Gå til innhold

Ny i gamet !


Hans Erik Bye

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Hei, jeg er innehaver av PPL-sertifikat og flyr jevnlig, men i vinterhalvåret blir det heller labert.

Var og prøvde full skala 737 simulator før jul, og fikk en ide om å leke litt hjemme på mørke vinterkvelder.

I utgangspunktet vil jeg starte helt i det små med å kjøpe en ny PC og det beste/mest realistiske simulatorprogrammet.

Ønsker å kunne fly 737 på vatsim med tid og stunder. Mulig også utvide med hardware (yoke/pedaler osv..) senere.

 

Trenger råd til hvilken PC og Simulatorprogram jeg bør starte med. Har ikke mye peiling på data dessverre, men må ha noe som funker bra til dette bruket, og som ikke blir for dårlig med det første. Kan investere 10-15`i første omgang. Holder det ?

 

Takknemlig for innspill  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til oss på Fs.no

 

det jeg skriver nå er basert på personlige erfaringer.

 

på pc siden ville jeg gått for en kraftig I7 prossesor, og et kraftig Nvidia skjermkort,

nu ska ikje æ si så mye om pc da æ veit at d finnest folk her på berget som kan mye mere om dette en meg.

 

simulator messig ville jeg godt for http://www.prepar3d.com/ V2 vell og merke.

og A2A sin Cessna 182.

 

men hvis du vil ha en god boeing 737 så anbefaler jeg og gå for FSX og PMDG 737.

 

Joystick messig har jeg personlig en saitek X55 og kan anbefale den på det varmeste.

 

Anbefaler også og gå til inkjøp av trackir 5, så får du sett deg litt bedre om i cockpit'n også.

 

dette er basert på personlige meninger og erfaringer, kommer sikkert noen som har noe di vil anbefale.

men les litt på forumet. vet de finnes mange poster om mye av det du er ute etter.

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Om jeg skulle starte fra Scratch så ville jeg ikke vurdert FSX i det hele tatt men gått direkte på P3D V.2 da denne er under stadig utvikling i motsettning til FSX som ikke blir oppdatert lengre.

Ser att du er interisert av 737 og da vil PMDG sin komme i en P3D utgave.PMDG har vist seg å lage di mest realistiske fly av Boeing.

 

P3D utnytter også skjermkortet bedre enn hva som var tilfelle i FSX,så myten om att der er kun Nvidia kort som er brukbart er utdatert.Man kan like gjerne bruke ATI i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tusen takk for fine innspill med info til en som prøver og orientere seg litt, før innkjøp og valgene skal taes. Jeg har ikke dårlig tid så skal lese meg opp litt mere før jeg åpner lommeboken  ;D  Føler jeg har mye å lære, spesielt på datasiden da jeg har så og si null kunnskap om den biten. P3D, er det slik at en ny versjon er rett rundt hjørnet? P3D V.3 ? Er det lenge til PMDG kommer med 737 for P3D ?

Hvordan er grafikken på PD3 i forhold til FSX ? Flyplasser, vær osv, er det like bra eller bedre? Er også interessert i at det skal være mest mulig realistisk og ikke et "spill". 

 

Hilsen Hans Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er innehaver av PPL-sertifikat og flyr jevnlig, men i vinterhalvåret blir det heller labert.

Var og prøvde full skala 737 simulator før jul, og fikk en ide om å leke litt hjemme på mørke vinterkvelder.

I utgangspunktet vil jeg starte helt i det små med å kjøpe en ny PC og det beste/mest realistiske simulatorprogrammet.

Ønsker å kunne fly 737 på vatsim med tid og stunder. Mulig også utvide med hardware (yoke/pedaler osv..) senere.

 

Trenger råd til hvilken PC og Simulatorprogram jeg bør starte med. Har ikke mye peiling på data dessverre, men må ha noe som funker bra til dette bruket, og som ikke blir for dårlig med det første. Kan investere 10-15`i første omgang. Holder det ?

