Gå til innhold

Ny fremtid til SAS-eide: "Blue1" i Finland, nye fly m.m.:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

IMG_3780.jpg

Over: ett av selskapets flotte MD-95/B717 maskiner i en svært lekker livery, bildet

tok jeg i Helsingfors, pr. Aug. 2014.

 

Finske: Blue1 i SAS-gruppen har allerede gått gjennom store forandringer i 2014,

og fler skal det bli. Finske Blue1 fikk kniven på strupen, og det hele kunne endt

med at selskapet ble historie, men nå blir selskapet knyttet enda sterkere til SAS.

Fra før har selskapets flåte på ni stk. MD-95 (B717)-maskiner blitt redusert til fem

stk, dette førte også til en drastisk reduksjon i kapasitet med nesten en halvering.

 

Nye avtaler er på plass med de ansatte, og selskapet skal nå produsere enda mer;

til lavere kostnad enn tidligere; og selskapets resterende fem stk. MD-95 / Boeing 717

maskiner skal fases ut av flåten i løpet av året, og erstattes med SAS B737-600 som

kommer fra Oslo og St.holm-basen. Blue1 vil beholde sitt nåværende navn, men vil fly

i fulle SAS-farger på de fem stk. B736-maskiner som skal inn i flåten.

 

Dette er nok en bra strategisk valg av SAS, og gjør at SAS sitt datterselskap i Finland;

vil på mange måter bli motstykket til SAS/Cimber/Red:One i Danmark.

 

På et "entusiast"-nivå, er det selvsagt svært synd - at både Blue1 som nåværende selskap

mer eller mindre forsvinner, ikke minst grunnet de meget behagelige MD-95 (B717) flytypen.

 

Her er link til en trip-rapport, hvor jeg fløy to stk. legs med denne MD-95, mellom

Stockholm og Helsingfors i 2014:

 

 

Aug.2014: "Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radisson":

http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=18887

 

 

 

 

Les mer om selve saken bl.a. her:

 

Flygtorget: "Nya flygplan säkrar framtiden för Blue1":

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10843&utm_source=Airmail&utm_campaign=b935238387-Airmail+%281455%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-b935238387-22881105

 

MD95_info01.jpg

Over: MD-95 var som en ombygget "MD-87" klassiker, dog langt mer moderne og med

full glass-cockpit; disse flyene forsvinner nå mest trolig til Spania eller USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...