Gå til innhold

Fly! og FS2000 - en diskusjon


Torgeir Tveiten

Anbefalte innlegg

En post jeg skrev på Fly! forumet ble noe lengre en jeg hadde tenkt og noe av det jeg skrev synes jeg passet i dette forumet.

Det er ikke men for å dømme FS2000 nord og ned, men er et synspunkt som jeg gjerne vil høre deres mening om.

La oss IKKE gjøre dette til en "denne flightsimmen er best" diskusjon. Jeg vil gjerne høre argumenter, ikke påstander.

Her er klipp fra det jeg skrev:

quote:

Vet ikke hvilke utopier folk har ventet seg i Fly!, men produktet er ungt og har mer potensiale en noe vi har sett til nå. Etter min mening har TRI gjort bedre prioriteringer en det MS ser ut til å gjøre med FS2000. Mange vil sikkert være uenige og si at flyene og scenery kommer til å være mye bedre enn i Fly!

Selvfølgelig har dere rett! Poenget er jo at ingen seriøse flightsimmere kommer til å bruke basic fly og scenery veldig lenge. Hvor mange av dere flyr rundt i original 737'en og bruker original sceneryet?? Scenery og fly er forholdsvis enkelt å lage. Hvorfor konsentrerer man seg da ikke om å forbedre grunnsimulatoren? Lage bedre avionics, bedre grafikk-engine (jeg hater det når midtlinjen på taxebaner ligger oppå flyet, eller rullebanen ligger og flyter på bakgrunnen), bedre aerodynamiske modeller. Skulle likt å vist hvordan de har tenkt å modellere subsonisk, transonisk og supersonisk aerodynamikk for feks Concorden. Simulerer de luftens "compressibility"? Hvis ikke hva er da Concorden, annet en en fin 3D modell med texture på??

Det er jo i realiteten det mange av add-on flyene er i FS98 idag.

De sier hvor fint det er at alle flyplassene skal se akkurat ut som på Jeppesens flyplasskart. Fint og flott dette, men hvis jeg skulle velge mellom dette og Norwayscenery blir jo ikke valget så vanskelig. Hvorfor bruker de ikke heller noen av de enorme ressursene de har satt inn på å lage 20000 flyplasser med taxebaner til å finpusse internverktøyene og tilby dem gratis til alle som har betalt 800 kr for simmen??? Da kan man jo lage sine egne scenery og dermed få mye mere detalj en det det er mulig å få til når man skal lage 20000 stykker.

Det er mange ting som ser ut til å bli veldig bra i FS2000, lyden sies å være enda bedre en Fly! (som jeg mener her helt rå - naboen nedenunder deler ikke mitt synspunkt på det punktet).

ATIS saken kan bli skikkelig tøff, At PC/SB støtte ligger klar er jo kjempefint. Endelig blir det også en turboprop (selv om vi må betale 400 ekstra for den). Terrengmodellene skal bli mer avansert.(mulighet for DEM import??) Flyene har fått overhalt aerodynamikk motoren.... Spennende(kanskje det viktigste de gjør etter min mening - håper dette blir bra). Været skal bli mye bedre.

Med alt dette, hvorfor kapitulerer de ovenfor Fly!'s cockpiter???

MS sier at så mange ting skal bli så fint i FS2000 og jeg tviler ikke på dette. Det er bare det at de fokuserer altså etter min mening på mange av de gale tingene!

Fly og scenery samt andre addons lager flightsim samfunnet selv. Gi oss heller en god basispakke!

Hilsen

Torgeir Tveiten

[Edited by Torgeir Tveiten 16-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Skl ikke fyre opp noen krangel om beste sim jeg heller, men vil bare si litt om fs2000 jeg og [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Du sier at den turboprop modellen koster simmerne 400 ekstra, det er feil. prisen uten den (vanlig fs2000) koster vel 599.-. PRO koster vel 799,-. så det er snakk om 2 hundre kroner, for den turbomodellen men du får jo mere enn den i PRO. blandt annet diverse tools så du kan modifisere/lage egne ting, du får mange flere extra detaljerte byer osv og du får noen dedikerte IFR paneler til IFR flight training.

