Gå til innhold

Hva skjer? Ikke på Vatsim, men på forumet!


Per Christiansen

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en feig og passiv gjest i mange, mange år. Dette har sikkert vært et tema, men hva har skjedd med det gamle aktive forumet? Alle guruene med nye fly, landskap og flyplasser over hele verden. Dataguruen? Småsneipen fra Bergen? Og alle de andre som ga forumet nye meldinger verdt å lese hver eneste dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tro det tar seg opp igjen, men det er lovelig rolig her for tiden.

Håper folk poster interessante ting også i fremtiden da det uten tvil er og alltid har vært en god resurs for det brede lag av simmere.

Sommer er nedetid for min del, nå mer enn før, men titter stadig innom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ting går i sykluser; og nå i "ferietiden" er det veldig vanlig med lavere besøkstall

og trafikk i slike forum. Er selv moderator for et annet forum, og dette er veldig vanlig.

 

Ellers når det gjelder Flightsim.no, så må man også selv gjøre en innsats; dersom man

synes det er lite trafikk, eller "bevegelse". Nå er det vel også fortsett en del bevegelse

i forumdelen som dreier seg om FS og lignende simulatorer, dog har vel det blitt stadig

mindre trafikk i andre deler av dette forumet.

 

Ser f.eks. flybildene jeg la ut fra Mai i år, fra bl.a. Amsterdam; totalt 229 visninger

(som i seg selv er meget beskjedent), men av disse har ingen vanlige brukere

kommentert, ikke en eneste (bortsett fra en av moderatorene). Da sier det seg selv,

at man ikke gidder å poste serie etter serie, når det ikke er noe respons eller

engasjerte forum-medlemmer. Synd at utviklingen har blitt slik, men sånn er det nå en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en feig og passiv gjest i mange, mange år. Dette har sikkert vært et tema, men hva har skjedd med det gamle aktive forumet? Alle guruene med nye fly, landskap og flyplasser over hele verden. Dataguruen? Småsneipen fra Bergen? Og alle de andre som ga forumet nye meldinger verdt å lese hver eneste dag.

 

Litt frykter jeg det er nye tider. Folk lar seg bombe av en drepende kjedelig "underholdningsverden" som gir oss intet. Og man tuller rundt på FB i stedet for å besøke forumet. Dagens verden er overfylt av nye, meningsløse avsporinger, som endel trolig vil oppdage blir kjedlige i lengden, forhåpentligvis.

 

Endel av de gamle gode gutta har simpelthen forsvunnet fordi de har andre prioriteringer i livet.

 

Om jeg skal ta en kvalifisert gjetning for en gangs skyld: Legg bort den pokkers mobilen, slutt å sitte der og sveipe i stedet for å prate, og gjenoppdag hva et "gammeledags" forum som dette kan gjøre for sjela.

 

Apper, sveiping, FB, har prøvd alt. Det kommer alltid tilbake til at jeg digger et forum som dette, der man har tid til å tenke før man svarer.Legg bort den helsikes mobilen og alt stresset som følger med den (for er dere klare over hva ekstra crap den gir dere??)

 

Skal vedde for at 90% av verdens sjeler i disse dager er mer stressa enn noensinne, pga roping og masing hele tiden via mobilene. Legg den vekk, len dere tilbake i stolen, skriv i et "tungvint" forum som dette.

 

Og det kan bli ren "trolldom". Jeg vokste for svarte opp UTEN TV. Det var kun radio. Og telegrammer fra fattern fra de syv hav. Nix nett. Nix telefon.

 

Summa summarum - tror mange bør lære seg å fikse det å leve når nettkabelen ikke funker, og når mobilen dauer. Have no fear my friends...detta vil dere nok overleve. Såfremt dere bestemmer dere for det. Det er ingen krise her. Det handler kun om å ta et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.Det som gjør at jeg har gitt opp dette forumet er blant annet slikt som dette:

forresten ganske drøy avatar du har valgt deg Lars B. Setter pris på om du velger en mer ikke-voldelig utgave

På andre forum jeg er med på tas slike modereringer på PM,det postes ikke i en tråd.

