Jump to content
Sign in to follow this  
Lars B. Frostad

Germanwings A320 styrtet i Alpene, alle 150 pax omkommet:

Recommended Posts

150324105134-germanwings-large-169.jpg

 

 

En maskin fra Germanwings (søsterselskap av Lufthansa) styrtet i dag tidlig, på vei fra

BCN (Barcelona) i Spania, på vei tilbake til DDS (Dusseldorf) i Tyskland. Flyet hadde

kun vært i luften i ca. 45 minutter, før den mistet høyde rask - og kræsjet deretter

i de Franske alpene i relativt høy fart. Det var ca. 146 pax om bord på maskinen, samt seks

besetningsmedlemmer, totalt 150 sjeler - maskinen  var innredet for max 168 pax.

 

Maskinen har styrtet ikke langt fra Nice, i de franske alpene -

nær byen Digne-les-Bains. Den aktuelle flighten hadde

rutenummer: "4U 9525". Dette er den første fatale ulykken for selskapet,

som generelt har en snittalder på ca. 9 år; på de maskinene som er i flåten.

Germanwings ble grunnlagt i 1997, og fra 2009 ble de oppkjøpt av Lufthansa;

den senere tid har stadig fler av rutene til Lufthansa blitt flyttet over til bl.a.

Germanwings.

 

Maskinen var en Airbus A320-200, med reg.: "D-AIPX" - en maskin som var

ca. 24 år gammel. Visse deler av media, henger seg dessverre allerede opp i

alderen på maskinen:

 

TU: "Ulykkesflyet blant de eldste A320-ene":

http://www.tu.no/industri/2015/03/24/ulykkesflyet-blant-de-eldste-a320-ene

 

 

Dette er den andre A320-styrten på kun tre måneder, da kræsjet samme

flytype hos Air Asia med 162 pax.

 

 

Her er detaljert info om Germanwings A320-200-maskinen, D-AIPX:

http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A320/147,D-AIPX-Germanwings.php,

 

De siste rutene fløyet av maskinen, hadde fløyet DUS-BCN i dag tidlig:

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/

 

Animasjon av ruten fløyet av: D-AIPX: (trykk på play-knappen, for å starte)

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675

 

 

Oppdatering kl: 14:35:

 

VG: "Germanwings-maskinen sendte ut "Mayday"-melding kl: 10:47":

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/siste-noedmelding-fra-germanwings-flyet-offentliggjort/a/23422354/

 

Dagbladet: "Alle 150 om bord omkom":

http://www.dagbladet.no/2015/03/24/nyheter/utenriks/flystyrt/38366960/

 

TV2: "Passasjerfly med 150 mennesker om bord har styrtet i Alpene":

http://www.tv2.no/2015/03/24/nyheter/luftfart/dsseldorf/flystyrt/6724013

 

Blir oppdatert så fort mer informasjon foreligger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Frankrike må vi ihvertfall tilbake til Concorde ulykken i 2000 for å finne en tilsvarende ulykke med tragisk utfall.

 

Dette er et mysterium på mange måter . Etter å ha nådd cruise altitude på FL380 så startet en rask men tilsynelatende kontrollert nedstigning som varte i 8 minutter ned til det krasjet i fjellet. Allikevel ingen kommunikasjon fra cockpit. Noe svært alvorlig må ha skjedd før descent, f.eks et plutselig trykkfall som setter pilotene ut av spill før de rekker å få på oksygenmasker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke begge pilotene (og muligens noen i kabin-crewet) koden for å komme seg inn i cockpit igjen? At døren bare skal kun låses opp fra innsiden høres utrolig urovekkende ut spør du meg!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

p201503251111-30616.jpg

 

Ja, det har blitt en dramatisk utvikling i saken. Det blir nå bekreftet, at styrmann

faktisk har startet nedstigning med viten og vilje; til tross for at det ikke var

noen steder å lande, i tillegg til at kapteinen har blitt utestengt fra flightdeck:

 

 

Statsadvokat Brice Robin, ansvarlig for den strafferettslige etterforskningen av ulykka, kan fortelle at kapteinen kort tid etter avgang ba andreflygeren, som han navngir som Andreas Lubitz (28), ta kommandoen over flyet før han gikk ut av førerhuset.

