Gå til innhold

BIOS oppdatering


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

Ett stort TAKK til vennene fra Norge (på FSWeekend 2014) som, til tross for at jeg var MEGET skeptisk, syntes at jeg skulle oppdater min 2 år gamle BIOS.

 

Joda, jeg bruket AI-suite og oppdateringen gikk meget bra, MEN............. den lukket min SSD-drive hvor jeg har min OS innstallert! Ja, jeg har prøvd ALLE tips fra nettet å lukke opp driven men uten hell.

 

Så nå har jeg brukt to dager på å reinstallere HELE maskinen. Trur at dere gjorde det KUN for å erte en Svenskepensionist.  >:(

 

Men jeg plejer å reinnstallere hele maskinen 2 ganger i året så......  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle du gitt beskjed. Det skal kun være å sette hvilken disk som skal bootes fra inne i BIOS. Når man oppdaterer bios så settes denne til default innstillinger. Og det kan endre både boot order og hvilke disktyper som godkjennes for oppstart.

 

Det var kjedelig å høre at du måtte reinstallere. Håper alt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal jo dette ikke gå galt. Det eneste når det gjelder diskene du må være klar på, er at bios KAN resette type tilkopling. Dette ligner på at du har hatt din SSD som en AHCI type og det er jo det korrekte, men at ny bios kan gå tilbake til en SATA standard som default, og da er det null respons. Så normalt skulle det gå bra å sette inn det (ACHI) i bios for ditt c: drive og alt skal spille ok.

Har jo skiftet bios mange, mange ganger på alle de maskinene jeg har hatt eller laget, og det har aldri vært noe problem.

 

Men med den reinstallerings frekvensen, så har du tydeligvis trening. 8)

 

Har du noen gang hørt at en nordmann har klart å lure en svenske? :o Så langt jeg kjenner historien er det da stort sett det motsatte som har skjedd. :-[

Men selvsagt, en gang skal jo være den første ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang hørt at en nordmann har klart å lure en svenske? :o Så langt jeg kjenner historien er det da stort sett det motsatte som har skjedd. :-[

 

Det nærmeste vi kan komme i den sammenheng er vel at svenskene en gang lurte seg selv. Jfr. oljekonsesjoner i Nordsjøen, Pehr G. Gyllenhammar og norske aksjer i Volvo. ;D Unnskyld Jack, jeg kunne bare ikke la være.  :)

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinstall av pc er totalt unødvendig med mindre man har særinteresser for det

Men det er jo etter min mening hevet over tvil at reinstallasjon av Windows OG simulator gir bedre ytelse, selv om man bruker både Ccleaner og et kjøpevare defragment-program.

Det er i alle fall min erfaring, og jeg også reinstallerer hele greia en gang per år eller litt mindre frekvent, samt at jeg har hatt med PC-er gjennom mitt arbeide å gjøre siden 1991, om enn litt perifert til de mest tekniske ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinstall av en WinPC bør gjøres minst en gang i året etter min mening. For de fleste som har en Win PC , vet ikke at om man ikke vedlikeholder dritten, vokser en Win PC seg i hjel i løpet av snarest et år. For da sitter de fleste med blant annet en internet cache som ikke er tømt, og bare den alene kan ta knekken på hele elendigheten, i form av bortkastet harddiskplass. Jeg snakker nå om normale PC brukere, og ikke oss i blant, som til tider har peiling litt over gjennomsnittet.

 

Jeg kan sikket liste opp mange andre ting, men orker ikke engang starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å unngå å installere masse møkk på en Windows PC samt sørge for å kjøre program a la TuneUp Utilities i ny og ne så skal det ikke være nødvendig å reinstallere ofte. Men begynner man å kludre til med masse addons og ting baller på seg i FSX, så er det ikke alltid lett å finne fram i jungelen. En ting er sikkert, skal man reinstallere FSX med addons, avinstallere i riktig rekkefølge sier nå bare jeg. Er du uheldig, så er det ikke sikkert at FSX avinstallerer seg helt, og da er man #¤"!. Det har jeg nettopp fått erfare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil nok ha mye igjen for, å sette seg litt ekstra inn - i hva som blir hengende igjen

i systemet, vil installering og fjerning av spill og programmer; samt ikke minst med all

cache, cookies, og annet som henger igjen ved surfing. Men dersom man er nøye, og bruker

jevnlig f.eks. Malwarebytes Anti-Malware, og Ccleaner - i tillegg selvsagt til bra antivirus

og brannmur, så bør man kunne klare seg noen år etter min mening; uten full re-install.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var mitt problem at min SSD-disk (OS-disken) ble lukket efter en BIOS-oppdatering så for meg var det ikke noe valg. MEN jeg er fortsat overbevist over at man javnelig bør gjøre en reinstall da min erfaring med PC (siden 1978) er at det blir liggende en god del "møkkafiler" UANSETT hivs man bruker diverse cleaners/antimalware eller avinsatallerar på en "riktig" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... avinstallere i riktig rekkefølge sier nå bare jeg. Er du uheldig, så er det ikke sikkert at FSX avinstallerer seg helt, og da er man #¤"!. Det har jeg nettopp fått erfare.

Før reinstallasjon så bør man slette alt som ligger i disse mappene, forutsatt at C: er riktig disk:

C:\Users\<din bruker>\AppData\Roaming\Microsoft\FSX

C:\Users\All Users\Microsoft\FSX

Slett også alt som ligger under rot-katalogen for FSX. Ta eventuelt en kopi av config-filene airlines.cfg og terrain.cfg. Kan hende at du har lagt inn "ditt" flyselskap og gjort tilpasninger i terrain.cfg.

Ccleaner rydder bra opp. Utføres før du søker etter FSX*.* på diskene dine.

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgrader BIOS når man skal reinstalere PCn. Først oppgraderer man, så setter man opp de rette instillingene i BIOS å så instalerer man Windows, drivere osv osv. Null problem. Fos oss litt mere datakyndig er dette ikke noe problem uten å ta en reinstalasjon av PCn, da vi vet hva som må gjøres i BIOS for at alt skal virke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...