 

Takknemlig for innspill  8)

 

Kan det være at du er interessert i å kjøpe en lite brukt pc? (Bygd for 3 månder siden) Se info i signaturen min. Kan også medfølge Saitek Pro Joke System, 40" samsung LCD TV 1080P, og trackIR med pro clip :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er realisme du er ute etter så burde du ta en titt på DCS (Digital Combat Simulator). Ikke la navnet lure deg, selv om fokuset er på kampoperasjoner så er det ikke noe i veien for å fly DCS på samme måte som FSX/P3D, og fokuset er på at ting (alt fra aerodynamikk til systemsimulering) skal være så realistisk som mulig. Dog er er det ingen 737 tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk, alle som skriver! Suger til meg all info jeg kan få !

 

Kort oppsummert er jeg altså ute etter: Mest mulig realisme/bra grafikk, En god PC, en simulator som har videre potensiale til utbygging og selvfølgelig en skikkelig 737 :-) 

 

noen som har formening om PC`n som Øystein Johansen selger? Er det nok krutt for en stund fremover?

 

Noen som vet om det er lenge til PMDG kommer med 737 for P3D ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

P3D utnytter også skjermkortet bedre enn hva som var tilfelle i FSX,så myten om att der er kun Nvidia kort som er brukbart er utdatert.Man kan like gjerne bruke ATI i dag.

 

 

Som Stein sier så brukes skjermkortet mye mere i P3dv2 en fsx. grunnene til at jeg anbefaller Nvidia er for at jeg kun har erfaring med Nvidia.

 

Når det kommer til flyplasser så får du stort sett d samme som er til fsx i prepar3d. d meste som passer i fsx kan også brukest i P3d. da med noe forbhold om at ikke alt er kompatibelt, men det meste, Siden P3Dv2 egentlig er en videreutvikling av nettop FSX, ta en titt på youtube etter filmer som sammenligner disse 2.

 

tror ikke det er noen V3 av P3d enda, for tiden er d V2.4 som er nyest.

Vet at pmdg jobber så fort som overhode mulig med å få fly over til P3d. først ut er 777'n, og siden di har lagt den til i butikken sin, da til den nette sum av 350.000.000.000 dollar, så vil jeg tro at den byner og nerme seg.

Men du har jo også Ifly sin 737 og den fungerer i P3d, hvordan den er ska ikke jeg utale meg om, da jeg aldri har prøvd den.

 

Værmessig så vil jeg anbefale en egen værgenerator, f.eks Active sky next. og REX 4 texure Dircet sine skyer. 

 

Er mye og sette seg inn i når det kommer til Flightsim, og som du sikkert vil merke mange forskjelige meninger fra oss brukere her på forumet,

Trikset er og finne det du liker.

 

 

 

Edit: PC som Øystein selger er knall god den.

det er vanskelig og si når PMDG slipper 737'n og andre fly for den saks skyld, di gjir aldri ut noen release.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Da ble det bestilt PC fra komplett i dag, så er det bare å smøre seg med tålmodighet....

 

I mellomtiden er det jo litt annet å tenke på. Planen er å ikke ha så veldig mye hardware til å begynne med, men yoke og pedaler føler jeg må være der fra starten. Planen min er å fly 737-800 for det meste. Er det noen som kan anbefale et yoke/pedal/throttle system som er best til dette formål. Utstyr som ligner på 737 er vel heller vanskelig å få tak i vil jeg tro...?  Hva med brukt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Beste alternativet for en billig penge er Saitek yoke og pedaler. Det gir deg en god start. Ikke spesielt god kvalitet, men ingen konkurranse i billigste prisklasse. Har selv brukt CH yoke og pedlaer, men synes både design og "feel" er elendig. Skal du ha noe skikkelig så blir beløpet femsifret for yoke, throttle quadrant og pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også interessert i at det skal være mest mulig realistisk og ikke et "spill"

 

P3D og FSX er greit for systemsimulering, men resten kan virke som et spill i noen øyne.

