Gå til innhold

Non-rnav i scandinavia


Torgeir Haugstad

Anbefalte innlegg

Blir ikke helt klok på dette. Beklager hvis dette ikke er relevant eller tidligere diskutert, men for å forklare litt: Jeg bruker x-plane og ønsker å bruke FlyJSims 737-200 online innimellom flyving med fmc og autopilot. Jeg er nybegynner.

 

Har dere noen eksempler på hvilke airways i Norge som er greie å bruke med kun vor/dme og ndb?

 

Aip Norge angir wp i airways med vor-radialer og dme distanse, så det går greit å navigere seg til et slikt. Fra et fix til neste fix på en airway blir mer utfordrende. Navtech kkartene angir retning fra et fix og til neste, men er fort gjort å blåse ut av kurs, spesielt med vindene i vatsimværet mellom fix på en airway. Finner alltids neste fix, men ikke  nødvendigvis med rett linje mellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

 

Takk for hjelp.

 

Oppdatering:

Har nå skjønt at de svarte rutene på skyvector er ruter som er basert på vor til vor med radialer. Blå ruter er rnav ruter og så langt jeg har skjønt ikke helt lett å fly uten gps/fmc.

 

Hvis en da for eksempel vil foreta en tur fra Oslo til Bergen er det da greit å sende en flightplan med vor til vor over fjellet og vektorering for avgang ankomst dersom luftrommet er kontrollert og bruke vor approach dersom luftrommet eller flyplassen ikke er kontrollert?

 

Hvis jeg er helt på jordet her, og dere som leser bare klør dere i hodet så gi meg et vink så skal jeg slutte og holde meg til gps online.  ::)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...