Ta en titt på modereringen av f.eks gitarnorge.no,dere som er moderatorer her.

Dette "opprøret" som nevnes her,det synes jeg også ble taklet utrolig dårlig av moderatorene.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at hele greia startet på grunn av dårlig moderering.

Ellers så var jeg temmelig aktiv mens utviklingen/forbedringen av FS9 var i skuddet,nå har jeg måttet gå over fra winXP med 4:3-skjerm til win7

og 16:9 format,og har innstallert FSX,men har ikke gjort noe annet enn å installere den helt scratch.

Så er det verd det? Å begynne helt på nytt med å tweake og forbedre enda en sim?

Jeg ligger litt etter utviklingen,FSX er vel litt "ut" nå,det er vel P3D som er greia?

Er det noe å satse på?Vi får se utover høsten/vinteren.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at det har blitt lavere aktivitet på forumet er fordi det ikke har vært noen ny FS fra Microsoft etter FSX. FSX fikk leve altfor lenge, mistet sin nyhetsverdi og også en kundegruppe under 25 på grunn av dette. Hvem velger i dag et eldgammelt spill med kompatibilitetsproblemer? Den gruppen under 25 har derfor valgt Facebook og andre steder enn fs.no.

 

P3D og X-plane har ikke kunne gjøre opp for dette problemet. De kom på mange måter for sent i gang, selv om X-plane selvfølgelig har vært tilstede veldig lenge, men har manglet noe som ikke har gjort det så populært. Tilførselen av nye unge medlemmer er derfor lavere enn den burde ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Til dels enig med Tom,  forumet kunne vært delt inn i 3 hovedgrupper,  FSX, P3D2 og XP,  så kunne man ha fordelt de mest aktuelle temaer videre under hovedgruppene,  uten at man behøvde følge med i så himla mye av alt som ikke berører brukerens hovedinteresse.  Det er mange nok forum som tar seg av alle combat-sims,  og i det syltynne, norske sim-miljøet er det bortkastet å bruke ressurser på medlemmer som har nok med seg selv.

 

Hovedgrunnen til nedadgående aktivitet i vårt forum,  er "stappmette" brukere som ikke gidder å engasjere seg,  nesten uansett hva slags nyhet som blir presentert.  Så sitter de der å tror at verden går videre helt av seg selv, og at utviklerne skal fortsette i det uendelige å pøse på med godbiter til bortskjemte bedrevitere.  Amen  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forumet kunne vært delt inn i 3 hovedgrupper,  FSX, P3D2 og XP,  så kunne man ha fordelt de mest aktuelle temaer videre under hovedgruppene,  uten at man behøvde følge med i så himla mye av alt som ikke berører brukerens hovedinteresse

 

Helt enig, effektivitet med en liten forandring

 

HANGAREN

- Generel diskusjon  - (Ikke alle som forbinder kaffe med diskusjon (yngre generasjon forstår kanskje ikke uttrykket kaffebar)

- Galleri (Dekker begrepene screenshots, foto, film)

  - Online flyging

    - VATSIM

    - Multiplayer

 

FSX/P3D

- Addons og Programmer

- Cockpit bygging

- Utvikling

 

XP

- Addons

- Plugins

- Utvikling

 

DSC

- Addons

- Utvikling

 

(sikkert flere kategorier som kan være viktig)

 

Disse er de som i hovedsak hva kommer til å prege markedet en god stund til, om Outerra en gang blir bør man vurdere å ta med den også.

 

 

Men men, alt er jo relativt i den sammenheng at vi alle ikke er like

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til nedadgående aktivitet i vårt forum,  er "stappmette" brukere som ikke gidder å engasjere seg,  nesten uansett hva slags nyhet som blir presentert.  Så sitter de der å tror at verden går videre helt av seg selv, og at utviklerne skal fortsette i det uendelige å pøse på med godbiter til bortskjemte bedrevitere.  Amen  ::)

 

Jeg er litt "mett" for tiden jeg også, og kan nok plasseres blant "synderne". Må være noe som går, uten at jeg vet bedre... ;) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at det har blitt lavere aktivitet på forumet er fordi det ikke har vært noen ny FS fra Microsoft etter FSX. FSX fikk leve altfor lenge, mistet sin nyhetsverdi og også en kundegruppe under 25 på grunn av dette. Hvem velger i dag et eldgammelt spill med kompatibilitetsproblemer? Den gruppen under 25 har derfor valgt Facebook og andre steder enn fs.no.

