Gå til innhold

ILS RWY 25 Bodø - innflyvningsprosedyre


Eddi Tausvik

Anbefalte innlegg

Hei og godt nytt år!

 

Mitt første innlegg her inne. Beklager hvis dette innlegget/temaet har havnet på feil plass.

 

Jeg burde vært her inne for lenge siden, har flydd offline i flere år nå, med NGX B737. Har en ambisjon om å rote meg til å fly online.  :) Årets nyttårsforsett!

 

Lurer på om noen kunne gitt meg litt tips med approach Bodø ILS RWY 25. Jeg bruker Navigraph sine charts. På de ILS jeg har prøvd tidligere samsvarer innflyvningsgrad med retning på selve rullebanen.

ILS RWY 25 Bodø er på 264 grader, mens retning på selve rullebanen ligger på 254 grader. Jeg tror dette handler om terreng/bygninger nordøst for landing, greit nok det.

Men når (hvor sent) skal man svinge/rette opp for touchdown? Litt krevende sving/ landing hvis det er like før ..? Hvor mye hjelp får man av LOC her?  Hva er vanlig praksis? Er det mulig å gjennomføre autoland på en slik innflyvningsprofil?

 

Håper på positive svar og forklaringer.

 

Mvh

Eddi Tausvik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter med siste spørsmål, men nei: ingen autoland. ILS/LOC rwy 25 er 10 grader "offset", altså er det en 10 graders retningsforskjell mellom LOC og rullebanen. Prosedyren krever at innflyvningen avsluttes visuelt, så dersom du ennå ikke ser rullebanen når du kommer ned til "decision altitude/height"/"minimums" er det på tide å gi gass, trekke stikka til seg og prøve på nytt. Evt. vurdere alternativt landingssted...

 

... i grunnen kan du begynne å "rette opp" før landing så snart du ser rullebanen, men pass nå på fjellet på høyre side om du skulle være heldig med været.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen offset ILS'er i landet, blant annet på ENBO og ENML (også fra øst pga fjell). Gamle Fornebu hadde og en, og det var der jeg øvet på det å ta over manuelt i siste liten. Det ga mersmak, og jeg gikk senere amok med gamle Kai Tak kombinert med 747. Endel av korbaneflyplassene har og offset. Så det er ikke uvanlig her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Bodø og jobber rett ved terskelen på 25. Det jeg har observert er at så snart flyene er gjennom skydekket og har visuell kontakt med flyplassen så "forlater" de LOC. De aller fleste flyr rett over Rv80 på tur inn mot Bodø når de er visuelt. Har også sett de som følger LOC helt til minimumshøyden før de retter seg inn, men dette er som oftest observert på dager med litt ruskete værforhold.

Så har du "gærningene" i Widerøe...Det skal være skikkelig dårlig vær før du ser de følger ILS inn til 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange gode svar og innspill å få! Knalle bra!

Takk til dere som bidro til å klargjøre ILS RWY 25 Bodø og offset-prosedyrer generelt.  :)

Det kommer sikkert flere spørsmål fra meg senere også.

 

Er det greit å komme med slike prosedyrespørsmål under denne fanen, eller hører det til et annet sted på forumet? (Bare så jeg gjør det riktig neste gang)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...