Gå til innhold

Regel for når en kan kontakte Control og Approach?


Brynjar Mauseth

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som et eksempel --> Jeg er på vei fra Tromsø til Gardemoen og har ikke hatt noe form for ATC underveis. Men jeg ser Oslo Control er pålogget. Når kan jeg kontakte dem? Noen ganger er bare Approach control og Tower pålogget, og når må jeg da kontakte Approach? Jeg finner ingen oversikt over sonene, dessverre. Kanskje jeg er for n()()b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptil ca 10 minutt før du entrer luftrommet til områdekontrol (CTR) er en ganske grei metode de fleste plasser, ikke begynn å kalle opp tidligere enn dette da du kan ligge utenfor rekkevidden til kontroller. Bruk et program som vatspy eller servinfo for å følge med på hvilke områder som er dekket, og hvor deres grenser går. Husk også at det er helt OK å sende en PM for å spørre, men du kan også vente på en Contact Me-melding. De fleste ATCer passer godt på sin inbound-trafikk.

 

De fleste TMAer rundtom har en høydegrense på rundt FL200 eller lavere (215 for Oslo, 195 og lavere for resten av landets TMAer, gjerne lavere i utlandet), så når du på descend kommer under FL250 og ned mot FL200 er det som oftest fint å kalle opp APP.

 

Når TWR er på, kall opp like før du etablerer deg på innflyvnignen, siden tårnet kun dekker et område umuiddelbart rundt flyplassen. Et par minutter unna etablering eller final approach fix er som regel fint. Hvis du registrerer andre fly i nærheten på vei inn til samme flyplass samtidig, er det en vurderingssak om du vil være på unicom lengst mulig for å koordinere med annen trafikk, eller om du vil kalle opp tårnet. Tårnet har ingen virkelig fullmakt (unntak finnes, men stort set kun i den virkelige verden) til å kontrollere utenfor sin kontrollsone, og kan som regel kun yte trafikkinformasjon utenfor sitt luftrom, så du er selv ansvarlig for å følge trafikkreglene og opprettholde separasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...