Gå til innhold

Starte med Vatsim


Bryar Hawleri

Anbefalte innlegg

http://www.vatsim.net/pilot-resource-centre/vatsim-basics/expectations-and-requirements-pilots

 

PRC er din venn, linken over er direktelink til de offisielle kravene for VATSIM-piloter, og i headeren kan du trykke på "/Pilot Resource Center" for å komme tilbake til oppslagsverket for basiskunskaper du vil trenge å kunne.

PRC er min venn?  Skal jeg  laste ned vPilot?  FSInn?  Bare de to programmene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese er en ting - det tekniske plunderet for oss som ikke er supergode på programvare/pc osv er en  annen ting. :o

Jeg for min del har lastet ned vpilot - og det funker greit, isolert sett, MEN:

 

Jeg får ikke til å operere med vpilot inne i FSX (samtidig med at jeg flyr). Hvis jeg er så uheldig å trykke på menyer/ønsker å tekste noe i vpilot, så går FSX i pausemodus.

 

Det finnes sikkert et enkelt triks for å omgås dette -har sett youtube-video med folk som har vpilot liggende som eget vindu i cockpit, og hvor de veksler mellom å operere ting i cockpit og i vpilot, så andre får det jo til å fungere...

 

Det beste hadde vært om man kunne vekslet mellom vpilot og cockpit (uten at vpilot måtte ligge fram i cockpit) - og selvfølgelig uten at FSX går i pausemodus.

(Ja, jeg har prøvd å søke på troubleshooting og sånn, men klarer ikke å finne ut av det)

 

NOEN TIPS? (Det beste hadde vært om noen kunne hjulpet meg via pc`n/telefon - noen av oss idioter trenger litt hjelp..)

 

Det blir jo ikkeno bra med online-flyging før dette er på plass - har ikke lyst til å irritere på meg hele gjengen pga at min FSX går i pausemodus hele tida... :-[

 

Håper jeg ikke "stjeler" denne tråden nå...? Da får du si fra Bryar!  ;D

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, pause on task switch skal være det eneste som kan pause simmen bortsett fra å aktivt pause simmen selv. Bruker du fullskjerm eller windowed? Kan hende alt-tabbing pauser FSX? Det er så mange år siden jeg har brukt fullskjerm, så jeg husker ikke. Anbefales uansett å bruke windowed så lenge du skal forholde deg til tredjeparts software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fullskjerm, og det er kanskje dumt... Synes bare det er så godt å ha kun cockpit på hele skjermen - ikke noe annet (gir en bedre fly-opplevelse)

 

Men hvis det er windowed som skal til for å få dette til å gå, så "ofrer" jeg fullskjerm.

 

Er det noen meny jeg skal inn i for å definere FSX i windowed mode?

 

Takk for dere gir oss newbies litt hjelp her  :) - har en ambisjon om å omsider rote meg online - og da må dette plunderet ryddes av veien.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner "innlevelsesaspektet" med fullskjerm, men for meg er ulempene for store. Jeg har sjekklister, performance og flightplanning alt på samme PC som simmen, pluss viktige verktøy som Netflix og Youbube. Å ikke ha window-mode blir håpløst til mitt bruk, så jeg har ikke brukt fullskjerm siden FS2002. Det tar overraskende kort tid å venne seg til at menylinjen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det hvertfall ut som at FSX ikke går i pause ved switch til vpilot og evt vatspy, men jeg mister lyden fra cockpit når vpilot-vinduet er aktivt.

Er dette normalt? skal det være sånn?  Eller skal man kunne høre cockpit-lyd/FSX selv om man jobber i vpilot-vinduet?

Hvis jeg bare mister lyden den korte stunda som vpilot-vinduet er "aktivt", så skal jeg vel klare å leve med det.. så lenge ikke FSX går i pause-modus..

 

AltGr + enter ser ut til å funke for å switche til/fra fullskjerm.

 

Ellers er jeg åpen for flere forslag for å fikse dette - det er siste hinder før online-flyging her..!  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp! Prøvde meg såvidt online i går, og kom ikke lenger enn ut fra rampa før jeg kræsjet i noe "usynlig".. Så jeg lurer på om mine innstillinger gjør at noe ligger og kjører i bakgrunnen, som ikke vises.

Altså et nytt idiot-spørsmål fra meg: Jeg har my traffic 2010 (fsx) installert. Må denne deaktiveres når jeg flyr online? Er evt. trafikk styrt av server?

Skulle også ha fått stoppa AI ATC. Setter pris på et hint på det også.

 

På forhånd mange takk! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å skru av auto-tuning av in-game ATC, og gå under FSX's lydinstillinger og sett "Voice" til 0 for å fjerne lyden. Du kan forresten bruke My Traffic-pakken som modeller for å vise annen trafikk på nettverket, men det gjøres gjennom vPilot sine instillinger (og muligens gjennom VMR-generator).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Har du lest svarene du har fått tidligere? Foreslår at du gjør det, og at du faktisk følger linkene du har fått og både ser og leser på materialet som er der.

 

vPilot og FSInn er to programmer som gjør akkurat samme jobben, de kobler simulatoren din til VATSIM og lar deg se og snakke med andre som er der, og motsatt. FSInn er gammel og ikke lenger støttet, men har litt flere funksjoner enn vPilot. vPilot er såre enkelt, er stadig under utvikling og er mye mer tilpasset nye brukere (deg). Glem alt som har med FSInn å gjøre for nå, så kan du se på det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vpilot er det man bruker til å kontakte tower?

Fsinn er ?

Og hva er det siste igjen?

 

Går bare Ann å laste ned vpilot by the way

 

Ikke ta det ille opp, men tror du trenger å studere litt før du hiver deg utpå dette eventyret.

Når det er sagt, kan det være nyttig å bare stå på gate med radioer tuna til twr og/eller app å høre hva som bler sagt av andre. Du kan lære v det og, men det later til at du trenger litt mer basics kunnskap før du er moden for flight på VATSIM.

 

Stå på, så er du snart i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...