Jeg tipper at mange kanskje tenker: hva om jeg kjøper vanlig og så kopierer de extra byene og turbopropen over til fs2000 vanlig. Vel, til det vil jeg si: Da vil man nok kansje få en overraskelse, er jo ikke sikkert den virker i vanlig. I hvertfall er det ikke lurt av MS at de virker i vanlig. da vil de selge noen få PRO og så vil resten av PRO tilleggene distribueres illegalt på nettet. Så jeg tipper de har sikret seg mot det ja.

Kapitulert for fly! når det gjelder paneler? vel, slik Bruce Williams hevder er FS out of the box en plattform som simmerne kan bygge videre på. Og som du selv sier så lages det meste av scenery, PANELER og fly av freeware designere (noen payware og). Og de er som regel mye bedre enn de som er med simmen i utgangs punktet. Dette gjelder for alle simmer med åpen arkitektur. Så FLY! panelene som er med FLY! vil nok snart bli utkonket av addon paneler laget av freeware utviklere. Samme vil og skje med MS paneler.

Jeg har faktisk fly! jeg og, men det jeg liker aller minst med den,(bortsett fra buggene), er all scrollingen med panelene. scroll , trykke knapp, scroll , trykke knapp osv. Syns det er bruker uvennlig. slike paneler vil bare bli brukervennlig når man får skikkelig VR muligheter. Da vil man kunne snu på hodet og se på hva man vil i panelet.

Alt i alt tror jeg nok at FS2000 PRO vil få minst like stor markedsandel blandt simmerne som alltid. FS2000 vanlig vil nok bli en flopp, da den er mest rettet mot casual gamers som vil fly seg en tur i ny og ned med cessnaen.

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja, jeg kan bare si meg helt enig med deg. Jeg spør meg selv til stadighet hva egnetlig FS98 hadde vært uten all add on. Det er klart at det er dette som har gjort FS98 til det den er i dag. Gjennom flere år har MS laget en ny versjon etter en stund, men hva har EGENTLIG vært forskjellen? Minimalt! Desverre er dette typisk MS produktpolitikk. Hvis jeg begynner å regne ut hva FS98 har kostet meg med de add on jeg har kjøpt, blir det en meget dyr flight sim. Det at FLY! har kommet på banen, ser jeg som meget possitivt for oss flight simmer's. MS må nå ta seg sammen for ikke å miste markedsdeler, noe jeg tror de kommer til å gjøre.

FLY! er utvilsomt en utrolig flott flight sim. Det er mye feil, men det blir rettet opp etterhvert. Til sammenligning med FS2K, så kan man jo bare ta en titt på været med skyer. Dette vil vi ikke få i MS nye FS2K. HEller ikke de utrolig flotte panelene som er i FLY!

Jeg har drevet med flight sim i mange herrens år, og har fulgt meget nøye med utviklingen. Jeg venter nå på FU3, som har kommet ut, og er spent på den. Jeg vil helt sikkert kjøpe FS2K også når den kommer.

FLY! og FS2K er etter min menig to forskjellige flight sim, hvor FS2K helt klart er mye enklere å bruke, Vil karakterisere den som et spill, mens FLY! nærmer seg en virkelig "simulator".

Det skal i alle fall bli spennende i de nærmeste månedene for oss simmere.

------------------

Have a Nice Flight!

Tor Nielsen

http://home.sol.no/~tornie/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Hvis jeg begynner å regne ut hva FS98 har kostet meg med de add on jeg har kjøpt, blir det en meget dyr flight sim.

hmm.. trenger da ikke å kjøpe noe addon til FS98. Med så mye freeware og ikke minst veldig bra freeware som du kan hente rett ned fra nettet .. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Det eneste jeg har kjøpt utenom FS98 er en ny harddisk for å få plass til alle addonene .. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

Tom Stian Bjerk

[Edited by Tom Stian Bjerk 16-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan si hva de vil, men M$ har virkelig gått inn for å forandre FS.

Først og fremst, det var en påstand om været i FS2000, at skyene og været ikke på langt nær kom opp mot FLY! Det er feil. Skyene vil ikke lenger se ut som mursteiner. De er bygget opp naturlig, og du kan velge Cumulus, Nimbus, Nimbostratus (tordenskyer) og alle de andre typene skyer. I tillegg kan en ha flere enn 3 lag med skyer som er standard i FS98 og FLY! nå. Jeg tror Bruce Williams (productdesign sjef for FS2000).

