Gå til innhold

APROPOS NORWEGIAN-KONFLIKTEN


Gunnar Svensen

Anbefalte innlegg

For ett år siden startet Kjos sitt langruteeventyr - før rammebetingelsene var klare. Han satset på en flytype som ennå ikke var helt utprøvet. Han inngikk fastprisavtaler da oljeprisen var på sitt høyeste og dollarkursen lavere.  Dette har på ett år kostet ham 1,6 milliard i underskudd.

 

Tidligere gikk selskapet med overskudd – med de samme piloter og de samme lønninger. Nå bruker han et selvforskyldt underskudd som brekkstang og krever  at pilotene tar regningen ved å gå ned i lønn og bli overført til et bemanningsselskap.

 

Slik takker en moderne kapitalist dem som har stått på og fått selskapet opp og frem.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettavisen.no/na24/3691254.html

 

http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=64147.0;topicseen

 

http://www.dagbladet.no/2012/09/01/kultur/politikk/luftfart/arbeidsliv/innenriks/23199385/

 

Kjos' fokus er USA for å gjøre det samme han nå har gjort i Nord-Europa, og som passasjerene vil ha: Lave priser ved hjelp av organisatorisk distanse mellom arbeidsgiver og ansatte. Budskapet er: Fiks type-rating selv, fiks pensjon selv, dra mer utbytte av fridagene dine, ta ekstrajobb hvis du vil ha årlig lønnsøkning, og i tilfelle medical-en ikke går gjennom bør du ha din egen forsikring klar. Hva gjelder det tekniske er det samme linje: Anbudsrunder på tungt vedlikehold og færrest mulig egne ansatte.

 

Han har hundrevis av fly i bestilling, og Europa har mange nyutdannede piloter som går med på mangt. Dessuten, Norge, Sverige og Danmark er dyre og kravstore land. Alt dette vet han, og han kommer ikke til å bakke unna alle disse mulighetene dette gir, men sakte men sikkert gi etter i fin stil slik vi kjenner ham. Streiken som pågår nå er på mange måter en utblåsning av mangeårig ukompensert goodwill fra alle ansatte på ulike nivåer, som har gått med på mye bare for å beholde muligheten til å komme hjem på kveldstid. For Norwegian er det mer en fillesak de har råd til å ta, og det angår det som i fremtiden vil være et mindre marked.

 

Av alle land i verden er kanskje Norge det sterkeste hva gjelder arbeidstakeres rettigheter, men vi ser også her hvor lite LO og Parat er i Kjos' øyne. Det er imidlertid godt å se de amerikanske pilotforeningene få bruke talerett, og at pilotforeninger i hele Europa sympatiserer med pilotene og de kabinansatte i hva som foregår og har foregått av en sakte utvanning i arbeidsbetingelser for piloter og kabinansatte.

 

Kjos er tidligere fallskjermjeger, jagerflyger, advokat og dommerfullmektig, han er også leder for et meget vellykket flyselskap. Han er derimot ingen koselig julenisse, og han kommer fortsatt ikke til å gi mye etter. Han er ekspert i å se hvor mye han kan strekke strikken for å vokse, og denne arbeidskonflikten kommer ikke til å endre mye i det lange løp. Vi ser hvor dette går, og vi har sett det lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg heller si at det er pilotene som er på bærtur. Hadde dette stått på kroner og øre, så kunne jeg forstått det (pilotutdanningen er hysterisk dyr, og de aller fleste ferske piloter kommer ut av flyskolene med få flytimer, stor gjeld og går som oftest inn i en avtale hvor de har lav lønn i begynnelsen), men når hele sulamitten dreier seg om hvilket selskap de er ansatt i og skal ha tariffavtale med, så blir det for dumt.

 

Er litt som om de ansatte i Borregaard Fabrikker skulle kreve tariffavtale med Orkla ASA, i bunn og grunn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet er vel å prøve å klamre seg fast i norske arbeidsforhold i stedet for å gå fra ansatt til tjenestetilbyder gjennom eget foretak. Om ikke syns det er verdt en streik så kan du jo hilse tilbake når din jobb sparker deg og tilbyr deg en avtale der du må sørge for alle forsikringer, trygd, skatt og det hele selv, der du kan sies opp uten forvarsel og uten noen særskilt grunnlag, og ellers null arbeidstrygghet inne i bildet.

 

Det er på ingen måte som om de ansatte i Borregaard skulle kreve tariffavtale hos Orkla ASA. Den analogien er en total skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet er vel å prøve å klamre seg fast i norske arbeidsforhold i stedet for å gå fra ansatt til tjenestetilbyder gjennom eget foretak. Om ikke syns det er verdt en streik så kan du jo hilse tilbake når din jobb sparker deg og tilbyr deg en avtale der du må sørge for alle forsikringer, trygd, skatt og det hele selv, der du kan sies opp uten forvarsel og uten noen særskilt grunnlag, og ellers null arbeidstrygghet inne i bildet.

 

Jeg har svært liten tro på at dette er et forsøk på å presse folk fra å være ansatt til å bli selvstendige næringsdrivende, og det er på ingen måte det denne idiotiske konflikten har blitt kommunisert tuftet på.

