Gå til innhold

NAX4491's bildeblogg


Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Når kontakta du egentlig Copenhagen Control? Akkurat nå er Stockholm Control nede, så neste for meg å kontakte på min ferd mot EKCH er nettopp Copenhagen Control. Dessverre går jo grensen for denne kontrollen akkurat ved selve flyplassen...

Tja, EKDK logga på mens jeg var i dansk luftrom, så jeg fikk bare en tekstmelding fra han om å ta kontakt. Eller så tror jeg at du kan ta kontakt når du er 30nm utenfor luftrommet. Den kan være litt vrien den der når man kommer fra Stockholm, ja  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Men blir man handet rett over til APP fra Sweden/Stockholm uten å gå via Denmark (sett at alt av ATC er dekket)?

 

Et annet spørsmål: NAX310, som går fra Oslo til Kirkenes via Tromsø. Er det noen som vet hvordan jeg finner en flight plan for den? Jeg finner kun flight plan mellom Oslo og Tromsø på IPPC og i VNPC  :-\

Det samme spørsmålet gjelder forøvrig NAX311 også, som kun viser flight plan mellom Kirkenes og Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier bare å fly

 

LENSA Z253 TINOS

 

Fra Tromsø til Kirkenes

Tusen takk, og kos deg nedi varmen. Selv sitter jeg med ulltøfler på føttene...

 

NAX491: Splitter ny maskin

 

Ja, det ble som sagt en retur fra København til Oslo i dag, riktignok ikke i fullt dagslys, men jeg fikk tatt en del bilder uansett.

Den gangen her valgte jeg å legge ut alle bildene fra turen samtidig. Føler det blir litt enklere å gjøre det mer interessant på den måten.

 

Som overskriften sier, så jobbet jeg i dag på en splitter ny Boeing-maskin. Den ble vel levert i midten/slutten av Oktober, hvis ikke jeg tar feil. I og med at den er såpass ny så har den flere "mangler", halen er hvit og vi mangler en klump på taket foran halepartiet. Men jeg klager ikke, flyegenskapene er like gode som de tidligere NAX-maskinene jeg har fløyet hittil.

 

0yaRV3l.jpg

 

taYyeQy.jpg

Dagens brief. 164 sjeler ombord og beregnet flytid på 1 time og 10 minutter med fuel til 1 time og 54 minutter.

 

dghjeCk.jpg

Velkommen til cockpit!

 

yovFC7m.jpg

LN-NIG er en helt ny maskin, men har allerede rukket å få flere riper i lakken.

 

nVwBxoA.jpg

Helt tomt på Kastrup i ettermiddag, annet enn et SAS-fly som landet på 04L rett etter vår takeoff.

 

sOMbs5U.jpg

Pushback complete. Knallbra scenery levert av FlyTampa.

 

D7NbJlW.jpg

Vi er faktisk 4 fot under havet mens vi taxer mot rullebanen.

 

gCOUqNz.jpg

Flaps five set.

 

NMl2ZVk.jpg

Lining up runway 04R. 11 knops vind fra 090 er meldt.

 

2LmFYTA.jpg

Rett over skyene, tror ikke vi er på mer enn 3-4000 fot her. Nydelig solnedgang.

 

qQ4M1W4.jpg

Begge pilotene har forlatt cockpit for at passasjeren på klappsete skal få tatt et bilde. Ikke helt etter boken vil jeg tro.

 

UualgSC.jpg

LN-NIG fra utsiden. Dagens siste solskinn gjør den vanligvis blendahvite flykroppen litt mer eggehvit.

 

t7JXI7y.jpg

Plenty med skyer idag også. Begynner å bli litt halvlei av å ikke se bakken 97% av turen.

 

2kEbcZl.jpg

Vi er straks under skyene igjen. Tror vi er sånn ca. over Svinesund-området her.

 

VSYJkfN.jpg

Og det blir regn i dag også.

 

HVcoWEi.jpg

Bildet er tatt på samme sted, men fra en annen posisjon.

 

QOnRdFZ.jpg

Hei! Jeg kan faktisk se land før jeg har hjulene ute!

 

2yJHD72.jpg

Vi svinger straks inn mot INSUV og gjør oss klare for ILS 01R. Her ser vi også litt trafikk oppi venstre hjørne.

 

kyJR0kU.jpg

Klemt midt i mellom to skylag. Minner nesten litt om å være inne i øyet på en orkan (ikke at jeg har vært det før altså).

 

YtzhDsZ.jpg

Sola gir sitt siste lys før den dukker under.

 

phI2rfW.jpg

Runway in sight.

 

aKboLD1.jpg

Parkert. Fikk ikke tatt noen bilder av final denne gangen. Dette bildet ble i all hast tatt for å dokumentere SAS-maskinen til høyre i bildet som skal ned til København.

