Gå til innhold

Lowpass ENLI


Anbefalte innlegg

Ikke på lang avstand. Fotos er som kjent av varierende kvalitet, så selv om dette er 20cm/pixel er ikke det noen garanti for at alt blir skarpt til alle tider, noe som man ser spesielt godt på ENBO fotoet mitt. Et foto jeg ønsker å fornye så snart muligheten byr seg. Det er nok også avhengig av fart, zoom, etc, men jeg tenker ikke på det, og leter ikke etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Knallfint,  synes alle scenery fra Andrew blender fint inn i landskapet.  Selv foretrekker jeg å begrense den skarpeste sikten til ca 30 miles,  og la det være noe blurete utover dette ( omtrent som på en fin dag i virkeligheten).  Det gir også fin dybde i opplevelsen av landskapet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første flyplass på Lista be bygget under krigen, og var en runway av oljede planker. Derfor døde flere flygere under takeoff og landing, enn i luftkamper. Tar vi understellet på en ME-109 med i betraktning, er dette lett å forstå. ME-109'en i Sola flymuseum ble fisket opp utenfor Lista området. Flyplassen lå helt ut mot havet, mellom Lista Fyr og dagens flyplass. Lista har alltid hatt stor strategisk betydning, da den ligger så langt vest, og runway nummer to som sees på bildet, er en av verdens bredeste, med sine 80 meter. En kan og se av bildet at de forandret hele landskapet, ved hjelp av et voldsomt dreneringsarbeid. Alle hanagarene på bildet ble og bygget under krigen, og senere vedlikeholdt av NATO, som også bygget runway nummer tre, som lenge var en av landets lengste. Hele Lista området er og spekket med et enormt antall bunkere og forsvarsanlegg, og hadde svært avanserte radarer og støysendere mot vest. Okkupasjonsmakten hadde sine mest avanserte jagere og bombere på Lista en periode under krigen.

 

Jeg var der under arbeidsuka, og det var meget interessant. Jeg opplevde å se omtrent alle NATO jagere der. Det artigste var å se RAF Buccaneers omtrent sope runway i lav høyde fra tower, og da så jeg NED på flyene. Det var og en merkelig opplevelse å se en IL-76 seile forbi stuevinduene i Lyngdal da den kalde krigen offisielt var over. Det var det første lakseflyet. Det er en eiendommelig opplevelse å tråkke rundt på flyplassen i dag, mellom WW2 jagerflysheltere og NATO fuelanlegg.

 

Og det er synd vår krigshistorie stort sett dreier seg om den trøtte Drøbak hendelsen, og snakker lite om at f.eks i Kristiansand heiv vi fienden tre ganger tilbake, før de fikk festet grepet.

 

Forøvrig bor jeg omtrent oppå kommandosenteret for dette området under krigen.

 

Jeg anbefaler boka "Festung Lista" for spesielt interesserte.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Farsund_Airport,_Lista

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lista_Air_Station

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...