Været vil simulere snø og regn ikke hagl [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Men når det først regner vil en se at regnet kommer som dråper på frontruten og blir til striper når flyet kommer opp i fart.

Hvis du er en tilhenger av IFR flyging kan du stille været ned til minimum kriteriet for landing, samtidig som en kan sette på en funksjon som gjør at skylaget kan drive et par fot opp/ned. Hvis ikke du kommer ut av skylaget innen minimum er nådd må du ta en go around. Når du kommer ned på nytt vil skylaget gjerne ha flyttet seg, slik at en kan lande.

Flyene i FLY! har en del bra features, men FS flyene vil ikke ha noe særlig å skorte på de heller. F.eks: den ganske så irriterende bleed-through feilen er historie. Landingshjulene vil være helt runde, på bakken vil nesehjulet bevege seg når en svinger. Hjulbrønnene er textured, og animasjonene av hjulene som går opp skal være bortimot perfekt. Lyden på flyene skal være svært bra, det er slutt på den irriterende korte spool-down/up lyden ved start av motorene. Animasjonen av start av spesielt propeller er mye bedre.

En annen ting er sceneriet. Sceneriet er bygget opp fra grunnen av, fremdeles vil en benytte seg av at en rute/kvadrant av sceneryet er textured, men det er slutt på det stygge skillelinjene som en får når en kommer til en ny rute. En ny teknikk som skuler dette er utviklet. I tillegg er standard texture blitt mye merr omfattende. Når en før hadde f.eks to citytexture, så har en nå en hel haug.

Byggninger er helt ekte textured etter bilder. Om natten er vinduene opplyst, det er slutt på de stygge hvite flekkene.

 

For mer opplysninger les de intervjuene som Dag har linker til på hovedsiden.

mvh,

Håkon

-ENBR/BGO-

P.S, jeg har bestilt FS2000 og har en kopi av FLY! Jeg kommer til å legge FLY! på hyllen når FS2K kommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flightsim.no nesten det eneste stedet på nettet man kan holde en slik thread som denne nogenlunde saklig. Det sier noe om norske simmere! Fortsett slik!

Så et lite tips til Jan Roar:

quote:

jeg liker aller minst med den [Fly!],(bortsett fra buggene), er all scrollingen med panelene. scroll , trykke knapp, scroll , trykke knapp osv. Syns det er bruker uvennlig. slike paneler vil bare bli brukervennlig når man får skikkelig VR muligheter. Da vil man kunne snu på hodet og se på hva man vil i panelet.

Husk at du kan bruke CTRL+F1-F8 for å lage dine egne "panel presets" Når jeg bruker dette trenger jeg aldri å scrolle. Man kaller bare opp preset views via F-tastene. Det er kjapt å skifte til det viewet som inneholder den informasjonen jeg er ute etter, samme om jeg er på climbout, cruise eller final.

Personlig liker jeg bedre å ha så realistiske systemer og paneler som mulig. Dette gjør jo at man har lettere for å "leve seg inn i" simulatoren.

Hilsen

Torgeir Tveiten

Liker ikke noe særlig at MS forlanger 600 kr for basic FS2000 pakka. Det er vel den dyreste versjonen så langt??

[Edited by Torgeir Tveiten 16-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att hösten blir spännande är ett som är säkert. FS2000 ges ut och alla sceneries och aircrafts vi laddat ner går att använda även här. Mycket verkar helt omgjort. Det MS kanske skulle göra till nästa version vore att göra om h e l a programmet. Men, som sades i intervjun, det finns krav att nya programmet ska vara kompatibelt med de äldre. Men varför skulle vi användare gnälla så mycket om det om vi fick en bättre flight sim? Det vore väl intressant att ge sig på nya uppgifter då det gäller att skapa sceneries och plan.

Titta på bilderna och njut av skyerna. Interiörerna kan ni glömma, det gör ni i alla fall efter ett litet tag. Vill man se vackra möbeltyger kan man studera soffan...

Att sceneriet byggts helt nytt är positivt, då det kommer att bli lite mer omväxling att flyga. Nu ser det ju likadant ut överallt nästan.

Någon hade köpt en del addons till FS98. Jag håller med den som svarade att det räcker bra med alla freeware-addons. Det finns ingen anledning att köpa till en enda pryl utom grafikkort, minne o.s.v.

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...