 

Og nei, jeg synes ikke det er verdt en streik. Om min arbeidsgiver hadde tuppet meg ut døra og tilbudt meg en avtale som du sier hadde vedkommende fått en enorm midtfinger og sett meg vandre avgårde til nærmeste konkurrent. Greit nok, nå er det et par forskjeller på en pilot og en IT-konsulent i forhold til potensielle arbeidsplasser (Det er JÆVLIG mye enklere for meg å få meg en ny jobb på kort varsel enn det er for en pilot, vil jeg tippe), men det er nå så.

 

Det er på ingen måte som om de ansatte i Borregaard skulle kreve tariffavtale hos Orkla ASA. Den analogien er en total skivebom.

 

Faktisk ikke. Om du ser på alle uttalelsene fra Parat og pilotforeninge, så er det nettopp dette det er snakk om: De vil ha arbeids- og tariff-avtale med morselskapet i et konsern, som de mener er faktisk arbeidsgiver. Det er dette prinsippet streiken har blitt kommunisert tuftet på. Hadde det vært reelle kroner og øre det gjaldt så kunne jeg faktisk forstått det, men jeg fatter og begriper ikke hvorfor en skal lage et vilt helvete både for seg selv og for andre som er avhengige av tjenesten en leverer på grunn av noe så latterlig som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles ingen tro på at du ville hatt samme holdning om du hadde vært flyger i DY eller hvilket som helst annet selskap. Du sier du har liten tro på min påstand om overgang fra ansatt til hyre, hvorfor det? Allerede nå under streiken har Kjos opprettet nye underselskaper å fordele skandinaviske pilot utover hvis NAN legges ned / blir begjært konkurs, hyring i stedet for ansettelse er en moralsk kritikkverdig men både lovlig og mye mer lukrativ metode å få flyene sine bemannet på, og om det gjennomføres vil DY-administrasjonen ikke måtte plages videre med dumme ansatte som har rettigheter og mulighet til å aksjonere mot sin missnøye. Bare se på suksessen til Ryanair, det er utrolig effektivt og lønnsomt å kunne true med øyeblikkelig erstatning hvis ansatte ikke føler for å bøye seg for alt de blir servert av ledelsen. 

 

Hvis Kjos faktisk får gjennomført dette uten at det blir slått ned på (hvorfor ikke øke profitten, hva?), skaper det persedens for andre selskaper samt andre bransjer, slik sjøfarten er presendes for det som foregår i luftfarten. Kanskje IT-bransjen blir neste offer? Da ville kanskje enkeltmannsforetaket Sparby IT-Solutions måtte unngå å bruke den enorme midtfingeren, fordi konkurrenten vil da vel ikke hyre inn folk som ikke stille føyer seg? Slikt koster for mye.

 

Du sier du kun forstår en streik der det handler om kroner og øre. Jeg aner ikke hvordan kroner og øre er viktigere enn kampen over en arbeidsplass som fremdeles er underlagt arbeidsrettigheter og -lover vs. en som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært reelle kroner og øre det gjaldt så kunne jeg faktisk forstått det, men jeg fatter og begriper ikke hvorfor en skal lage et vilt [*********] både for seg selv og for andre som er avhengige av tjenesten en leverer på grunn av noe så latterlig som dette.

 

Man får nå mene hva man vil, men den egentlige grunnen til at pilotene streiker har i hvert fall ikke kommet spesielt godt frem i media. Her er essensen:

Vatnar bekrefter at pilotene i praksis krever at de skandinaviske pilotene skal beholde de rutene de har i dag, en garanti Kjos ikke vil gi.

 

– Det er en lovnad, en erklæring fra Bjørn Kjos for to år tilbake, at våre kjære kolleger ute i Europa, på dårlige kontrakter, kun skulle benyttes på nye ruter fra baser utenfor Skandinavia. Det betyr i praksis at det vi har fløyet ut fra Skandinavia og tilbake, og som krever overnatting her, skal vi fly, sier NPU-lederen.

http://www.nettavisen.no/na24/-skal-man-bare-gi-blaffen-i-passasjerene/8551154.html

 

Det streikes altså for at de skandinaviske pilotene skal få fortsette å fly rutene de har idag. Om de ikke vinner fram vil Norwegian sannsynligvis kunne bruke mer billig arbeidskraft fra andre land, og redusere antallet skandinaviske ansatte. Så kan man velge å ha sympati med dem eller ikke, men motivasjonen for å streike synes jeg ikke det er spesielt vanskelig å forstå. man tror man (gradvis) vil tape arbeidsplassene uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg heller si at det er pilotene som er på bærtur. Hadde dette stått på kroner og øre, så kunne jeg forstått det (pilotutdanningen er hysterisk dyr, og de aller fleste ferske piloter kommer ut av flyskolene med få flytimer, stor gjeld og går som oftest inn i en avtale hvor de har lav lønn i begynnelsen), men når hele sulamitten dreier seg om hvilket selskap de er ansatt i og skal ha tariffavtale med, så blir det for dumt.

 

Er litt som om de ansatte i Borregaard Fabrikker skulle kreve tariffavtale med Orkla ASA, i bunn og grunn.

 

 

Noget af det dummeste jeg nogensinde har læst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...