeware).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Joda,  det er noen små avvik hist og pist  ;D ,  men ikke nok til å skape uvennskap i denne vennskapelige meningsutvekslingen  ;)  Jeg får akkurat samme spinnville reaksjonen på min Phantom hvis jeg napper stikka brått i magen i 600 knots,  men jeg synes ikke det er nødvendig å presse simuleringen så langt forbi normale manøvrer.  Jeg fikk ingen problemer med å gjennomføre samme display-programmet som vist i videoen fra CIAF 97,  men måtte holde et våkent øye på både innfallsvinkel og hastighet,  og her er vi ved kjernen til denne simuleringen.  Bernt Stolle har gjort en glimrende jobb for å gi oss en realistisk feeling for hvordan man ratter en F-4 Phantom fra 60-tallet,  og Milviz har ikke lovet at flightmdl skal være riktig utenfor vanlig flight envelope.  Det er vel bare RealAir som hittil har nærmet seg denne utfordringen via utsiden av FSX / P3D .  Synes det har vært en fantastisk utvikling av flysimulering til hjemmebruk de siste 5-6 årene,  og det er snart ikke et fly fra virkeligheten som ikke er simulert  :)  God helg  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...