 

P3D og X-plane har ikke kunne gjøre opp for dette problemet. De kom på mange måter for sent i gang, selv om X-plane selvfølgelig har vært tilstede veldig lenge, men har manglet noe som ikke har gjort det så populært. Tilførselen av nye unge medlemmer er derfor lavere enn den burde ha vært.

 

Ved å ikke nevne DCS så setter du også fingeren på noe jeg personlig mener er noe av problemet: Det er generellt lite prat om ANNET enn FSX/MSFS/P3D, og i tidligere år har så godt som alle forsøk på å skape litt interesse for andre sims, både fra meg og andre, blitt om ikke direkte motarbeidet, så ihvertfall møtt av en enorm vegg av stillhet og/eller uvilje. Dette gjør at folk som ikke er glødende interessert i FSX/P3D velger å holde seg andre steder enn her.

 

Jeg bruker ord som motarbeidet bevisst, siden jeg har opplevd å fått regelrett flåkjeft på PM fordi jeg har VÅGET å poste noe som ikke er FSX. Dette er vel og merke mange år tilbake i tid, og forumet var et helt annet beist da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at det har blitt lavere aktivitet på forumet er fordi det ikke har vært noen ny FS fra Microsoft etter FSX. FSX fikk leve altfor lenge, mistet sin nyhetsverdi og også en kundegruppe under 25 på grunn av dette. Hvem velger i dag et eldgammelt spill med kompatibilitetsproblemer? Den gruppen under 25 har derfor valgt Facebook og andre steder enn fs.no.

 

P3D og X-plane har ikke kunne gjøre opp for dette problemet. De kom på mange måter for sent i gang, selv om X-plane selvfølgelig har vært tilstede veldig lenge, men har manglet noe som ikke har gjort det så populært. Tilførselen av nye unge medlemmer er derfor lavere enn den burde ha vært.

 

Ved å ikke nevne DCS så setter du også fingeren på noe jeg personlig mener er noe av problemet: Det er generellt lite prat om ANNET enn FSX/MSFS/P3D, og i tidligere år har så godt som alle forsøk på å skape litt interesse for andre sims, både fra meg og andre, blitt om ikke direkte motarbeidet, så ihvertfall møtt av en enorm vegg av stillhet og/eller uvilje. Dette gjør at folk som ikke er glødende interessert i FSX/P3D velger å holde seg andre steder enn her.

 

Jeg bruker ord som motarbeidet bevisst, siden jeg har opplevd å fått regelrett flåkjeft på PM fordi jeg har VÅGET å poste noe som ikke er FSX. Dette er vel og merke mange år tilbake i tid, og forumet var et helt annet beist da.

 

 

Jeg er enig, Marius. Jeg synes absolutt det burde være plass til DCS og andre i den kategorien på flightsim.no. Grunnen til at dette ikke ble nevnt av meg er jo fordi jeg aldri har prøvd det og vet svært lite om det. Årsaken til det er jo at jeg ikke har tid til å sette meg inn i annet enn P3D. Allikevel synes jeg at det er kjempeinteressant å følge deg og bl.a. Fredrik. Slik presentasjon som du drev med synes jeg er positivt for forumet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er enig, Marius. Jeg synes absolutt det burde være plass til DCS og andre i den kategorien på flightsim.no. Grunnen til at dette ikke ble nevnt av meg er jo fordi jeg aldri har prøvd det og vet svært lite om det. Årsaken til det er jo at jeg ikke har tid til å sette meg inn i annet enn P3D. Allikevel synes jeg at det er kjempeinteressant å følge deg og bl.a. Fredrik. Slik presentasjon som du drev med synes jeg er positivt for forumet