Det som er flott med disse to er først når du skal simulere fly som 737-800 slik du ønsket, pr. dags dato er det eneste alternativ.

 

Våger du deg derimot ut på andre flytyper som 777, 757, A320 eller CRJ200 og f.eks. GA Fly så er helt klart X-Plane http://www.x-plane.com/desktop/home/

ditt aller beste alternativ, eneste av de tre nevnte som faktisk er en simulator og har en del godkjent av FAA som simulator.

 

X-Plane er nok helt klart mest realistiske med tanke på spesielt flyegenskaper om du setter disse som viktige, dog ingen 737 enda (men det kommer http://ixeg.net/gallery)

 

X-Plane =

 

64bit - Eneste simulatoren som har det pr. dags dato

MultiOS - dvs MAC, Linux og Windows - Eneste som har det pr. dags dato

OpenGL - Skreddersydd til Nvidia

 

Gir helt klart best ytelse..

 

Mer trenger jeg ikke å si, valget er ditt og lykke til, velkommen og kos deg :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En simulator med joystick og twist rudder samt tastaturkontroll på skrivebordet, vil aldri gi den store flyopplevelsen.

Men det er god underholdning og man kan få god systemforståelse.

 

Om man bruker X-Plane, FSX eller Prepar3D er likegyldig.

 

Kvaliteten på addons er helt avhengig av utvikleren. X-Plane gir ikke noe gratis der heller, som noen liker å tro.

Man kan fint kaste en 747 rundt i luften med joysticken i både versjon 9 og 10.

 

X-Plane er heller ikke mer sertifsert av FAA enn MS FSX eller Prepar3D. FAA sertifserer ikke software men simulatorer og treningsprogram.

Det vil si at en simulatorleverandør, skole eller treningssenter har bygget/kjøpt en simulator med hardware som tilfredstiller kravene for en sertifsering.

 

Alle ovenevnte softwareløsninger tilfredstiller kravene for å bygge en FAA Basic eller Advanced Flight Traning Device.

 

Både Redbird og Elite bruker MS ESP og Prepar3D, og begge er sertifisert av FAA. Men nok om det.

 

Skaff deg noe hardware. Saitek har rimelige ting som fungerer greit nok. En god generisk løsning med yoke, pedaler og throttle er en start. Hvis du i tilllegg har en løsning for gear og flaps som er plassert fornuftig, er du nærmere en simulator. Jeg foretrekker FSX eller Prepar3D med FSUIPC.

 

FSUIPC er en liten programvaresnutt som gir deg bedre kontroll over hardware, og er en komplett I/O modul mot simulatorens funksjoner.

Noe som er nyttig hvis du vurdere å bygge mer siden. Den gir deg også muligheten til å justere sensitivtet slik at man opplever bedre rorharmoni. I tillegg må man som ofteste justere litt i flymodellen for å få det resulatet man ønsker.

 

Trenger du hjelp til noe så send en melding. Lykke til med ny hobby :-)

 

Mvh

Arild

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei !  Er veldig takknemlig for all hjelp og informasjon som dere har gitt meg! PC er bestilt, og nå også Saitek pro yoke og pedaler !  Bare å vente på herlighetene... tar vel litt tid for komplett å snekre sammen maskinen er jeg redd.

I mellomtiden får jeg heller ta meg en flytur i real life... hvis det noen gang slutter å snø- :-)  Kommer garantert med masse spørsmål når jeg skal installere og kjøre i gang dette !!  Igjen tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker X-Plane, FSX eller Prepar3D er likegyldig.

 

Helt enig

 

 

Kvaliteten på addons er helt avhengig av utvikleren. X-Plane gir ikke noe gratis der heller, som noen liker å tro.

Man kan fint kaste en 747 rundt i luften med joysticken i både versjon 9 og 10.