 

c2X1vFn.jpg

Det er tomt her og gitt  :-\ Men ifølge vattastic skal det befinne seg et par-tre NAX-maskiner på andre siden av den nye piren.

 

Takk for i dag! Dere får ha meg unnskyldt for altfor mange bilder  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ein ground radar som måler distanse til bakken uavhengig av om det er havnivå eller solid fjell på 2000meters høgde ;) Om eg tar feil så må fagfolk gjerne korrigere meg  ;D

 

"BILDE"

 

Altimeter på høyre side viser "over havnivå" her altså ca 30 fot :)

Du har selvfølgelig helt rett. Det er jo radio altimeter  :-[ Hehe. Den til høyre viser vel høyde utifra gitt lufttrykk, regner med det kan være noe avvik der.

 

Krysser fingrene. Er ferdig ved sommeren ca.

 

Fin bildeserie, keep em' coming!. Om jeg en dag starter opp med FS igjen må vi fly sammen :D

Krysser fingrene for deg. Det er bare å sende en melding på skype hvis du fyrer opp simmen igjen ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAX310: Like langt øst som Istanbul

 

Vi er på skytebane November en tidlig høstdag, vinden er like sur som alltid og befalet skriker: Skytebanen er ikke sikker! Dere må åle dere til blinkene, klistre på og åle tilbake! Hepp hepp!

Samtidig så vi nok engang at Norwegians rute 310 kom inn til landing 100-150 meter bak oss. Etter et par runder til, så vi også at rute 311 satte takeoff thrust, retning Tromsø og deretter Oslo. Det hadde ikke vært feil å sitte på det flyet, for å si det sånn!

 

Denne gangen er det jeg som sitter i kapteinsetet bak himmelmaskinen som skal ta oss fra Oslo og til Kirkenes Blåsbortmoen, via nordens Paris.

Flyet i dag er LN-NGE, UNICEF-flyet.

Og nok en gang er det overskyet og regn over Oslo Gardermoen.

GR0y9kG.jpg

 

75sDAzc.jpg

 

t3EFznX.jpg

Vi beveger oss mot 01L for en NUVS3A departure.

 

tPGiQ3v.jpg

Flash forward til 01L. Thrust set.

 

UyljjXb.jpg

Og vi er over skyene.

 

aaurJlJ.jpg

Dagens første leg. Vi følger stort sett den svenske grensen hele veien opp frem til vi når Lofoten.

 

uIDAGEY.jpg

Vi har selskap 2000 fot over oss!

 

xcRykpO.jpg

Det er en A320-maskin fra Hamurg Airways på vei fra Hamburg til Tromsø. Vi har stort sett samme flight plan hele veien opp, men foreløpig ligger jeg 3 minutter foran.

 

b6GxTUI.jpg

Vi befinner oss her et lite stykke nord for Stjørdal, og solen har allerede begynt å gå ned.

 

cAKk3nl.jpg

Tror vi er i Bodø-området her. Litt usikker på om det er Landegode på høyre side.

 

2nzmaHN.jpg

Straks T/D og vi sjekker METAR for ENTC. Den viser 09003KT og det betyr ILS 01. AMIMO 6X er valgt ut som STAR, rett og slett fordi det ser ut som den fineste innflygningen.

 

U97KyVo.jpg

Sånn ca. over Andørja her, tror jeg.

 

rb0H3ys.jpg

Plutselig snur vinden. METAR viser 16002KT og det betyr ILS 19. AMIMO 6Z velges som ny STAR.

 

brE0GOM.jpg

Straks localizer interception nå.

 

zWHlNCH.jpg

Siste sving inn mot Tromsø.

 

t6FKPql.jpg

Fully configured. Ganske kraftig motlys, men det forsvant når jeg nærmet meg touchdown.

 

kP2eWK4.jpg

Vacating 19.

 

eKcB9K3.jpg

Da er vi ankommet Tromsø Langnes. Vi fyller opp litt fuel og bytter noen passasjerer før vi setter kursen videre mot Kirkenes.

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Da starter vi motorene og vår ferd over Finnmarksvidda og Finland til Kirkenes.

qAY2LtH.jpg

 

6ZoKMUd.jpg

Gear up!

 

SgiLdpx.jpg

Sjalabais Tromsø  :)

 

0xotJGm.jpg

Et lite stykke sør for Alta med blikket vendt sørover. Man kan se at landskapet allerede er noe helt annet enn i Troms.

 

j8jWJFl.jpg

Vi skal ta en svak høyresving langs E6 og følge fjorden utover til vi er Nord-Øst for Kirkenes.

 

OeSQ8LP.jpg

Nok en gang dukker vi under skyene.