 

Godt å høre at noen satte pris på det :)

 

Med tid og stunder kommer jeg nok til å plukke opp DCS igjen, men for øyeblikket (ihvertfall frem til NTTR/DCS 2.0 kommer ut) så har jeg hengt stikka, pedaler og throttle på hylla, so to speak. Når 2.0 kommer så blir det muligens mer å se til meg her inne, men siden interessen min for FSX er omtrent ikke-eksisterende lenger, så er det ikke så mye for meg her. Kikker innom av og til, såklart, men det kan gå måneder mellom hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ikke nevne DCS så setter du også fingeren på noe jeg personlig mener er noe av problemet: Det er generellt lite prat om ANNET enn FSX/MSFS/P3D

 

Jeg er mer enn enig og det ser man ut fra forslaget mitt over.. Tror du Marius satte fingeren på noe helt konkret og litt av problemet.

Godt det finnes andre som setter fokus på andre ting enn bare FSX/P3D.

 

Håper ikke dette blir en ny debatt nå da..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange har dotte ut grunnet et lite kjøpepress. siden d meste d snakkes i er dyre addons, selv om det finnes flotte freeware produkter på markedet.

Synest det er mye snakk om "dette må du ha". noe som jeg synest blir litt feil til noen som nettop er bynt, men tror også mange gammle forum brukere har latt være pga at det har blitt for dyrt.

eller ikke tør å poste bilder fordi at di er redde for og bli kritisert nord og ned pga manglede addons, dårlig AA, eller lignende.

personlig så blir jeg glad hver gang noen lager en bildetråd, altids godt og se at noen har d morro i et fly, samme hvilken simulator, grafikk eller utstyr.

 

Men så synest jeg at vi er blitt litt for dårlige til og promotere hobbyen vår, om d så heter FSX, P3D XP, eller DCS, så om noen har noen gode ideer så rop ut.

 

Når det er sagt så mener jeg personlig at disse diskusjonene om hvilken sim er best, blir for dumme, noen liker det ene og noen liker det andre, noe jeg mener vi skal og må godta,

er altids godt med litt variasjon.

 

Vær heller hyggelige med hverandre og heller støtt om miljøet og få promotert hobbyen vår uavhengig av sim, vi er ikke et så stort miljø så vi trenger di vi  har.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så mener jeg personlig at disse diskusjonene om hvilken sim er best, blir for dumme, noen liker det ene og noen liker det andre, noe jeg mener vi skal og må godta,

er altids godt med litt variasjon.

 

Vær heller hyggelige med hverandre og heller støtt om miljøet og få promotert hobbyen vår uavhengig av sim, vi er ikke et så stort miljø så vi trenger di vi  har.

 

Godt sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ord som motarbeidet bevisst, siden jeg har opplevd å fått regelrett flåkjeft på PM fordi jeg har VÅGET å poste noe som ikke er FSX. Dette er vel og merke mange år tilbake i tid, og forumet var et helt annet beist da.

 

For svært lenge siden fikk jeg mange nedsettende kommentarer da jeg i motsetning til nesten alle andre, brukte simulatoren Fly II. Dengang så jeg på kommentarene som om jeg ble "motarbeidet". Men ikke i ettertid...jeg kan ikke få meg til å tro at det var for å motarbeide simulatoren. Det var nok heller så enkelt som for mange dumme kommentarer. Ikke noe mer enn det.

 

Men OK, hadde jeg regelrett fått flåkjeft på PM...(her kunne jeg skrevet et halvt A4 ark minst)...men lar det være på grunn av et ønske om fred, koblet med ren latskap. ;)

 

Summa summarum tror jeg det gjelder å poste om andre simulatorer om en har lyst til det, uansett hva andre mener. La de mene seg i hjel i negativ retning, og fei det til siden, i stedet for å stikke av for en periode, som jeg gjorde. Bedre å bli stående med begge beina plantet i jorda og ta duellen. En trenger ikke nødvendigvis si noe, det holder å bare stirre tilbake, og så gå videre med sine ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...