 

Helt enig

 

 

X-Plane er heller ikke mer sertifsert av FAA enn MS FSX eller Prepar3D. FAA sertifserer ikke software men simulatorer og treningsprogram.

Det vil si at en simulatorleverandør, skole eller treningssenter har bygget/kjøpt en simulator med hardware som tilfredstiller kravene for en sertifsering.

 

Feil FAA sertifiserer også software og pro versjonen av X-Plane er i dag eneste fly simulator software av de vi snakker om som er sertifisert med riktig hardware støtte. Søk på google å se om du er int. da eksempler på dette er i bøttevis f.eks

 

http://download.aopa.org/epilot/2012/120329redbird-fake-ac.pdf

https://www.flypfc.com/?/search/no-results/b50289d52c3ac74a7b01c9e042b98650/

 

http://www.x-plane.com/pro/certified

 

osv..

 

Skaff deg noe hardware. Saitek har rimelige ting som fungerer greit nok. En god generisk løsning med yoke, pedaler og throttle er en start. Hvis du i tilllegg har en løsning for gear og flaps som er plassert fornuftig, er du nærmere en simulator.

 

Enig

 

FSUIPC er en liten programvaresnutt som gir deg bedre kontroll over hardware, og er en komplett I/O modul mot simulatorens funksjoner.

Noe som er nyttig hvis du vurdere å bygge mer siden. Den gir deg også muligheten til å justere sensitivtet slik at man opplever bedre rorharmoni. I tillegg må man som ofteste justere litt i flymodellen for å få det resulatet man ønsker.

 

Trengs ikke i X-Plane

 

 

Som du sikkert forstår er det mange advokater for det ene over det andre og man vil gjerne tipset og spre glede over den simulatoren man liker. Dette er naturlig men når enden er god så står du igjen med valget. Håper du finner en simulator du trives med og liker..

 

Jeg vil anbefale  X-Plane og DSC, hvert til sitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Tenkte nok at du ville komme med et utspill. Men kanskje du bør lese gjennom det du selv legger til grunn som motargument.

 

For du tar fortsatt feil.

 

Kort fortalt: FAA har et minstekrav til hva softwaren skal yte.

 

Dokumentet du henviser til sier nettopp at Microsoft ESP, Prepar3D og X-Plane tilfredstiller dette. At FSX og FS9 ikke er godkjent har ikke noe med kjernen i softwaren å gjøre. Det har med llisensiering for kommersiell bruk. Kjernen i ESP er det samme som FSX SP2/Acc. De som har bladd SDKen vet dette. Prepar3D 1.4 var en kopi av dette. Siste versjon har neppe store endringer i tabellene som får ting til å fly.

 

FAA sertifiserer ikke kvaliteten i en software. Slik som du fremstiller det.

 

1. Les gjennom FAA sine retningslinjer og krav til sertifisering. De ligger på nettet.

 

2. Les X-Plane sin egen kommentar på siden du henviser til. De sier selv at softwaren ikke er sertifisert som simulator alene. Akreditering som del i en simulator er ikke det samme.

 

"Certification requires not only that the user have the certified X-Plane software, but also certified hardware (cockpit and flight controls) available through companies like Precision Flight Controls and Fidelity. This is because flight training systems can only be certified as a complete package (a software and hardware combination). "

 

Fortsett gjerne å google overskrifter, men det er kanskje bedre å sette sette seg inn i hva som faktisk er riktig.

 

Jeg er ikke i mot X-Plane. Jeg har flere eksemplarer selv, og synes helikopterfysikken ikke er så verst. Men jeg synes ikke feilinformering for å fremme dine synspunkter er riktig. Min er bedre enn din er vi ferdige med for lenge siden.

 

Mvh

Arild

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en stor jobb å bytte simulator?