 

xC0VCnt.jpg

Kirkenes. Vanligvis ligger det endel rustne russiske fiskebåter til havn her. Hesseng lyser opp til venstre for flaps.

 

nOANBnw.jpg

Flare! Og her kan man se skytebane November opplyst i bakgrunn.

 

uivWq5K.jpg

Velkommen til Kirkenes. Kvikksølvet viser 7 kalde.

 

4UWvSdN.jpg

Vi rakk akkurat å vacate rullebanen før det begynte å snø.

 

Takk for i dag, og legg gjerne igjen en kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til dagslys! Her fra climb ut fra Oslo mot Tallinn. NAX1060

GKLoLb5.jpg

 

e0HtfbP.jpg

Da har vi kommet oss ned på bakken igjen, men ikke helt uten komplikasjoner. Måtte gjøre en go-around da flyet plutselig bestemte seg for å hoppe av glideslope midt i den verste tåken.

 

cEJ5iOZ.jpg

Parkert ved gate 2. Nydelig scenery av Drzewiecki Design!

 

YTMUCpY.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAX1187: Oslo AoR fully staffed

 

Nei, jeg har ikke blitt lei av å lage bildereportasjer og jeg håper heller ikke at dere har blitt lei av meg! Som dere kanskje ser (iallefall dere som har vært innom tråden tidligere) så har jeg roet litt ned på antall bilder og forklaringer, men det er kun for å ikke bli lei selv, hehe.

Nå derimot, kommer det en full reportasje av ettermiddagens flight fra Helsinki Vantaa til Oslo Gardermoen. Jeg har egentlig vært syk de siste dagene, men jeg bare måtte fly når jeg så at hele Oslo AoR skulle være dekket med ATC, iallefall i Gardermoen-området. Så da ble det en kort flight, dog uten å bruke mikrofonen da jeg nesten ikke har stemme for tiden. Men nok om meg, og over til bilder og fortelling:

 

7Swzlyd.jpg

Dagens maskin er LN-NGU med Harry S. Pettersen på halen. Her står vi parkert ved Gate 21.

 

1xpmTna.jpg

Vi hopper over cold & dark-bildene, rett og slett fordi bildene ikke ble lagret. Her har vi dagens SID, VETUD 3C ut fra 04R.

 

rUEq4rC.jpg

Og slik ser kartet ut.

 

z7qrvJ2.jpg

En liten fartsfugl (Speedbird) boarder og skal straks avgårde til London Heathrow.

 

uLO1utX.jpg

Da er vi straks på vei bortover og deretter oppover. Alt er klart, ready for takeoff (ingen ATC i Finland i dag dessverre).

 

1CnXxzk.jpg

Vi er i lufta igjen og vi forlater Helsinki for denne gang. Skal definitivt fly hit igjen :)

 

knEGjiF.jpg

Også setter vi kursen mot Norge, som skal bringe oss gjennom Sverige og rett over Stockholm.

 

nhZdZMV.jpg

Plutselig dukker det opp en melding fra Stockholm Radar som informerer meg om at jeg er på kollisjonskurs med et annet fly og at radaren er helrød på hans PC. Følger den observante svensken sin anbefalning og flyr direct EBURI. Ikke lenge etterpå kom Sweden Control på som ga meg instruksjoner om å holde 280 knop eller høyere, samtidig som russeren fikk 260 knop eller lavere.

 

Z9bZ0br.jpg

Skjermdump fra vattastic tatt før den oppdaterte seg med ny kurs for NAX1187 (meg). BAW799 er forsåvidt Airbusen jeg passerte på vei til 04R.

 

danHMjQ.jpg

Fikk ikke tatt noen bilder av approach. All konsentrasjon måtte til for å følge ATC-instruksjoner da det var flere fly som ankom luftrommet nærmest samtidig. Vectoring og farts-ordre ble gitt, men det ble for trangt og jeg måtte gjøre en go around for å ikke kræsje inn i stumpen på et annet fly som landet foran meg. Her er jeg tilbake på 6000 fot, på vei tilbake til ILS 19L.

 

uaCsbA5.jpg

Da har vi landet, og her taxer vi på S før vi skal ta en venstresving på J og deretter parkere ved gate 46. Til høyre har vi en 737-maskin under takeoff, vet ikke helt hvilket selskap det var.

 

VmU4rxf.jpg

Brakes set og APU running. Takk til ATC, både i Norge og i Sverige og takk for titten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å være en del av turene dine, Kristoffer :) Synes du har en simulator som ser veldig bra ut. Liker fargene i simmen din, naturlig og ikke for mye av noe. Kanskje vi får tatt oss en tur en dag i lag for VNAS? ;)

Så kjekt at du også blir med på turene mine! Takk for det, det har tatt en evighet å bli fornøyd med simmen  :o Hyl ut, så skal vi nok få til en tur sammen :)

 

Stilig. Detaljert fortalt, og interessant kveldslesing! Keep'em coming! ;)

Tusen takk. Mye har det blitt, og mer skal det bli.