 

Et utdrag av pressekonferansen lyder som følger:

 

«Vi hører kapteinen skyve setet bakover og reise seg, og døra inn i førerhuset åpnes. Kapteinen måtte ut i et naturlig ærend. Deretter hører vi andreflygeren manipulere instrumentene, for å få flyet til å gå ned. Dette kan bare gjøres manuelt og med vilje. Deretter hører vi kapteinen snakke i den interne telefonen, og vil inn igjen i førerhuset. Kapteinen får intet svar, men vi hører andreflygeren puste helt til flyet treffer bakken. Vi hører også i mellomtida flyet bli anropt fra flygeledere, men det kommer intet svar der heller. Flygelederen ber andre fly i området om å forsøke å anrope denne airbus A320. Heller ikke de får noe svar. Flygelederne slår full alarm. Så hører vi kraftige slag mot døra inn til førerhuset. Dette er like før flyet traff bakken.»

 

 

Etter å ha gjengitt dette hendelsesforløpet i detalj gjør Robin også rede for etterforskernes foreløpige konklusjon.

 

- Det mest trolige er at andreflygeren med vilje nekter kapteinen å komme inn og med vilje setter flyet på nedstigning av grunner som vi ikke kjenner. Men det kan se ut som om andreflygeren med vilje ville ødelegge flyet.

 

 

- Jeg brukte ikke ordet fordi jeg ikke vet det. Andreflygeren hadde ingen grunn til å utestenge kapteinen fra førerhuset eller til å få flyet til å gå ned 1000 meter per minutt. Andreflygeren pustet normalt helt til flyet traff bakken. Det var ingen andre i førerhuset før flyet traff bakken.

 

Robin slår også fast at det så langt er ingenting som tyder på at dette dreier seg om en terrorhandling.

 

 

Rett og slett utrolig tragisk, så får man bare smøre seg med tålmodighet, og se hva

den videre etterforskningen vil vise; og om denne styrmannen hadde sin egen "agenda"

eller hva som lå bak, mer her:

 

Dagbladet: "Etterforskningsleder: Andreflygeren styrtet flyet i fjellet med vilje":

http://www.dagbladet.no/2015/03/26/nyheter/germanwings/utenriks/flyulykke/flystyrt/38409485/

 

Boarding: "Kan ha styrtet flyet med vilje ?":

http://www.boarding.no/art.asp?id=59385

 

 

 

Har ikke begge pilotene (og muligens noen i kabin-crewet) koden for å komme seg inn i cockpit igjen? At døren bare skal kun låses opp fra innsiden høres utrolig urovekkende ut spør du meg!!

 

Ja, det høres nok urovekkende ut. Men denne funksjonen, ble ikke laget med tanke på slike

suicidale piloter i tanke. Rett og slett grufullt og tragisk, men styrmannen i flighdeck har med

vilje sørget for, at ingen andre kom inn - da denne kan settes i "Lock" funksjon, slik at man uansett

ikke kommer inn. Denne hendelsen, kan nok evt. på sikt føre til nye regler - bl.a. at en fra kabinen

er i flightdeck så lenge det kun er en pilot til stede osv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke begge pilotene (og muligens noen i kabin-crewet) koden for å komme seg inn i cockpit igjen? At døren bare skal kun låses opp fra innsiden høres utrolig urovekkende ut spør du meg!!

Ja, det høres nok urovekkende ut. Men denne funksjonen, ble ikke laget med tanke på slike

suicidale piloter i tanke. Rett og slett grufullt og tragisk, men styrmannen i flighdeck har med

vilje sørget for, at ingen andre kom inn - da denne kan settes i "Lock" funksjon, slik at man uansett

ikke kommer inn. Denne hendelsen, kan nok evt. på sikt føre til nye regler - bl.a. at en fra kabinen

er i flightdeck så lenge det kun er en pilot til stede osv.

 

Foreligger det ikke allerede en slik regel i USA om at det alltid skal være to i cockpit, og dersom en av pilotene skal ut, må en av det øvrige crewet inn, slik at det aldri er kun EN i cockpit? Isåfall hvorfor er ikke dette et krav i Europa?

 

Denne låsefunksjonen er jo litt urovekkende på den måten at dersom en av pilotene går ut på toalettet, og den andre f.eks får et illebefinnende, så kommer jo ingen inn og kan hjelpe vedkommende heller. Må være utrolig bittert som kaptein/styrman å stå utenfor cockpit og se maskinen styrte fordi man ikke kommer inn pga låst dør. Greit det finnes en kode som besetningen kan bruke, men når den igjen kan overstyres med en LOCK slik at den heller ikke virker, så kan slike tragiske ting skje. Hva om de laget en funksjon ala Pilot Response systemet slik at denne override-lock'en som kan settes på slik at selv ikke besetningen kan låse opp, må holdes aktiv ved at pilotene må reaktivere den hvert 15 min f.eks. Da kan døren holdes låst og besetningen bruke koden som vanlig. Dersom pilotene ser behov for å overstyre koden slik at INGEN kommer inn, så kan de det (og så lenge de vil), men da må de respondere på et varsel hvert 15 min for å opprettholde den. Hvis ikke slår systemet tilbake slik at koden igjen virker. Da vil iallefall cockpiten alltid kunne bli tilgjengelig innen 15min dersom piloten(e) skulle være bevistløse eller få illebefinnende, uansett. Det vil fremdeles ikke kunne hindre bevisste handlinger som det nå ser ut til at dette er, men kombinert med krav til antall i cockpit, så ville det gjort det betydelig tryggere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hvem pokker ser folks liv så lite verdt at de tar med seg 149 mennesker i døden...