Jeg kjenner ikke til siste versjon av Prepar3d, men har reinstallert FSX en rekke ganger. Og det tar tid! Her skal FSX lastes inn fra DVD, og hvis du ikke allerede har en versjon som omfatter det, så må ServicePack 1 og 2 lastes inn. Dette er en grei jobb for det går stort sett av seg selv. Men så kommer alle de vidunderlige AddOns: fly, sceneries med PhotoPacks 1 og 2, shaders, AoN, AoNN, (disse tar vel kanskje mest tid), alle flyplassene du ønsker (freeware og kjøpt), alle AI-skipene med deres linjer og anløp, AI-fly slik at du får litt liv på flyplassene etc. osv. Her har jeg listet opp det jeg kommer på i farten. Hva har jeg glemt? Håper du ikke mister motet når ekspertisen har kommentert dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Da har jeg fått melding om at min nye pc kan hentes i morgen! Tenkte å starte i morgen kveld med å laste ned Prepar3d, og muligens koble opp yoke og pedaler. Så får add ons komme etterhvert. Jeg er ganske grønn på data dessverre, så håper på litt hjelp! Første spørsmål: Min nye pc har to SSD lagringsenheter a/240GB. Regner med hele Windows 7 pakka ligger på den ene. Børl jeg laste inn Prepar3D på den andre? Altså holde operativsystem og simulatoren separert? Er det noe annet jeg bør tenke på når jeg skal legge inn simulatoren for første gang på en jomfruelig pc?  Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ville holde Windows og P3D på adskilte disker.Det har jeg alltid gjort.Du har jo tross alt allerede brukt en del plass på windowsdisken og det er alltid en fordel å få instalert P3D (eller for den sak skyld også FSX) utenom programfilermappen da dette ofte gir seg utslag i administratorrettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Skal legge inn P3D i kveld! Hvilke add ons burde jeg ha, og i hvilken rekkefølge?

 

Virker som det er så mye...blir litt forvirret: Active Sky NeXT,  Rex 4 texture Direct, Rex essential plus ...Aon osv...FTX..

 

Hva bør jeg velge ??

 

Vil gjerne ha gode detaljer i Norge og norske flyplasser. Et godt værprogram gjerne som kan generere real-time weather.  Har en SSD til disposisjon på 240gb hvor sim og AddOns vil regjere. AI fly?  Tenker å starte med A2A Cessna 172. Vil bruke VATSIM.

Har jeg plass ønsker jeg jo selvsagt ok textures for resten av verden også...

 

Hvordan anbefaler dere at jeg legger opp systemet mitt ? Ønsker jo å ha det nye og beste selvsagt :-)

 

Veldig takknemlig for forslag !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke alt det der Sky/Vann/Værgreiene i starten, alt finnes i simulatoren. Var jeg deg, ville jeg bare fått i gang simmen med AoN, FTXN og NSX III Woods - og brukt god tid på å vurdere været selv, før innkjøp ting. Jeg bruker kun FTXN, NSX og AoN, nix annet, men skal kanskje strekke meg så langt at jeg laster ned et freeware værprogram, toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke flere forskjellige værprogram Hans Erik. Som Andrew sier er det innebyggede i simulatoren helt greit i begynnelsen for å prøve hvordan det funker.

 

Men skal du kjøpe et værprogram/værmotor, er jeg helt enig i at ActiveSky Next er kjempebra. At man ofte nevner REX i sammen med ASN, er fordi mange bruker texturene derfra, men lar ASN være den som lager vær og vind og skyer med REX-texturer.

 

Jeg kjøpte ASN en gang i fjor og fløy mange måneder med den og brukte bare defaultskyene fra simmen, som jeg syns funket bra.

 

Jeg hater add-ons som ikke bare må startes sammen med simulatoren, men der en må inn å velge blandt en drøss av alternativer for innstillinger på både ditten og datten før du endelig kan begynne å fly.

 

Kjører du ASN innstilt på live værmodus, er det ingen ting annet å gjøre enn bare å dobbeltklikke på den før du starter simmen, og den fikser alt sammen av alt vær og vind uansett hvor du flyr likt sånn det er i virkligheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...