Gå til innhold

VFR/ frekvensbruk.


Hans Erik Bye

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Er ny i simulatorverden,  men flyr PPL i real life.  Skal snart inn på VATSIM og prøve meg. Først endel VFR tenkte jeg. Har et par spørsmål om frekvensbruk som jeg håper å få svar på. Når jeg skal ta av fra ENKJ (ukontrollert) kan jeg bruke Kjellers opprinnelige frekvens 119.10 , eller må jeg bruke UNICOM 122.80 ?  Over Oslo området (under TMA) bruker vi 122.00 i real life...kan den benyttes, eller er det UNICOM som gjelder over alt i ukontrollert luftrom?  Kan man fly VFR inn til feks. ENRY uten å file flightplan i VATSIM?  Hadde vært kjekt å vite disse tingene før jeg setter meg bak spakene ✈️  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All type blindmelding/advisory på VATSIM er 122.8, det være seg kontrollert eller ukontrollert luft. Enkelt og greit fordi trafikken er lav nok til at det ikke blir totalt uoversiktlig, og det er alt for varierende kompetanse blandt piloter til å gjøre det på annet vis. Mange har jo enda problemer med å komme seg på 122.8 i utgangspunktet  ::)

 

Du trenger ikke FP for å fly VFR, som i virkeligheten. I det store og det hele kan du forholde deg til VFR og kontrollert luft som i virkeligheten, bortsett fra at på VATSIM er det 122.8 hvis ikke ATC, og eventuell ATC fungerer top-down, altså dekker områdekontrol også TMA og CTR, pluss TIZ/TIA (da som fullmektig). Det kan dog være lurt å ha i bakhodet at kjennskap til lokale prosedyrer varierer blandt kontrollere og piloter, og er ofte mangelfull på AFIS-plasser og uten ATS. Kompetansen er høyest rundt Oslogryta, og tynnes gradvis utover i distriktene, minus folks hjemmeflyplasser selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...