 

Trolig co-piloten i dette tilfellet  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne videoen gir de fleste svar angående lås på dør til flightdeck.

I forbindelse med et illebefinnende så vil man kunne komme inn til flightdeck etter 30 sekunder dersom ikke noen av pilotene hindrer det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I USA har man regler på at det skal til enhver tid være to personer i cockpiten, men Europa har fremdeles ikke de samme reglene. Det kan du banne på kommer nå, men Norwegian har allerede tatt grep og så fort Luftfartstilsynet godkjenner det vil vil Norwegian bruke de samme reglene som i USA.

 

Dette er intet mindre enn tragisk, men spørsmålet er hva som skal skje videre. Post 9/11 var det all in på å holde folk ute fra cockpit, men nå ser vi at dette åpenbart kan slå begge veier. Ja, krav om to i cockpit til enhver tid vil nok hjelpe i de fleste tilfeller, men det er jo overhodet ingen garanti for noe som helst.

 

Denne låsefunksjonen er jo litt urovekkende på den måten at dersom en av pilotene går ut på toalettet, og den andre f.eks får et illebefinnende, så kommer jo ingen inn og kan hjelpe vedkommende heller.

 

Under vanlig flight så står den i normal-posisjon, som gjør at man kan åpne fra utsiden. Å manuelt låse døren er noe man ikke gjør med mindre det er en umiddelbar trussel på den andre siden, altså noe som ikke vil skje om noen får et illebefinnende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I USA har man regler på at det skal til enhver tid være to personer i cockpiten, men Europa har fremdeles ikke de samme reglene. Det kan du banne på kommer nå, men Norwegian har allerede tatt grep og så fort Luftfartstilsynet godkjenner det vil vil Norwegian bruke de samme reglene som i USA.

 

Kan ikke se noen grunn til at Norwegian skal vente på noen godkjenning fra Tilsynet før de gjennomfører et slikt tiltak. Det har aldri vært noe i veien for å gjøre det slik tidligere heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan ikke se noen grunn til at Norwegian skal vente på noen godkjenning fra Tilsynet før de gjennomfører et slikt tiltak. Det har aldri vært noe i veien for å gjøre det slik tidligere heller.

 

Aner ikke. Siterer bare det de selv sier i pressemeldingen: "The new procedures will be implemented as soon as Norwegian has received an approval from the Norwegian Civil Aviation Authority."

 

http://www.mynewsdesk.com/uk/norwegian/pressreleases/norwegian-changes-cockpit-procedures-1135685

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kreves godkjenning av Tilsynet for å forandre OM-A, der de skriver inn at det er krav til minst to på flight deck til enhver tid. Men det er meg bekjent ingenting i veien for at de gjennomfører det før Tilsynet godkjenner det. Det er jo ikke noe krav nå om at en må være igjen alene når den andre strekker på bena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ting som slår meg etter å ha fulgt med i nyhetene de siste årene når det har skjedd tragiske flyulykker er hvorfor man i 2015 fremdeles er så utrolig avhengig av å finne disse "sorte" boksene. Med dagens teknologi og satelittdekning over hele kloden, WIFI på flyene etc, burde det jo vært teoretisk og teknologisk mulig å faktisk backe opp disse boksene eller iallefall de mest kritiske data fra CVR og ferdskriveren til "skyen" slik at når uhellet først er ute så har man data online umiddelbart selv uten å fysisk finne disse boksene. Ref dette flyet fra Malaysian som bare "forsvant" og som trolig aldri vil bli funnet. Disse online-data kunne vært laget slik at de automatisk ble slettet når flyet var bekreftet landet. I dag lagrer vel CVR kun voice, men hvorfor lagres ikke også visuelt bilde? Ville ikke det også gjort analyse enklere når man ikke bare skulle tolke lyder, men faktisk kan SE hva som har skjedd. Det virker så 1960 liksom å skulle være avhengig av å finne vrak og vrakdeler, helst intakt for å kunne gi svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...