 

Denne bildebloggen imponerer i lange baner,  nesten så vi skulle hatt en bildetråd for proffpiloter  :)

Jeg blir nesten rød i kjakene jeg nå, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAX5002: 7 timer

 

Puh! Da har jeg endelig gjennomført marathonflighten til Norwegian, nemlig Oslo - Dubai. Det er ikke noe jeg skal gjøre så altfor ofte for å si det sånn, men det var allikevel en herlig flight.

Det blir mye bilder i dette innlegget (v-knappen brukes ofte når man har såpass med dødtid), så jeg skal prøve å begrense bildekommentarene litt der det er mulig.

 

Uansett! Velkommen til virtuelle Norwegians rute 5002 til Dubai.

 

7 timer for en Boeing 737-800 er lenge, men hvis ikke jeg tar feil så fyller aldri Norwegian disse flyvningene nettopp pga. vekt og rekkevidde.

I dag har vi med oss 82 sjeler med påfølgende 8 tonn last. For å frakte all den vekten ned til varme Dubai må vi ha med oss masse fuel, veldig masse fuel. Hele 19.2 tonn står det at vi skal ha med oss. Jeg sjekker vindkartene som viser svak motvind ned til Romania, men deretter en ganske sterk medvind resten av turen. Trekker derfor av 1.7 tonn fuel og vi står igjen med 17.5 tonn. Det burde holde. Vi skal også opp på hele 41 tusen fot iløpet av flighten, utsikten burde altså bli veldig bra etterhvert.

ll3Q9OL.jpg

 

gNGSkWt.jpg

Vi starter tidlig i dag, klokken har enda ikke passert 0700z.

 

NXV0R9H.jpg

Velkommen inn i cockpit. Dagens maskin er LN-NIC.

 

UlrbYEx.jpg

Mens vi plotter inn en milliard punkter i FMC lander en T7 fra nettopp Dubai. Tilfeldigheter altså.

 

d6EXx3P.jpg

Da har vi plottet inn alt vi trenger for i dag, motorene er startet og vi er på vei til 01L.

 

0wCFQx7.jpg

Straks rotate, og vi ser Emirates T7 har parkert ved stand 51 eller 53 (husker ikke helt).

 

iDviFUG.jpg

Og vi er på vei!

 

0diml9S.jpg

Dagens rute. Absolutt ikke rett frem.

 

0W94afy.jpg

Da har vi kommet over grensa til Sverige, og solen begynner sakte men sikkert å stå opp.

 

ukUM1eO.jpg

God morgen. Her kunne jeg trengt noen skikkelige Ray Bans.

 

bALbkvp.jpg

Slik ser maskinen ut i dagslys. Vi er allerede langt sør i Polen.

 

36FInvq.jpg

Over Svartehavet rett før vi skal ta en venstresving for å følge den tyrkiske nordkysten et stykke østover. Vi skal faktisk bevege oss nordover igjen!

 

mCOXEim.jpg

Har faktisk ikke lagt merke til hvor detaljerte pilotene er i NGX. Her har kapteinen nettopp strekt litt på beina. De blunker tilogmed. (helt unødvendig, i know).

 

cAE7ISM.jpg

En liten bit av Tyrkias nordkyst.

 

TLdpR5h.jpg

VATSIM kryr av Emirates T7 nå som PMDG har sluppet sin versjon. Denne passerer 1000 fot under meg.

 

jEwC0E1.jpg

Ørkenlandskap over den nordlige delen av Iran.

 

T7xvRhD.jpg

Og der begynner solen å gå ned igjen.

 

cAdFE6r.jpg

Cruise på 41.000 fot og vi nærmer oss Dubai. Fortsatt over Iran.

 

ETptMRp.jpg

Plutselig dukket Emirates Control opp. (usikker på callsignet, fikk det aldri med meg). Jeg fikk klareringer resten av turen og her kan vi endelig se Dubai.

 

qGoHMXy.jpg

 

DMEs40Q.jpg

Final 30L

 

pb9WiKq.jpg

Runway vacated. Vi får taxi to stand of own choice.

 

YQGAReb.jpg

Vi taxer, taxer og taxer. Alt er jo doble heavy-gates. Ifølge chartet skal det være small gates på den andre siden av Terminal 1, helt i enden av taxiway.

 

Q2sEz9C.jpg

Jeg fant en gate til slutt, etter mye taxing.

 

1IvUMRd.jpg

Da sier jeg takk for meg igjen. Setter alltid pris på om du legger igjen en kommentar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...